ביידן סיים את ביקורו בסעודיה: "לשמור על ביטחון האזור"

נשיא ארה"ב אמר במהלך ביקורו המדיני הרשמי בסעודיה כי נוצר ציר חדש שמונע מתוך דאגה משותפת בשל הסוגייה האיראנית. יורש העצר הסעודי הזכיר את מות העיתונאית שירין אבו-עאקלה בהקשר של רצח העיתונאי חאשוקג'י - וטען: "ארה"ב עשתה טעויות דומות". בכיר אמריקני לרויטרס: "ביידן מעוניין לשלב את ישראל בפסגה ערבית"

זמן צפייה: 05:32

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר היום (שבת) במהלך ביקורו הרשמי בפסגת המדינות הערביות וארה"ב בסעודיה, כי "יש לשמור על ביטחון האזור" ולפי בכיר בממשל האמריקני, הוא הביע תקווה שישראל תשתלב בפסגה דומה כחלק מציר חדש, שמונע בעיקר על-ידי הדאגה המשותפת בנוגע לסוגיית הגרעין האיראני.

"אנחנו מאמינים שיש ערך רב לכלול כמה שיותר מהיכולות באזור הזה, ובוודאי שלישראל יש יכולות הגנה אוויריות וטילים משמעותיות; אבל אנחנו מנהלים את הדיון הזה באופן דו-צדדי עם המדינות האלה", אמר הבכיר. סמוך ל-17:00 (שעון ישראל) סיים ביידן את ביקורו והמריא לארה"ב.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נחת בסעודיה
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נחת בסעודיה

מלך ירדן, עבדאללה השני, אמר היום בפסגה בנוכחות ביידן, כי יש צורך להגיע לפתרון בסוגיה הפלסטינית בישראל, על בסיס פתרון שתי המדינות, ולהקים מדינה פלסטינית על גבולות 67' שבירתה היא מזרח ירושלים, שתחיה בביטחון ושלום לצד ישראל.

נשיא מצרים, א-סיסי, אמר דברים דומים לאלו של מלך ירדן, והוסיף כי "יש לשמור על ביטחון האזור, ולא לאפשר את הפצת הגרעין (האיראני)". לדבריו, "יש לטפל בטרור לפי האינטרסים הלאומיים. אין מקום למליציות וכנופיות באיזור, ואת המעבר שלהם ממקום למקום". בדבריו התכוון הנשיא א-סיסי לאיראן, אשר מפעילה מיליציית טרור.

זאת הפעם הראשונה מאז אסון התאומים שבה נשיא אמריקני מבקר באזור מבלי שחיילים אמריקנים נמצאים בלחימה באזור זה. ביידן נשמע מודה לנשיא א-סיסי על תפקידה של מצרים בהפסקת האש במלחמה של ישראל עם חמאס בשנה שעברה ברצועת עזה. "מצפה לעבוד איתך במגוון שלם של נושאים", אמר ביידן לאל-סיסי.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: סוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה

בתוך כך, יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, אמר היום בנאום הפסגה כי נדרשים מאמצים מאוחדים כדי לתמוך בכלכלה העולמית, וכי "מדיניות לא מציאותית לגבי מקורות אנרגיה - תוביל רק לאינפלציה". הנשיא ג'ו ביידן הזמין את שליט אבו דאבי, המנהל את המדיניות באיחוד האמירויות הערביות, לבקר בבית הלבן לפני סוף השנה.

לדבריו, ארה"ב תישאר אקטיבית במזרח התיכון, כי ככל שהתחרותיות והאתגרים במזרח התיכון גדלים, ארה"ב לא תלך ותשאיר וואקום עבור סין, רוסיה ואיראן באיזור. ארה"ב לדבריו תתמוך בשותפות בין המדינות, תוך ווידוא שהמדינות יכולות להגן על עצמן כנגד איומים.

מפגינים פלסטינים נגד ביקורו של ביידן
מפגינים פלסטינים נגד ביקורו של ביידן | צילום: פלאש 90

נסיך הכתר הסעודי אמר לנשיא ביידן כי הממלכה נקטה בכל האמצעים על מנת למנוע טעויות כמו רצח העיתונאי חאשוקג'י, וכי ארה"ב ביצעה טעויות דומות כמו כלא אבו גרייב בעיראק. בתוך כך הוא העלה את הרג העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה, ואף קרא לאיראן לשתף פעולה עם האיזור.

מלך בחריין אמר כי איזור המזרח התיכון סבל מנסיבות קשות, ובראשן הסוגיה הפלסטינית, וכי יש צורך לטפל בסוגיה ולהקים מדינה פלסטינית לפי פתרון שתי המדינות ויוזמת השלום הערבית, ולסייע לפלסטינים. מנהיג קטאר הוסיף: "לסוגיה הפלסטינית מקום מרכזי באיזור ובעולם, והיא מקור המתיחות, אם ישראל לא תפסיק בבניית התנחלויות, שינוי הסטטוס קוו בירושלים והמצור על עזה. ישראל צריכה להפסיק להשתמש בכוח נגד הפלסטינים. כמו שלישראל יש את עמדתה בעולם, כך גם לנו - יש לפתור את הדברים על בסיס עקרון שתי המדינות, צריך משא ומתן מעשי".