שרת החוץ של לוב פוטרה: "ראש הממשלה אישר את הפגישה עם כהן"

גורם בממשלת לוב אמר כי שרת החוץ של לוב, נג'לא אלמנקוש, פוטרה על-ידי ראש הממשלה עבד אל-חמיד דבייבה לאחר שנפגשה עם שר החוץ אלי כהן. השרה תקפה אותו: "סיכם עם ראשת ממשלת איטליה על הפגישה בתמורה להפעלת קו רומא-טריפולי". לפי דיווחים, היא נמלטה לטורקיה

זמן צפייה: 16:12

שעות אחרי שראש ממשלת לוב עבד אל-חמיד דבייבה השעה את שרת החוץ נג'לא אלמנקוש, לאחר שזו נפגשה עם שר החוץ אלי כהן, אמר היום (שני) גורם בממשלת לוב לסוכנות הידיעות רויטרס כי היא פוטרה. מוקדם יותר פרסם משרדה תגובה שבה נאמר כי הפגישה בין השרים הייתה באישור ראש הממשלה דבייבה ועל דעתו. עוד נאמר כי האחרון "נפגש ברומא עם ראשת ממשלת איטליה בחודש שעבר, וסיכם עמה על הפגישה עם השר הישראלי. ממשלת איטליה הבטיחה לו להפעיל את קו רומא-טריפולי בתמורה".

בינתיים, על רקע הדיווחים שאלמנקוש נמלטה לטורקיה, אמרו גורמים מדיניים כי "בלוב ידעו מראש על הפגישה". בנוסף, ככל הידוע, הפגישה בין כהן למקבילתו הלובית נקבעה כמה שבועות מראש, בחסות איטליה. התאריך הסופי תואם כמה ימים קודם וראש הממשלה בנימין נתניהו הכיר את הנושא באמצעות המטה לביטחון לאומי. עם זאת, במשרד החוץ ובמל"ל מתחו הבוקר ביקורת חריפה על שר החוץ אלי כהן, שפרסם את דבר הפגישה.

ראש האופוזיצה יאיר לפיד תקף: "כראש ממשלה וכשר חוץ יש פגישות ושיחות שערכתי שאיש לא יידע עליהן לעולם. ניהול מדיניות חוץ של מדינה כמו ישראל הוא אירוע מורכב ולעתים נפיץ שצריך לנהל בזהירות ובחוכמה. פגישות חשאיות שמעולם לא דלפו בנו את היחסים שהפכו עם השנים להסכמים היסטוריים עם מדינות האזור. זה לא מה שקורה עכשיו. מדינות העולם מסתכלות הבוקר על ההדלפה חסרת האחריות של פגישת שרי החוץ ישראו ולוב, ושואלות את עצמן: זו מדינה שאפשר לנהל איתה יחסי חוץ? זו מדינה שאפשר לסמוך עליה?".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "יחסי החוץ של מדינת ישראל הם עניין רגיש ורציני, בטח כשמדובר ביחסים עם מדינות ערביות ובוודאי כאלה שאין לנו איתן יחסים רשמיים. כשעושים הכול בשביל יחסי ציבור וכותרות, עם אפס אחריות וחשיבה קדימה - זה מה שקורה. ביחסי החוץ או בביטחון, בכלכלה או בחינוך. ממשלת נתניהו היא ממשלה רשלנית וכושלת שחייבת לסיים את ימיה".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי אמרה: "השר אלי כהן צריך להניח את המפתחות ולהתפטר. הנזק שעשה הוא חסר תקדים. פרסום נמהר אחד הרס את החיים לשרה הלובית, שנאלצה לברוח לטורקיה, ויצר נזק בינלאומי לישראל. אף גורם בינלאומי דיסקרטי רציני לא ירצה להיפגש עם שר חוץ שכל מטרתו היא יצירת הון פוליטי ולייקים בטוויטר. מדיניות הליכודיאדה מחלחלת למדיניות יחסי החוץ של המדינה ופוגעת בהם אנושות".

דיווח: שרת החוץ של לוב נמלטה מהמדינה
דיווח: שרת החוץ של לוב נמלטה מהמדינה | צילום: טוויטר

משרד החוץ של טריפולי הבהיר ש"מדובר היה בפגישה אקראית, לא מחייבת, שבה הבהירה השרה את עמדתה הלא מתפשרת של לוב לגבי הפלסטינים". בעקבות פרסום דבר הפגישה, התקיימו בלוב הפגנות אנטי-ישראליות שבהן שרפו המוחים דגלי ישראל וקראו קריאות נגדה. הפרלמנט בלוב קרא לקיים כינוס חירום במטרה לדון ב"פשע נגד העם הלובי" ולפתוח בחקירה.

השר אלי כהן ושרת החוץ של לוב, נג'לא אלמנקוש
השר אלי כהן ושרת החוץ של לוב, נג'לא אלמנקוש | צילום: משרד החוץ

הפגישה בין שר החוץ כהן למקבילתו בלוב התקיימה באיטליה, ומדובר בפגישה הראשונה אי פעם בין שרי החוץ של שתי המדינות. המטרה, לפי לשכתו של כהן, היא לבחון אפשרויות לשיתופי פעולה וקשר בין המדינות ושימור מורשת יהדות לוב. מלשכת השר נמסר כי בפגישה דנו השרים בקשרים ההיסטוריים בין העמים, המורשת של יהודי לוב, ובאפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות וסיוע ישראלי בנושאים הומניטריים, חקלאות, ניהול מים ועוד".

שר החוץ כהן מסר: "הפגישה ההיסטורית עם שרת החוץ של לוב, נג׳לא אלמנקוש, היא צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב. גודלה ומיקומה האסטרטגי של לוב מעניקים לקשרים איתה חשיבות עצומה ופוטנציאל עצום עבור מדינת ישראל. דיברתי עם שרת החוץ על הפוטנציאל הרב לשתי המדינות מהיחסים בינהן, וכן את החשיבות לשימור מורשת יהדות לוב הכולל שיפוץ בתי כנסת ובתי קברות יהודים במדינה".

כהן הודה למקבילו האיטלקי אנטוניו טאיאני, "על אירוח הפגישה ההיסטורית ברומא". הוא הוסיף: "אנחנו פועלים מול שורה של מדינות במזרח התיכון, באפריקה ובאסיה במטרה להרחיב את מעגל השלום והנורמליזציה של ישראל".

מפגין נגד ישראל בלוב עם דגל פלסטין
מפגין נגד ישראל בלוב עם דגל פלסטין

השרה אלמנקוש, בת 50, נולדה בוויילס שבבריטניה וחזרה עם משפחתה לבנגאזי בגיל 6. בזירה הפוליטית הלובית היא החלה לפעול לאחר הדחת הנשיא קדאפי ב-2011, והיא האישה הראשונה שמכהנת בתפקיד שרת החוץ של לוב.