נסיגה ישראלית ופירוז חיזבאללה: אלה פרטי ההסכם בין ישראל ללבנון

הבית הלבן פרסם את פרטי ההסכם בין לבנון לישראל, לפיו ישראל מתחייבת לנסיגה של כוחות צה"ל, ולבנון מתחייבת לפרק את חיזבאללה מנשקו: "שתי המדינות מצהירות בזאת על כוונתן לסיים באופן סופי את הסכסוך"

חתימת ההסכם בין ישראל ללבנון בוושינגטון
חתימת ההסכם בין ישראל ללבנון בוושינגטון | צילום: רויטרס

זמן קצר לאחר שנחתם אמש (שישי) פרטי ההסכם בין ישראל ללבנון בתיווך אמריקני, הבית הלבן פרסם את פרטי ההסכם, לפיו שתי המדינות "מאשרות את זכותה של כל מדינה להתקיים בשלום, ואת רצונן ההדדי לחיות בביטחון כמדינות ריבוניות שכנות. ישראל ולבנון מצהירות בזאת על כוונתן לסיים באופן סופי את הסכסוך, לטפל בסיבותיו הבסיסיות, ובכך לסיים באופן רשמי כל מצב מלחמה ביניהן".

לפי הצהרת הבית הלבן שתי המדונות יפתרו את הסוגיות ביניהן תוך משא ומתן ישיר, בתיווך ארצות הברית. ממשלת ישראל וממשלת לבנון התחייבו במסגרת ההסכם לתהליך הדדי, רציף, עם תנאים ברורים שיאפשרו את החזרת הסמכות על שטח לבנון לצבא לבנון, שיקבל את המשימה לפירוק חיזבאללה מנשקו, ונסיגה ישראלית.

לוחמי גולני בדרום לבנון
לוחמי צה"ל בדרום לבנון | צילום: דובר צה"ל

אתמול נרשמה היסטוריה בוושינגטון כאשר נציגי ישראל ולבנון חתמו על הסכם המסגרת. גורם מדיני בכיר: "מדובר במסגרת עבודה שנועדה להוביל להסכמים עתידיים על מנת לסיים את הסכסוך ולהגיע להסדר שלום". ראש הממשלה בנימין נתניהו: "איראן מנסה לכפות עלינו נסיגה בכוח מדרום לבנון. ישראל, לבנון וארצות הברית אומרות להם - זה לא עניינכם. אין לכם שום תפקיד בלבנון".

את החתימה ליווה מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו, שאמר: "זה ייקח זמן, אבל זה השלב הקשה. מגיע לישראלים לחיות בשלום, במיוחד בצפון". "זוהי ההתחלה של ההתחלה" אמר, אך הבהיר: "אנו מבינים כמה ההסכם הזה חשוב". על ההסכם חתמו שגריר ישראל בארה"ב יחיאל לייטר ושגרירת לבנון בוושינגטון נדא חמאדה מעווד, ששיבחו זה את זו על עבודתם האמיצה. "נלחמת כלביאה", אמר לייטר למעווד, ופנה גם לאזרחי ישראל: "כל זה לא היה קורה בלי תושבי הצפון. המטרה הבאה - שלום בין המדינות".

מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו
מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו | צילום: רויטרס

בהודעה שהקליט עוד בטרם כניסת השבת אמר נתניהו: "הדבר החשוב ביותר הוא שישראל נשארת ברצועת הביטחון בדרום לבנון. זה הישג גדול, ואנחנו מקיימים אותו כל עוד חיזבאללה לא פורק מנשקו, כל עוד נשקפת סכנה למדינת ישראל".

"הדבר הנוסף הוא שאנחנו מאפשרים לצבא לבנון להתחיל להתארגן לתפוס שטח", אמר נתניהו, והוסיף: "אנחנו עושים שני אזורי פיילוט. שניהם בהמלצת צה"ל. ואחד הוא בכלל מחוץ לאזור הביטחון, הוא מדרום לליטאני, והשני הוא מצפון לליטאני, חלק קטן ממנו באזור הביטחון המורחב שהשגנו בשבועיים האחרונים, ושצה"ל לא צריך אותו - הוא אומר את זה בצורה הכי ברורה".

עוד אמר נתניהו: "אנחנו שומרים כל הזמן על אזור הביטחון המקורי מחוץ לטווח הנ"ט. לא מאפשרים לחיזבאללה להיכנס לשם וגם לא לאוכלוסייה. זה נשמר. והדבר החשוב ביותר הוא שישראל אומרת: הביטחון שלנו קודם לכל".

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

במקביל, גורם בכיר בירושלים הבהיר: "ישראל תשמור על רצועת הביטחון שלה בגבולות הקו הצהוב בלבנון עד ליום שבו חיזבאללה ויתר ארגוני הטרור בלבנון יפורקו מנשקם ולא יישקף עוד איום מלבנון על שטחה של מדינת ישראל. יישמר חופש הפעולה הצבאי של צה"ל בכל רצועת הבטחון להסרת איומים מכל סוג שהם".