סעודיה: "אין פתרון לסכסוך בלי מדינה פלסטינית עצמאית"

בצל הדיווחים על מגעים לנורמליזציה, אמר שר החוץ הסעודי בן פרחאן כי "פתרון שתי המדינות חייב לחזור לראש סדר העדיפויות". בכיר בבית הלבן לחדשות 13: "נעשה כל שנוכל, אך שני הצדדים צריכים להסכים". גורמים מדיניים: ההכחשה האמריקנית על הקפאת המגעים אושרה מול ישראל

ביידן, נתניהו ובן סלמאן
ביידן, נתניהו ובן סלמאן | צילום: רויטרס

שר החוץ של סעודיה, הנסיך פייסל בן פרחאן, אמר הערב (שני) בריאיון לרשת טלוויזיה בממלכה בצל המגעים לנורמליזציה, כי "אין פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני ללא מדינה פלסטינית עצמאית". לדבריו, "פתרון שתי המדינות חייב לחזור לראש סדר העדיפויות". זמן קצר לאחר מכן אמר לחדשות 13 דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, כי ארה"ב "תעשה כל שתוכל כדי להגיע לנורמליזציה, שני הצדדים צריכים להסכים לכך". עם זאת, גורם אמריקני המקורב לצמרת הסעודית אמר כי הוא "מעריך שיהיה הסכם" - אך גורמים מדיניים אמרו לחדשות 13 כי "ההכחשה האמריקנית על הקפאת המגעים עם סעודיה אושרה מול ישראל".

ג'ון קירבי
ג'ון קירבי | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר, ברקע הדיווח בעיתון "אילאף" הסעודי על הקפאת המגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, הבהירה מחלקת המדינה האמריקנית כי ארה"ב "עודה מחויבת לקדם את השילוב של ישראל באזור, לרבות באמצעות דיפלומטיה שמטרתה נורמליזציה בין ישראל לסעודיה". עוד נמסר כי "השיחות נמשכות, ואנו מצפים לשיחות נוספות עם שני הצדדים". עם זאת, גורם אמריקני המקורב לצמרת הסעודית אמר כי הוא "מעריך שיהיה הסכם" - אך גורמים מדיניים אמרו לחדשות 13 כי "ההכחשה האמריקנית על הקפאת המגעים עם סעודיה אושרה מול ישראל".

ריאד, סעודיה
ריאד, סעודיה | צילום: רויטרס

אתמול, כאמור, דווח כי ריאד ביקשה להקפיא את השיחות מול וושינגטון בנוגע לנורמליזציה עם ישראל. לפי הדיווח, בכיר במשרד ראש הממשלה אמר כי ממשל ביידן הודיע לירושלים על ההחלטה של ריאד, בעקבות ההתנגדות של גורמים בישראל לכל מחווה או צעדים כלפי הפלסטינים. בנוסף, מקור פלסטיני מסר לחדשות 13 כי הסעודים לא מרוצים מהפרסומים הרבים שקיבלו המגעים להסכם נורמליזציה בין המדינות.

עיתוי הדיווח אינו מקרי, והוא מגיע ערב פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בשולי עצרת האו"ם בניו יורק ביום רביעי.