נסיגה ישראלית ופירוז חיזבאללה: אלה פרטי ההסכם בין ישראל ללבנון
הבית הלבן פרסם את פרטי ההסכם בין לבנון לישראל, לפיו ישראל מתחייבת לנסיגה של כוחות צה"ל, ולבנון מתחייבת לפרק את חיזבאללה מנשקו: "שתי המדינות מצהירות בזאת על כוונתן לסיים באופן סופי את הסכסוך"
זמן קצר לאחר שנחתם אמש (שישי) פרטי ההסכם בין ישראל ללבנון בתיווך אמריקני, הבית הלבן פרסם את פרטי ההסכם, לפיו שתי המדינות "מאשרות את זכותה של כל מדינה להתקיים בשלום, ואת רצונן ההדדי לחיות בביטחון כמדינות ריבוניות שכנות. ישראל ולבנון מצהירות בזאת על כוונתן לסיים באופן סופי את הסכסוך, לטפל בסיבותיו הבסיסיות, ובכך לסיים באופן רשמי כל מצב מלחמה ביניהן".
לפי הצהרת הבית הלבן שתי המדונות יפתרו את הסוגיות ביניהן תוך משא ומתן ישיר, בתיווך ארצות הברית. ממשלת ישראל וממשלת לבנון התחייבו במסגרת ההסכם לתהליך הדדי, רציף, עם תנאים ברורים שיאפשרו את החזרת הסמכות על שטח לבנון לצבא לבנון, שיקבל את המשימה לפירוק חיזבאללה מנשקו, ונסיגה ישראלית.
בהסכם נקבע כי חיל האוויר הלבנוני ייקח בהדרגה אחריות ביטחונית מלאה באזורי הפיילוט, שישמשו כמנגנון לפריסה מחודשת ומדורגת של צה"ל והשתלטות מחודשת של צבא לבנון. על פי ההסכם, השתלטות צבא לבנון על האורים תתרחש עם פירוק חיזבאללה מנשקו ופירוק התשתיות באזורי הפיילוט. בנוסף, עם חתימת ההסכם והעברת השליטה בשטח, מאמצי שיקום בינלאומיים יחלו ואזרחי דרום לבנון יוכלו לחזור לבתיהם.

כמו כן, ממשלת לבנון אישרה מחדש את מחויבותה להשיב ולממש ריבונות מלאה על כל שטחה. ממשלת לבנון תבנה מחדש את המונופול של המדינה על השימוש בכוח, תשיג פירוק נשק מלא ומאומת של כל הקבוצות החמושות שאינן מדינתיות, ותבטיח שלקבוצות אלו לא יהיה תפקיד צבאי או ביטחוני ולא יהיו יכולות חמושות בשום מקום בלבנון. ממשלת לבנון מבקשת בזאת את תמיכתם של שותפים בינלאומיים, ובמיוחד ערביים, בהנהגת ארצות הברית, על מנת להשיג תוצאה זו.
בהודעת הבית הלבן צוין גם כי ממשלת ישראל הדגישה כי פעולותיה הצבאיות בלבנון הן אך ורק תוצאה של ההתקפות מצד חיזבאללה וקבוצות חמושות לא מדיניות באזור וכי הסרת האיום הזה, באמצעות פירוק הנשק בכל רחבי לבנון והסדרי ביטחון נוספים שיוסכמו בין שתי המדינות, יבטל כל צורך עתידי בפעולה צבאית או נוכחות של צה"ל בלבנון. בנוסף ישראל הצהירה כי אין לה שאיפות טריטוריאליות בלבנון.
בתוך כך, ברשתות החברתיות עלו תיעודים של תומכי חיזבאללה, בהם נראים תומכי חיזבאללה יוצאים להפגנות זועמות נגד ממשלת לבנון על ההגעה להסכם עם ישראל. בתגובה, כוחות צבא לבנון פתחו באש נגד המפגינים.
במקביל, חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם חיזבאללה איהאב חמאדה התייחס להסכם ואמר כי מדובר ב"הצהרת נאמנות של הממשלה הלבנונית לישראל", והוסיף: "ההסכם משקף את נטיית הממשלה לסכסוך פנימי. הממשלה השקיעה מאמץ מירבי כדי להבטיח את המשך הכיבוש הישראלי".

אתמול נרשמה היסטוריה בוושינגטון כאשר נציגי ישראל ולבנון חתמו על הסכם המסגרת. גורם מדיני בכיר: "מדובר במסגרת עבודה שנועדה להוביל להסכמים עתידיים על מנת לסיים את הסכסוך ולהגיע להסדר שלום". ראש הממשלה בנימין נתניהו: "איראן מנסה לכפות עלינו נסיגה בכוח מדרום לבנון. ישראל, לבנון וארצות הברית אומרות להם - זה לא עניינכם. אין לכם שום תפקיד בלבנון".
את החתימה ליווה מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו, שאמר: "זה ייקח זמן, אבל זה השלב הקשה. מגיע לישראלים לחיות בשלום, במיוחד בצפון". "זוהי ההתחלה של ההתחלה" אמר, אך הבהיר: "אנו מבינים כמה ההסכם הזה חשוב". על ההסכם חתמו שגריר ישראל בארה"ב יחיאל לייטר ושגרירת לבנון בוושינגטון נדא חמאדה מעווד, ששיבחו זה את זו על עבודתם האמיצה. "נלחמת כלביאה", אמר לייטר למעווד, ופנה גם לאזרחי ישראל: "כל זה לא היה קורה בלי תושבי הצפון. המטרה הבאה - שלום בין המדינות".

בהודעה שהקליט עוד בטרם כניסת השבת אמר נתניהו: "הדבר החשוב ביותר הוא שישראל נשארת ברצועת הביטחון בדרום לבנון. זה הישג גדול, ואנחנו מקיימים אותו כל עוד חיזבאללה לא פורק מנשקו, כל עוד נשקפת סכנה למדינת ישראל".
"הדבר הנוסף הוא שאנחנו מאפשרים לצבא לבנון להתחיל להתארגן לתפוס שטח", אמר נתניהו, והוסיף: "אנחנו עושים שני אזורי פיילוט. שניהם בהמלצת צה"ל. ואחד הוא בכלל מחוץ לאזור הביטחון, הוא מדרום לליטאני, והשני הוא מצפון לליטאני, חלק קטן ממנו באזור הביטחון המורחב שהשגנו בשבועיים האחרונים, ושצה"ל לא צריך אותו - הוא אומר את זה בצורה הכי ברורה".
עוד אמר נתניהו: "אנחנו שומרים כל הזמן על אזור הביטחון המקורי מחוץ לטווח הנ"ט. לא מאפשרים לחיזבאללה להיכנס לשם וגם לא לאוכלוסייה. זה נשמר. והדבר החשוב ביותר הוא שישראל אומרת: הביטחון שלנו קודם לכל".

במקביל, גורם בכיר בירושלים הבהיר: "ישראל תשמור על רצועת הביטחון שלה בגבולות הקו הצהוב בלבנון עד ליום שבו חיזבאללה ויתר ארגוני הטרור בלבנון יפורקו מנשקם ולא יישקף עוד איום מלבנון על שטחה של מדינת ישראל. יישמר חופש הפעולה הצבאי של צה"ל בכל רצועת הבטחון להסרת איומים מכל סוג שהם".


