מצרים: "חמאס הודיע כי מתווה העסקה 'חיובי' וממתין לישראל"

שר החוץ המצרי אמר שבחמאס הודיעו כי מתווה העסקה שהציג ביידן "חיובי" - וממתינים לישראל. לפיד: "להוציא משלחת לקהיר עוד היום; לא יכול להיות שבן גביר וסמוטריץ' ימנעו עסקה". דיווח: חמאס דורש 'מסמך ברור' שכולל את הצעת ביידן במלואה - בנוסף ל"ערבויות אמריקניות לכך שישראל תעמוד בהסכם

זמן צפייה: 01:22

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אמר היום (שני) כי חמאס הודיע שמתווה העסקה שהציג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן "חיובי", וכעת "ממתינים לתשובת ישראל".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "ממשלת ישראל צריכה להסכים להצעת נתניהו, ולשלוח עוד היום משלחת לקהיר כדי לסגור את הפרטים האחרונים ולהחזיר הביתה את הגברים,הנשים הצעירות, הקשישים החיילים והחיילות שכלואים במנהרות. אני רוצה להזכיר: הצעתי ואני חוזר על הצעתי לתת לנתניהו רשת ביטחון פוליטית לביצוע העסקה. את החטופים שלנו צריך להחזיר. לא יכול להיות שבן גביר וסמוטריץ' ימנעו את זה שהם יחזרו הביתה. הם מתים שם. הזמן שלהם נגמר. הזמן שלנו נגמר. לחסל את סינוואר ודף יהיה זמן, לחסל את החמאס יהיה זמן, לחטופים אין זמן".

מוקדם יותר, לפי דיווח ב"אל-אח'באר" הלבנוני, הודיעה חמאס הודיעה לקטר ומצרים כי עמדתה הסופית בנוגע לעסקה תלויה ב"קבלת מסמך כתוב" שכולל את הצעת ביידן במלואה - בנוסף ל"ערבויות ברורות מצד ארה"ב לכך שישראל תעמוד בהסכם". עוד לפי הדיווח, בחמאס אמרו למודיעין המצרי כי לא תמסור תשובה סופית לפני שתקבל מסמך רשמי שכולל התחייבויות מצד ישראל, וכי סעיף זה לא יהיה נתון לדיון "כפי שנתניהו רוצה". מצרים, לפי הפרסום, ביקשה מחמאס ויתר הפלגים הפלסטיניים לשלוח נציגות לקהיר ביומיים הקרובים.

שלט עם תמונות ושמות חטופים בתל אביב
שלט עם תמונות ושמות חטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בנוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי ייפגש הבוקר עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר "כדי שיצפה בטיוטת ההסכם המתגבשת", אחרי שאיים לפרק את הממשלה בעקבות מתווה העסקה שהציג הנשיא ביידן ביום שישי, בשל מה שהגדיר "עסקה מופקרת".

מלשכת נתניהו נמסר כי לבן גביר הועבר מסר שלפיו "בניגוד לדבריו של הנשיא ביידן, אין בטיוטת ההסכם סעיף הכולל את עצירת המלחמה, וכן כי שאר הסעיפים לא יהוו 'עסקה מופקרת'". זאת לאחר שבן גביר אמר בתגובה לפרסום הדברים כי העסקה כפי שפרטיה מוצגים הם אינם הניצחון המוחלט, אלא התבוסה המוחלטת.

"בן גביר ביקש לראות את ההסכם בעיניו על כל פרטיו, וכאמור, הבוקר ראש הממשלה הזמין את בן גביר ללשכתו על מנת שיראה בעיניו את ההסכם". כמו כן, במוצאי השבת נועד נתניהו עם שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', והדגיש בפניו כי העסקה לא כוללת את הפסקת המלחמה, זאת לאחר שאיים גם הוא בפרישה מהממשלה.

גלנט ובלינקן בקריה חרבות ברזל
גלנט ובלינקן בפגישתם בקריה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

כמו כן, בשיחה משותפת, שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן דנו על חלופות לשלטון ברצועת עזה ועל המתווה המתגבש. בשיחה, גלנט הבהיר לבלינקן כי "כל עסקה חייבת לכלול את מיטוט חמאס ככוח שלטוני וצבאי בעזה".

זאת ועוד, השר גלנט עדכן את המזכיר בלינקן כי מערכת הביטחון מקדמת בימים אלה מהלכים שיציבו חלופה שלטונית לחמאס, ואמר כי מדובר בהליך הכרחי עבור מיטוט שלטונם, ועבור יצירת לחץ שיסייע בהשבת החטופים. שר הביטחון הדגיש בפני מזכיר המדינה האמריקני כי ישראל לא תעצור את הלחימה בעזה עד אשר תשיב את כל החטופים ותפיל את שלטון חמאס.

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הודעת שר החוץ המצרי מגיעה ברקע הפרסום אמש בחדשות 13, שלפיו בסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מביעים פסימיות: "נקודת המוצא שלנו היא שגם הפעם הולכים למבוי סתום. הסיכוי לעסקה מאוד נמוך". בכיר ישראלי הוסיף: "ביידן הביך את ישראל מול הקבינט, שלא ידע מה אושר".

החשש בקרב בכירים בממשלה הוא שנתניהו לא יסכים ללכת עד הסוף, בין היתר בשל החשש להרכב הממשלה ולשרידותה הפוליטית. "עוד מוקדם לדבר על הסוגיות הפוליטיות", אמרו בסביבת נתניהו, "מהסיבה הפשוטה שכרגע אין שום אינדיקציה שחמאס מעוניין בעסקה". בתוך כך, אמש התכנס קבינט המלחמה - לראשונה מאז נאום ביידן בערב שבת - לדון בפרטי המתווה.

כמו כן, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח בלילה עם השרים יואב גלנט ובני גנץ. השיחות עסקו בעסקת החטופים, ובלינקן שיבח את ישראל על נכונותה לקדם הסכם. עוד אמר בלינקן כי "הכדור נמצא כרגע אצל חמאס". בלינקן הדגיש שוב את מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל ואמר כי העסקה המוצעת גם תבטיח את ביטחוונה לטווח הארוך - והיא עשויה לקדם את תהליכי הנורמליזציה עם סעודיה.