"להעיף אותו מנאט"ו": סערת איום הפלישה של ארדואן

לאחר שנשיא טורקיה החריף את הטון ואיים כי מדינתו עשויה "לפלוש לישראל כפי שנעשה בנגורנו-קרבאך ובלוב", גורמים בארץ ובחו"ל השיבו אש. חרט וילדרס, מנהיג הימין הקיצוני בהולנד, קרא להוציא את טורקיה מברית נאט"ו, וכינה את ארדואן "בחור מטורף לגמרי". שר החוץ כ"ץ: "הוא יסיים כמו סדאם חוסיין". לפיד: "ארדואן הוא סכנה למזרח התיכון"

זמן צפייה: 00:40

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן החריף אתמול (ראשון) את הטון נגד ירושלים והשמיע איום חסר תקדים לפיו מדינתו, החברה בברית נאט"ו, עשויה לפלוש לישראל. האיום החריף של הנשיא הטורקי עורר סערה בארץ והוביל את הימין הקיצוני בהולנד לקרוא להוצאתה של אנקרה מהברית הצפון אטלנטית.

"אנחנו חייבים להיות מאוד חזקים כדי שישראל לא תוכל לעשות את הדברים המגוחכים האלו נגד פלסטין", אמר ארדואן במהלך פגישה שקיים אמש עם חברי מפלגתו "הצדק והפיתוח". בהמשך איים מפורשות: "בדיוק כפי שנכנסנו לנגורנו-קרבאך וללוב, אנחנו עשויים לעשות את אותו הדבר לישראל. אין סיבה שלא נעשה זאת".

מנהיג הימין הקיצוני בהולנד, חרט וילדרס, מיהר לגנות את דברי הנשיא הטורקי, וכתב ברשת X: "ארדואן האיסלאמו-פאשיסט מאיים לפלוש לישראל. הבחור הזה מטורף לגמרי". בנוסף קרא: "צריך להעיף את טורקיה מנאט"ו".

נשיא טורקיה ארדואן וראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה בפגישתם באיסטנבול
נשיא טורקיה ארדואן וראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה באיסטנבול | צילום: רויטרס

בתגובה לאיום, שר החוץ ישראל כ"ץ תקף: "ארדואן הולך בדרכו של סדאם חוסיין ומאיים לתקוף את ישראל. רק שיזכור מה קרה שם ואיך זה הסתיים". בסיום הפוסט כ"ץ צירף תמונה של ארדואן לצד חוסיין ותייג את חשבון X של הנשיא הטורקי.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד פרסם ציוץ באנגלית בו כתב: "הנשיא ארדואן שוב מתפרץ ומשתולל. הוא מהווה סכנה למזרח התיכון. על העולם, ובייחוד חברות נאט"ו, לגנות בחריפות את איומיו המקוממים נגד ישראל ולאלץ אותו להפסיק את תמיכתו בחמאס. לא נקבל איומים ממי ששואף להיות דיקטטור".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בדבריו אמש ארדואן התייחס לפעולות שטורקיה נקטה בעבר. ב-2020, אנקרה שלחה כוחות צבאיים ללוב כדי לתמוך בממשלה המוכרת על-ידי האו"ם ונאבקת על השלטון במסגרת מלחמת האזרחים שמתחוללת במדינה. ראש הממשלה הלובי עבד אל-חמיד דבייבה נתמך על-ידי טורקיה ונחשב בעל ברית שלה.

 

באזכור של חבל הארץ נגורנו-קרבאך, ארדואן התייחס להתערבות הלא ישירה של טורקיה בסכסוך בין ארמניה לאזרבייג'ן. בשנה שעברה, אנקרה הודיעה כי סייעה לבעלת בריתה אזרבייג'ן "בכל האמצעים", ובהם אימונים צבאים ושליחת ציוד.

חייל ארמני באזור נגורנו-קרבאך
חייל ארמני באזור נגורנו-קרבאך | צילום: רויטרס

בטרם פרצה המלחמה בעזה דווקא חלה התחממות ביחסים בין טורקיה לישראל, כשרק בספטמבר האחרון נפגש ארדואן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק.

מאז אוקטובר נרשמה הידרדרות משמעותית ביחסי ירושלים-אנקרה, לאחר שארדואן חזר לסורו, תקף בחריפות את ישראל פעם אחר פעם, השווה את נתניהו לצורר הנאצי אדולף היטלר - והודיע על הגבלת הייצוא ממדינתו לישראל "עד שתוכרז הפסקת אש מיידית בעזה ותתאפשר הכנסת סיוע ללא הפרעות".

בחודש אפריל הנשיא הטורקי אף נפגש עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה באיסטנבול ושיבח את הפעילות של ארגון הטרור בעזה. במקביל דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטר בשל "חוסר אמון" - ולעבור לטורקיה.