ספרד ואירלנד הודיעו רשמית: מכירים במדינה פלסטינית

הממשלה האירית הודיעה כי תמנה שגריר ברמאללה, שעות לאחר שראש ממשלת ספרד הכריז כי הממשלה בראשותו תאשר היום את ההכרה הרשמית במדינה פלסטינית, הכוללת את שטחי יהודה ושומרון ועזה לפי קווי 1967 - ובירתה מזרח ירושלים. שר החוץ כ"ץ תקף: "אתה שותף להסתה לרצח העם היהודי ולפשעי מלחמה". גם נורווגיה צפויה להכיר היום רשמית במדינה פלסטינית

ראש ממשלת ספרד, פדרו סאנצ'ס
ראש ממשלת ספרד, פדרו סאנצ'ס | צילום: רויטרס

ממשלות ספרד ואירלנד הודיעו היום (שלישי) כי אישרו היום את הכרתן הרשמית במדינה פלסטינית, הכוללת את שטחי יהודה ושומרון ועזה לפי קווי 1967 - ובירתה מזרח ירושלים. לפי הודעתה בשבוע שעבר, גם נורווגיה צפויה לאשר היום את הכרתן הרשמית במדינה פלסטינית.

לאחר הודעת ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, הבוקר, ממשלת אירלנד שחררה גם היא הודעה ובה הוסיפה על הגדרות המדינה של ספרד כי יפתחו שגרירות ברמאללה, ותשדרג את מעמדה של הנציגות הפלסטינית באירלנד לשגרירות. הם טענו כי "ההכרה במדינה פלסטינית היא תחילת התהליך", וכי הם "מחויבים להליך השלום ולבניית המדינה הפלסטינית".

שר החוץ ישראל כ"ץ תקף בחריפות את ראש ממשלת ספרד וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "חמינאי, סינוואר וסגנית רוה"מ ספרד יולנדה דיאז קוראים לחיסול מדינת ישראל ולהקמת מדינת טרור פלסטינית איסלאמית מהנהר ועד הים. סנצ'ס, כשאתה לא מפטר את הסגנית שלך ומכריז על הכרה במדינה פלסטינית - אתה שותף להסתה לרצח העם היהודי ולפשעי מלחמה".

בשבוע שעבר אמר ראש ממשלת נורווגיה יונס גר סטיורה בהצהרה לתקשורת כי "לעם הפלסטיני יש זכות בסיסית להכרה עצמית", והסביר: "המלחמה בעזה הוכיחה שמענה על השאלה הפלסטינית היא הדרך להשיג שלום ויציבות. המהלך נועד לתמוך בכוחות המתונים שהפסידו שטח בסכסוך. פיתרון שתי המדינות הוא אינטרס ישראלי".

לדבריו של סטיורה, אוסלו תכיר בירושלים כבירת שתי המדינות, "וייתכנו חילופי שטחים". ראש ממשלת אירלנד סיימון האריס מסר: "אנו משוכנעים שמדינות נוספות יצטרפו אלינו בשבועות הקרובים". שר החוץ באוסלו אספן בארת אייד הוסיף: "נעשים מאמצים משותפים לגבש חזון לשלום במזרח התיכון. מספר מדינות ערב, בהן סעודיה, מעורבות בכך - והכרה במדינה פלסטינית היא אבן דרך חשובה. בימים הקרובים נורווגיה תעמוד בראש התכנסות בינלאומית בבריסל, בה ראש הממשלה הפלסטיני יציג את תוכניותיו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בשבוע שעבר לאירועים: "הכוונה של מספר מדינות באירופה להכיר במדינה פלסטינית היא פרס לטרור. 80% מהפלסטינים ביהודה ושומרון תומכים בטבח הנורא של ה-7 באוקטובר. לרוע הזה אסור לתת מדינה. זאת תהיה מדינת טרור, היא תנסה לבצע שוב ושוב את הטבח של ה-7 באוקטובר, ולזה לא נסכים. פרס לטרור לא יביא שלום - והוא גם לא יעצור אותנו מלנצח את החמאס".

סלובניה ומלטה צפויות להצטרף להכרזה, כפי שהצהיר שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל מוקדם יותר החודש. שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה אמר כי מדינתו שוללת צעד דומה, אך הבהיר: "החלטה כזו צריכה להגיע בזמן הנכון ולא לאור נסיבות פוליטיות בלבד". ברקע הקשיים במגעים להסכם נורמליזציה עם סעודיה, בריאד הודיעו כי הם "מברכים על ההחלטה להכיר במדינה פלסטינית". במקביל, מהבית הלבן נמסר: "הנשיא ביידן מאמין שמדינה פלסטינית צריכה לקום באמצעות מו"מ - ולא בהכרה חד-צדדית".

גם חמאס והרשות הפלסטינית בירכו על ההחלטה. שר החוץ כ"ץ זימן את שגרירי אירלנד, ספרד ונורווגיה בישראל לשיחת נזיפה, "כדי להמחיש להם איזו החלטה מעוותת קיבלו ממשלותיהן". עוד אמר כ"ץ: "ההיסטוריה תזכור שספרד, נורווגיה ואירלנד החליטו להעניק מדליית זהב למרצחי ואנסי חמאס, שאנסו נערות ושרפו תינוקות. ישראל לא תעבור על כך בשתיקה - לצעד שלהן יהיו השלכות חמורות".

כמו כן, כ"ץ הורה להחזיר ארצה מיידית להתייעצויות את שגרירי ישראל במדינות שהכירו במדינה פלסטינית, ומסר: "ישראל לא תבליג מול מי שחותרים תחת ריבונותה ומסכנים את ביטחונה. הצעד המעוות הזה הוא עוול לזכר קורבנות 7 באוקטובר, פגיעה במאמצים להשבת החטופים - ורוח גבית לחמאס ולאיראן. זה מרחיק את הסיכוי לשלום ומערער על זכותה של ישראל להגנה עצמית".