בלינקן: "נתניהו הכיר בהצעה החדשה"; בארה"ב לוחצים על מצרים

בהצהרה שנשא מזכיר המדינה האמריקני בתום יום דיונים בישראל, אמר כי נתניהו קיבל את המתווה שהוצג, וכי כעת גם על חמאס להסכים. עם זאת, על רה"מ להחליט האם הוא מוכן לפנות את ציר פילדלפי ולוותר על בדיקת העקורים שישובו לצפון הרצועה. במקביל, בארגון הטרור מקשיחים עמדות

זמן צפייה: 04:18

המגעים לעסקת חטופים נמשכים, כשהיום (שני) קיים מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן סבב שיחות בארץ, בו דן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. בערב נשא הצהרה בפני הציבור הישראלי וטען כי נתניהו מכיר במתווה שהגישה ארה"ב והסכים לו, וכי כעת על חמאס להסכים לו גם כן. עם זאת, עדיין ישנם חילוקי דעות בין הגורמים השונים.

בלינקן מבין את הדרישה הישראלית לא לסגת באופן מלא מציר פילדלפי, אך מפציר ברה"מ ובשר הביטחון לפשרות ישראליות כדי להוביל לעסקה. גורם מדיני מסר הערב לחדשות 13: "נצא מפילדלפי ונוכל להסתדר, אך עמדת ראש הממשלה היא כי אם נצא לא נוכל לחזור".

במקביל, בלינקן מזהה את מצרים כחוליה הבעייתית, כשבמדינה לא רוצים להעביר לחמאס את המתווה האמריקני שהוצג בקטר, מחשש שארגון הטרור יסרב. כעת נתניהו ייצטרך להחליט האם הוא מתעקש על בידוק ביטחוני בנצרים, דבר שיפיל את העסקה, והאם הוא מקבל את עמדת מערכת הביטחון כי אפשר לפנות את ציר פילדלפי וגם לחזור לשם בעתיד.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1908242036' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_42yv8e9o' duration='650']

בתוך כך, בחמאס ממשיכים לנהל טקטיקה של מו"מ כדי שהמתווכות "ירדפו" אחריהם ויבואו לקראתם במגעים. בנוסף, בארגון מחכים למסר של המנהיג יחיא סינוואר כדי להבין איפה אפשר להתפשר ואיפה לא. בחמאס מסרו באופן רשמי כי המתווה החדש לא תואם את שציפו לו, וטוענים כי מצרים אמרה שישראל תטיל וטו על מאה מחבלים אותם לא יסכימו לשחרר, דבר לו הם לא מסכימים. בנוסף, בחמאס דורשים נסיגה מוחלטת של כוחות צה"ל מכל שטחי הרצועה כבר בשלב הראשון של העסקה, ואת חזרת העקורים, הכוללים מחבלים, לצפון הרצועה.

בהצהרה שמסר הערב התייחס מזכיר המדינה האמריקני להמתנה לתקיפה הצפויה של הציר האיראני - ולמאמצי המשא ומתן לעסקה. "הנשיא ביידן ביקש ממני להגיע לכאן משתי סיבות. הראשונה היא ביטחון ארצות הברית וישראל, בעיקר אחרי התקיפה הישירה של איראן על ישראל באפריל. לכן קידמנו עוד כוחות לקראת תקיפה נוספת של איראן, מהלך שנועד להרתיע את איראן ושנהיה מוכנים לכל תרחיש", אמר מזכיר המדינה.

"אנו פונים למדינות באזור - אל תעשו צעדים שיכולים להסלים את המצב ולפתוח במלחמה אזורית. זה משהו שאנחנו עובדים עליו מאז 7 באוקטובר", הוסיף בלינקן. "המטרה השנייה שלשמה אני כאן היא קידום הפסקת אש ושחרור החטופים. זאת הדרך היחידה והטובה ביותר להחזיר את החטופים הביתה ולהפסיק את המלחמה באופן שיממש את האינטרס הביטחוני הישראלי וסיום הפגיעה באזרחי רצועת עזה".

נתניהו ובלינקן
נתניהו ובלינקן | צילום: חיים צח, לע"מ

עוד אמר על שיחות המו"מ כי "בשבוע שעבר הנשיא קידם הצעה יחד עם מצרים וקטר כדי לצמצם את הפערים בין הצדדים. בפגישה היום נתניהו הכיר בהצעה הזאת - ועכשיו התור של חמאס לקבל אותה. הצעד החשוב הבא הוא הסכמת חמאס, ואחר כך הסכם על איך מיישמים את המתווה".

"הצעת הגישור שראש הממשלה נתניהו קיבל, ושאנחנו מצפים שחמאס יקבל, היא ההצעה שהנשיא הציג במאי והתקבלה על-ידי מועצת הביטחון של האו"ם. ההצעה הזאת מחלוקת לשלבים, כשהשלב הראשון הוא עצירת המלחמה ושחרור חטופים ואסירים פלסטינים ואחר כך יימשך המו"מ. הצעת הגישור היא ניסיון לצמצם את הפערים שהיו על ההסכם ממאי. כעת נותר לראות כיצד מוודאים שהצדדים יישמו את ההסכם, בעיקר מהצד של חמאס", אמר בלינקן.

מזכיר המדינה האמריקני הדגיש בהצהרתו כי "נתניהו התחייב לשלוח את המשלחת הישראלית פעם נוספת לקטר או מצרים על מנת להמשיך את תהליך המשא ומתן". הוא הוסיף: "אנחנו מצפים לתגובה חיובית של חמאס באשר ליישום ההסכמות".