גינוי אמריקני לסמוטריץ': "דברים חסרי אחריות ודוחים"

דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס גינה בחריפות את דברי שר האוצר שאמר ש"המדינה צריכה למחוק את חווארה". פרייס קרא לדבריו "חסרי אחריות ודוחים" והפציר בנתניהו להתנער מהאמירה. במקביל גורמים משפטיים אומרים כי דבריו של סמוטריץ' בשילוב העובדה כי הוא מכהן כשר בקבינט, חושפות את ישראל לתביעות על פשעי מלחמה בבית הדין בהאג

זמן צפייה: 00:28

דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס גינה הערב (רביעי) בחריפות את אמירותיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על כך שצריך "למחוק" את הכפר הפלסטיני חווארה, ואמר כי "דבריו היו חסרי אחריות ודוחים". כמו כן, הוא הפציר בראש הממשלה בנימין נתניהו להתנער מהאמירות בפומבי.

במקביל, גורמים משפטיים בכירים אמרו על דברי השר סמוטריץ' כי "מדובר בהתבטאות חסרת תקדים. הדברים האלו משייטים באזורים של פשעי מלחמה, ואם הרוח הזאת תימשך זה עלול להיגמר רע". לדברי הגורמים סמוטריץ', שהוא שר בקבינט, משחק לידיים של התובע בהאג ושל שונאי ישראל שגורמות נזק אדיר למדינת ישראל וצובעת את המדינה כמי שמבצעת פשעי מלחמה.

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס
דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס | צילום: רויטרס

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב על הגינוי האמריקני, וכתב באנגלית בחשבון הטוויטר שלו: "סמוטריץ' אינו מייצג את ערכי מדינת ישראל או עם ישראל. אנו מחויבים לעקרונות בהם דוגלים במגילת העצמאות שלנו. נמשיך להגן על עמנו מפני טרור ונעשה זאת בהתאם לערכים דמוקרטיים".

כאמור סמוטריץ' התראיין מוקדם יותר היום בוועידה הפיננסית של TheMarker, והתייחס ללייק שעשה לציוץ של פעיל ימין שכתב "את הכפר חווארה צריך למחוק היום", ואמר: "אני חושב שאת הכפר חווארה צריך למחוק, אני חושב שמדינת ישראל צריכה לעשות את זה". לאחר כמה שעות הוציא הבהרה: "התכוונתי לפעול באופן ממוקד נגד המחבלים בכפר".

"קראתי להרגעת הרוחות, ובציוץ שלי כתבתי שבשום פנים ואופן אסור להיגרר לאנרכיה שבה אזרחים לוקחים את החוק", הסביר השר מטעם הציונות הדתית, והמשיך: "מה שתורם לליבוי היצרים זה שאנשים נרצחים בכבישים ומרגישים חוסר אונים".

Whatsapp Image 2023 02 06 At 1
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד התייחס סמוטריץ' לפרעות המתנחלים בחווארה, לאחר פיגוע הירי שהתרחש בכפר בו נרצחו האחים הלל מנחם יניב בן ה-21 ויגל יעקב יניב בן ה-19, וסירב לקרוא להם מחבלים: "אני חושב שטרור זה עם שרוצה להשמיד אותי ומפעיל טרור. אני לא מבלבל בין אויב לאוהב, בצד שלי יש אנשים שטועים, ועושים דברים שלא ייעשו". השר תיאר את הפרעות כ"מעשים פליליים שצריכים להיות מטופלים".

לאחר כמה שעות הבהיר סמוטריץ' בציוץ כי "למען הסר ספק, בדברי לא התכוונתי למחוק את הכפר חווארה אלא רק לפעול באופן ממוקד נגד המחבלים ותומכי הטרור בתוכו ולגבות מהם מחיר כבד כדי להשיב את הביטחון לתושבי האזור".