דיווח: ביידן הציב לישראל דד-ליין לסיום הלחימה - עד סוף 2023

על פי דיווח באתר האמריקני "פוליטיקו", המתבסס על שלושה מקורות ישראלים, נשיא ארצות הברית ואנשיו מצפים מצה"ל לסיים את המלחמה מול חמאס עד לסוף השנה. הדיווח תואם דברים שאמר מזכיר המדינה בלינקן לשר הביטחון גלנט במהלך ביקורו בארץ. בניגוד לכך, סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן אמר אתמול כי ארצות הברית לא הציבה תאריך יעד לסיום הפעולה בעזה

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן דרש מישראל לסיים את הלחימה בעזה עד לסוף השנה - כך דווח היום (שישי) באתר האמריקני "פוליטיקו". על פי הדיווח, שמתבסס על שלושה מקורות ישראלים, הנשיא ואנשיו כבר העבירו לבכירים ישראלים דד-ליין להמשך הפעילות ברצועה.

אחד הגורמים ששוחח עם "פוליטיקו" הבהיר שישראל לא תקבל בהכרח את התכתיב והזכיר: "ארצות הברית ייעצה לנו גם לא להיכנס לדרום עזה, אבל עשינו את זה". הגורם הוסיף: "נכנסו לעזה בגלל שזו הייתה הדרך היחידה להשמיד את חמאס ולשחרר את החטופים שלנו".

"האמריקנים אמרו לנו לא להיכנס למנהרות הטרור", הוסיף הגורם, "אבל זו הייתה הדרך היחידה שלנו להבטיח את השמדת חמאס. הם אמרו לנו לא להיכנס לבתי חולים למרות שאלו שימשו את חמאס, אבל נכנסו לבתי חולים ועשינו את מה שהיינו צריכים. גם כעת נעשה מה שאנחנו צריכים כדי לנצח".

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב | צילום: רויטרס

הדיווח תואם את המסרים שהעביר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לבכירים ישראלים במהלך ביקורו בארץ בשבוע שעבר. במהלך ישיבת קבינט המלחמה בה השתתף מזכיר המדינה, שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "הפעולה הצבאית לא תיקח עוד שבועות, אלא עוד חודשים", ובלינקן, לפי גורמים המעורים בפרטי הדיון, הבהיר בתגובה: "אני לא חושב שיש לכם חודשים לפעולה בעצימות הזו".

מלבד סוגיית משך המלחמה, בלינקן ביקש מישראל להימנע מהזזת אוכלוסייה בדרום הרצועה עם חידוש הלחימה. ראש הממשלה העביר מסר מרגיע לאמריקנים, שלפיו בצפון הרצועה על ישראל היה להזיז אוכלוסייה רבה יותר ממה שנצטרך להזיז בדרומה.  הרמטכ"ל סקר בפני מזכיר המדינה את הנושא.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה חרבות ברזל
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

סגן היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון פיינר, הגיב אתמול לדיווחים קודמים על מתיחות גוברת בין וושינגטון וירושלים ואמר: "לא הצבנו דד-ליין לישראל בנוגע לסיום הלחימה העוצמתית בעזה". פיינר הוסיף כי במידה והמלחמה תסתיים עכשיו, ארגון הטרור חמאס ימשיך להוות איום לישראל.

בהמשך דבריו, אותם אמר במסגרת כנס "הפורום הביטחוני אספאם", סגן היועץ לביטחון לאומי קבע כי לישראל עדיין נותרו מטרות להשיג בדרום רצועת עזה.