שגריר ארה"ב בישראל לשעבר חושף: "טראמפ ביקר את נתניהו ושיבח את אבו מאזן"

דיוויד פרידמן, נציבו של הנשיא האמריקני לשעבר, טוען בספרו החדש כי במהלך מפגש עם הנשיא ריבלין, טען הנשיא האמריקני כי נתניהו לא מביע נכונות לשלום לעומת מקבילו הפלסטיני שנואש לו. "הביקורת הפילה את כולם מהכיסאות"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

עיתון הגרדיאן הבריטי פירסם היום (חמישי) כי בספרו של דיוויד פרידמן, שגריר ארצות הברית בישראל בתקופת כהונתו של הנשיא דונלד טראמפ, מתוארת פגישה חסויה בין טראמפ והנשיא הישראלי דאז, ראובן ריבלין. על פי פרידמן, בפגישה טראמפ ביקר את ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו על כך שהוא לא מציג נכונות לשלום, לעומת מקבילו הפלסטיני מחמוד עבאס, שהיה "נואש לעסקה", כפי שטען השגריר לשעבר.

פרידמן מתאר את האירוע בדיעבד, ומספר כיצד שינה את דעתו של טראמפ ,בספרו "Sledgehammer: How Breaking with the Past Brought Peace to the Middle East", שיראה אור בשבוע הבא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שגריר ארה''ב בישראל דיוויד פרידמן בלשכתו בירושלים
בנימין נתניהו נפגש עם שגריר ארה''ב בישראל לשעבר דיוויד פרידמן בלשכתו בירושלים | צילום: חיים צח / לע''מ

"הביקורת הפילה את כולם מהכיסאות", כתב פרידמן, "למרות שהפגישה הייתה פרטית ולא מתועדת, כולנו דמיינו את הכותרת שתופיע למחרת לפיה טראמפ שיבח את אבו מאזן וביקר את נתניהו - הדינמיקה הגרועה ביותר לפופולריות של הנשיא או לסיכויי תהליך השלום. למרבה המזל, ולמרבה הפלא, האירוע לא הודלף".

פרידמן היה עורך הדין של טראמפ לפשיטות רגל, ובחירה בו כשגריר הייתה שנויה מאוד במחלוקת. פרידמן ידוע בדעותיו הרפובליקניות והיותו תומך נלהב של מפעל ההתנחלויות. במהלך קמפיין הבחירות של טראמפ בשנת 2016, פרידמן כינה את הנשיא לשעבר ברק אובמה "אנטישמי" ואת הארגון היהודי הליברלי "ג'יי סטריט" בארה"ב "גרועים מהקאפו".

דיוויד פרידמן במהלך השימוע שלו בסנאט
דיוויד פרידמן במהלך השימוע שלו בסנאט | צילום: רויטרס

הוא אושר כשגריר בהצבעה של 52 קולות בעד ו-46 קולות נגד בסנאט, על אף ששגרירי ארה"ב בישראל מאושרים בדרך כלל פה אחד. בספרו הוא טוען שההערה "גרועים מהקאפו" לא הייתה טעות פוליטית או מדיניות אלא טקטיקה, שכן היא נתנה תחמושת למבקרים בסנאט.

פרידמן מתאר כיצד במהלך הפגישה הבאה של טראמפ עם נתניהו, הוא ביקש מכל הנוכחים לצפות ב"אוסף של שתי דקות של נאומים של עבאס שחשבתי ששווים צפייה". האוסף הכיל "שתי דקות של עבאס על כיבוד טרוריסטים, משבח את האלימות ונשבע לעולם לא לקבל שום דבר שאינו התבוסה המוחלטת של ישראל", כתב פרידמן בספרו.

דיוויד פרידמן ואבו מאזן
דיוויד פרידמן ואבו מאזן | צילום: מארק ניימן, לע''מ

"אחרי שהקלטת הסתיימה", כתב פרידמן, "אמר הנשיא, 'וואו, זה אותו בחור שפגשתי בוושינגטון בחודש שעבר? הוא נראה כמו בחור כל כך מתוק ושליו'", וקבע "ברור שהצפייה השפיעה".

פרידמן כתב שהוא ננזף על ידי רקס טילרסון, מזכיר המדינה הראשון של טראמפ, והרברט ריימונד מקמאסטר, היועץ השני לביטחון לאומי של הנשיא לשעבר. "הם חשבו שזה טריק תעמולה זול", הוא כתב, ומוסיף כי ענה להם, "אני עובד עבור הנשיא ולא עבור אף אחד אחר. אני הולך לוודא שהוא בקיא היטב כדי שהוא יעשה את הדבר הנכון במדיניות מול ישראל".

שגריר ארה''ב בישראל, דיוויד פרידמן, בכותל המערבי בירושלים
שגריר ארה''ב בישראל לשעבר, דיוויד פרידמן, בכותל המערבי בירושלים | צילום: צילום: הלל מאיר/TPS