בכיר ישראלי נחת בסודן: "הודעה על חימום ביחסים בקרוב"

לפי פרסומים זרים, במסגרת המגעים להרחבת הנורמליזציה עם מדינות ערב, ולקראת חתימתה והצטרפותה הרשמית של סודן על "הסכמי אברהם" - שר החוץ אלי כהן נחת במדינה המוסלמית הגדולה בצפון-מזרח אפריקה. בהמשך, בכירים ישראליים יפגשו עם מקביליהם בסוגיית נרמול היחסים

מנופפים בדגל סודן
מנופפים בדגל סודן | צילום: רויטרס

במסגרת חימום היחסים בין המדינות, מטוס מנהלים ישראלי נחת היום (חמישי) בסודן, המדינה המוסלמית הגדולה בצפון-מזרח אפריקה, זאת ברקע המגעים להרחבת הנורמליזציה עם מדינות ערב, ולקראת חתימתה והצטרפותה הרשמית של סודן על "הסכמי אברהם". גורם מדיני התייחס לנושא ואמר לחדשות 13 כי "בקרוב" - תצא הודעה רשמית על חימום ביחסי המדינות.

בערוץ "אלחדת'" הסעודי דיווחו מפי מקורותיהם כי יושב ראש מועצת הריבונות של סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן נפגש עם שר החוץ אלי כהן, ועם משלחת ישראלית רמת דרג עימה ניתן למנות כמה מ"אנשי מערכת הביטחון ומדינאים". עוד דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס" כי המשלחת הישראלית תדון עם בכירים סודנים בסוגיית נרמול היחסים בין המדינות.

נשיא סודן עבדאללה חמדוכ
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוכ | צילום: רויטרס

מנהיג סודן בפועל, עבד אל-פתאח אל-בורהאן
עבד אל-פתח אל-בורהאן | צילום: רויטרס

כזכור, באוקטובר 2020, ישראל וסודן הודיעו באופן רשמי על כינון היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. בשיחה שנערכה אי אז בין רה"מ בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, ואל-בורהאן שהיה בזמנו מנהיג המדינה בפועל, הצדדים החליטו על תחילת תהליך הנורמליזציה בין ישראל לסודן.

אלא שמאז, המדינה ידעה כמה אירועים מכוננים ביניהם הפיכה צבאית, מחאות ענק עם מאות הרוגים, מעצר עשרות חברי ממשלה, כיתור ביתו של ראש הממשלה עבדאללה חמדוכ ועוד. כל אלו לא הוסיפו ליציבות הפוליטית הרעועה ממילא במדינה, ובאוקטובר 2021 מחלקת המדינה של ארצות הברית הודיעה כי לאור האירועים האחרונים בסודן - "מאמצי הנורמליזציה של סודן עם ישראל יצטרכו לעבור הערכה מחדש".

לאחר ההפיכה הצבאית, הושגה הסדרה מסוימת בין הצדדים והם החלו לגבש את ההסכם שיחדש את שיתוף הפעולה ביניהם. אולם, ניסיונות אלו נתקלו בקשיים, ורק לאחר חודשים קשים של עימותים ומחלוקות במדינה, צבא סודן בהובלת אל-בורהאן החזיר את השלטון לידיו של רה"מ חמדוכ.