בלינקן: "לא תהיה נורמליזציה עם סעודיה כשהחצר האחורית בוערת"

מזכיר המדינה האמריקני התייחס לשיחתו עם שר החוץ אלי כהן, וטען כי ישראל לא תוכל לנרמל את יחסיה עם סעודיה כל זמן שאין טיפול הולם בתופעת אלימות המתנחלים ביהודה ושומרון: "יהיה קשה עד בלתי אפשרי להעמיק את ההסכמים הקיימים"

זמן צפייה: 01:29

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס היום (רביעי) לשיחתו אמש עם שר החוץ אלי כהן, ואמר כי לא יהיה ניתן להתקדם לנורמליזציה עם סעודיה, כל זמן ש"החצר האחורית שלכם בוערת".

"אמרנו לחברינו ובעלי בריתנו בישראל שבמצב הנוכחי יהיה קשה הרבה יותר, אם לא בלתי אפשרי להעמיק את ההסכמים הקיימים, וגם להרחיב אותו כדי שיכללו גם את סעודיה", טען בלינקן.

נזכיר כי בשיחתם אמש אמר בלינקן לכהן שישראל "צריכה לעשות יותר", כלשונו, בנוגע לתופעה של אלימות מצד מתנחלים יהודים נגד פלסטינים בשטחי יהודה ושומרון. כהן אמנם מפרט לבלינקן על ההודעה שפרסמו ראשי מערכת הביטחון נגד התופעה, אך מזכיר המדינה האמריקני משיב שזה לא מספיק.

בדיון שמנהל אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין הפשיעה הלאומנית הוא טען בפני השרים בחדר שישראל מאבדת את הלגיטימציה שלה בעולם בעקבות ההתרחשויות, ובעיקר מול הממשל האמריקני.

Whatsapp Image 2023 01 30 At 2
שר החוץ אלי כהן ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, שליחה מטעם ממשלת ארצות הברית שביקרה בשבוע שעבר בישראל הביעה מורת רוח חריפה על ההתנהלות הישראלית ביהודה ושומרון, כך פורסם במהדורה המרכזית. היועצת הבכירה בממשל לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, ביקרה בישראל השבוע מטעמו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וביקרה את התנהלות הממשלה - לרבות תהליכי הבנייה עליהם הודיעה.

ליף הביעה בביקורה בארץ מורת רוח חריפה מההתנהלות הישראלית ביהודה ושומרון, לרבות מתהליכי הבניה עליהם הודיעה הממשלה. כמו כן, היא הביעה חשש שמהלכים אלו יפגעו בתהליכי נורמליזציה. גורם שנכח בפגישה עמה מסר לחדשות 13: "המסר היה ברור - ארה"ב לצידנו אבל מתקשה לשאת את כל הצעדים שישראל מקדמת בחודשים האחרונים".