נחתם הסכם בין ישראל ללבנון: "המטרה הבאה - שלום בין המדינות"

לאחר משא ומתן ממושך ואינטנסיבי, הצדדים חתמו על הסכם מסגרת שיכלול נסיגה חלקית של צה"ל - וכניסה של חיילי צבא לבנון. רה"מ נתניהו: "נישאר ברצועת הביטחון; ישראל, ארה"ב ולבנון אומרות לאיראן - אין לכם שום תפקיד בלבנון"

זמן צפייה: 05:04

היסטוריה בוושינגטון: נציגי ישראל ולבנון חתמו הערב (שישי) על הסכם מסגרת שכולל נסיגה של כוחות צה"ל משני שטחים בדרום לבנון לטובת "פיילוט", במסגרתו צבא לבנון ייכנס לשטח במקום הכוחות. גורם מדיני בכיר: "מדובר במסגרת עבודה שנועדה להוביל להסכמים עתידיים על מנת לסיים את הסכסוך ולהגיע להסדר שלום". ראש הממשלה בנימין נתניהו: "איראן מנסה לכפות עלינו נסיגה בכוח מדרום לבנון. ישראל, לבנון וארצות הברית אומרות להם - זה לא עניינכם. אין לכם שום תפקיד בלבנון".

את החתימה ליווה מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו, שאמר: "זה ייקח זמן, אבל זה השלב הקשה. מגיע לישראלים לחיות בשלום, במיוחד בצפון". "זוהי ההתחלה של ההתחלה" אמר, אך הבהיר: "אנו מבינים כמה ההסכם הזה חשוב". על ההסכם חתמו שגריר ישראל בארה"ב יחיאל לייטר ושגרירת לבנון בוושינגטון נדא חמאדה מעווד, ששיבחו זה את זו על עבודתם האמיצה. "נלחמת כלביאה", אמר לייטר למעווד, ופנה גם לאזרחי ישראל: "כל זה לא היה קורה בלי תושבי הצפון. המטרה הבאה - שלום בין המדינות".

בהודעה שהקליט עוד בטרם כניסת השבת אמר נתניהו: "הדבר החשוב ביותר הוא שישראל נשארת ברצועת הביטחון בדרום לבנון. זה הישג גדול, ואנחנו מקיימים אותו כל עוד חיזבאללה לא פורק מנשקו, כל עוד נשקפת סכנה למדינת ישראל".

"הדבר הנוסף הוא שאנחנו מאפשרים לצבא לבנון להתחיל להתארגן לתפוס שטח. אנחנו עושים שני אזורי פיילוט. שניהם בהמלצת צה"ל. ואחד הוא בכלל מחוץ לאזור הביטחון, הוא מדרום לליטאני, והשני הוא מצפון לליטאני, חלק קטן ממנו באזור הביטחון המורחב שהשגנו בשבועיים האחרונים, ושצה"ל לא צריך אותו - הוא אומר את זה בצורה הכי ברורה".

"אנחנו שומרים כל הזמן על אזור הביטחון המקורי מחוץ לטווח הנ"ט. לא מאפשרים לחיזבאללה להיכנס לשם וגם לא לאוכלוסייה. זה נשמר. והדבר החשוב ביותר הוא שישראל אומרת: הביטחון שלנו קודם לכל".

במקביל, גורם בכיר בירושלים הבהיר: "ישראל תשמור על רצועת הביטחון שלה בגבולות הקו הצהוב בלבנון עד ליום שבו חיזבאללה ויתר ארגוני הטרור בלבנון יפורקו מנשקם ולא יישקף עוד איום מלבנון על שטחה של מדינת ישראל. יישמר חופש הפעולה הצבאי של צה"ל בכל רצועת הבטחון להסרת איומים מכל סוג שהם".

לוחמי גולני בדרום לבנון
לוחמי צה"ל בדרום לבנון | צילום: דובר צה"ל
לוחמי גבעתי בדרום לבנון
לוחמי צה"ל בדרום לבנון | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, חבר הפרלמנט מטעם חיזבאללה בלבנון, חסן פדלאללה הגיב לחתימה על ההסכם: "אנו מדגישים את עמדת חיזבאללה הדוחה משא ומתן ישיר עם האויב הישראלי. אנו קוראים לשלטון לסגת לחלוטין ממסלול המו"מ הישיר ומכל ההחלטות שקיבל וביצע נגד עמו". בשיחה טלפונית שערך עם ערוץ אל-מיאדין אמר: "על נתניהו לא למהר לבשר בשורות לעמו. הוא ניהל מו"מ עם עצמו, ואין ברשותו את הכלים לכפות תכתיבים".

עוד אמר: "שלטון זה לא יוכל לכפות את יישום ההסכם שנחתם בוושינגטון, אלא אם כן יפנה, בתמיכה אמריקנית, למלחמת אזרחים. לא נאפשר לשלטון זה להרוס את לבנון, ולא נסגיר את גורלנו ואת מדינתנו לידיו".