פרדו בתגובה לסערת ה"אפרטהייד": "לראשונה שרים אומרים זאת בגלוי"

לאחר שטען כי ישראל מקיימת משטר אפרטהייד ביהודה ושומרון, ראש המוסד לשעבר התראיין בתוכנית "אמנון בחמש" ואמר כי התנהלותה של הממשלה חסרת תקדים, וכי סמוטריץ' ובן גביר מצהירים בגלוי כי הם רוצים משטר הפרדה גזעני. "הדברים נאמרים ללא כל התנגדות של ראש הממשלה, ושרים בליכוד תומכים בהצהרות"

זמן צפייה: 07:55

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו התראיין הערב (חמישי) לתכנית "אמנון בחמש" והגיב לסערה שחולל לאחר שקבע כי מדינת ישראל מקיימת משטר אפרטהייד. "משהו השתנה בשנה האחרונה", קבע פרדו, והסביר: "בממשלה אחרונה שרים בכירים אומרים שהם בוחרים במשטר אפרטהייד. התכנית של סמוטריץ' במשרד האוצר ובמשרד הביטחון מראה כי הוא מקדם משטר של אפרטהייד. זה לא קרה מעולם, ישראל במבוכה כבר מעל ל-56 שנים בסוגייה של יהודה ושומרון - אבל זו הפעם הראשונה ששרים בממשלת ישראל אומרים בגלוי ובצורה פורמלית, ללא כל התנגדות של ראש הממשלה, שזה הדרך שבה המדינה בוחרת".

"צריך לקחת בחשבון שבסופו של דבר שביהודה ושומרון חיים ביהודים ופלסטינים. הפלסטינים חיים על פי חוק שיפוט צבאי, ויהודים חיים על פי הדין הישראלי" אמר. כשנשאל האם לשיטתו הוא עצמו היה שותף למשטר אפרטהייד במהלך שירותו הביטחוני הארוך, השיב: "אני הייתי שותף למדיניותה של ישראל, מאז שהתגייסתי לצה"ל בגיל 18. אבל ישראל מעולם לא הצהירה על זה, והיא השאירה בצורה מובהקת את סוגיית סיום הסכסוך על השולחן. אני רוצה להזכיר את הנאום של נתניהו על פתרון שתי המדינות - גם ראשי הממשלה האחרים דיברו על זה".

בהמשך, נשאל פרדו האם יש לדעתו פרטנר לשלום בצד הפלסטיני. "אני חושב שממש לא רלוונטי שאין עם מי לדבר, אני מסכים לצערי הרב שאין עם מי  לדבר כבר הרבה זמן וכנראה שלא היה עם לדבר עוד הרבה זמן", אמר ראש המוסד לשעבר, "השאלה מה מדינת ישראל רוצה. לי אין שום בעיה שיביאו למשאל עם את סוגיית יהודה ושומרון - ואם רוב הציבור הישראלי ייבחר בסיפוח כל יהודה ושומרון אני הראשון לכבד את זה, על אף שלא אוהב את זה. צריך להבין רק שאז מעמדו של הפלסטיני בשכם יהיה זהה למעמדו של האזרח הישראלי באום אל-פחם - ואז אנחנו נאבד את המדינה היהודית".

ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה | צילום: קובי גדעון / לע״מ

"ישראל היא המדינה היחידה שאין לה גבול", הוסיף פרדו, "אם מדינת ישראל מחליטה לספח חלקים מאיו"ש, כמו אריאל ואפרת, ומגדירה את זה כגבול שלה - אז כל מי שגר שם הוא אזרח ישראלי מלא. בשאר השטח ישלוט צה"ל".

בתגובה לטענות הליכוד נגדו, לפיהן דבריו מסייעים לארגוני החרם נגד ישראל, תקף פרדו: "התמונה שאני מצייר, שבתא שטח אחד יש שני סוגי משפט לשתי אוכלוסיות שונות ויש כבישים שאסור לפלסטינים לנסוע בהם זו עובדה. ברגע שממשלת ישראל מוכנה למנות שרים שטוענים שהפתרון הוא סיפוח ללא מתן זכויות לתושבים - הם האנשים שמסכנים את ביטחון ישראל והם שמסכנים את העבודה המדהימה שעושה צה"ל. אני רואה גם שרים בליכוד שתומכים בהצהרות של בן גביר וסמוטריץ'. זה משנה את המצב מקצה לקצה".

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו
ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף, ביקש פרדו לספוד למפקדו במוסד שבתאי שביט, שהלך לעולמו שלשום בגיל 84. "מחר יובא למנוחות מפקדי שבתאי שביט, שהיה ראש המוסד השביעי. איש מדהים, מפקד אמיץ, שזכיתי שיהיה מפקד ישיר שלי במשך 16 שנים", אמר פרדו והוסיף: "יש נקודה אחת שקצת ציערה אותי, אני ראיתי תגובות שיצאו לאחר הפרסום על פטירתו, וזה היה נורא ואיום - לשמוע דברים כאלו זה פשוט נורא".