עדי ראייה טוענים בתחקיר CNN: "עיתונאית אל-ג'זירה נהרגה מאש צה"ל בג'נין"

בתחקיר, שבו מצוטטים עדי ראייה ומנותחים סרטוני וידאו, נטען כי אבו עאקלה עמדה עם קבוצת עיתונאים מול כלי רכב צה"ליים. אחת העיתונאיות שנכחה במקום: "היינו בטוחים שהם רוצים להרוג אותנו". עד ראייה: "לא ציפינו שיקרה משהו, חשבנו שזה אזור בטוח אם העיתונאים שם". צה"ל: "קוראים לרש"פ לשתף פעולה בבדיקה פורנזית בנוכחות נציגים אמריקנים כדי לקבוע סופית את מקור הירי"

זמן צפייה: 03:41

תחקיר של רשת CNN, שמסתמך בעיקר על עדי ראייה וניתוח של זוויות הצילום בבוקר של ה-11 במאי בג'נין, טוען הערב (שלישי) כי עיתונאית "אל-ג'זירה" שירין אבו עאקלה בת ה-51 נהרגה מירי של צה"ל.

אחת מעדות הראייה, שאטה הניישה, אמרה ל-CNN כי אבו אעקלה עמדה עם קבוצת עיתונאים בכניסה למחנה הפליטים ג'נין. למרות שבסרטונים לא ניתן לראות את השנייה שבה נורתה עיתונאית אל-ג'זירה, הניישה, יחד עם עדי ראייה נוספים, טוענת כי הם מאמינים שחיילי צה"ל ירו במכוון לעברם - חרף העובדה שלבשו אפוד עיתונות.

"עמדנו מול כלי רכב צבאיים בין חמש לעשר דקות לפני שזזנו כדי להיות בטוחים שהם ראו אותנו", אמרה הניישה. "הלכנו כקבוצה והם ידעו שאנחנו עיתונאים". בשלב הזה, לטענתה, החל הירי הקטלני שממנו נהרגה אבו אעקלה. "היינו בטוחים שהם רוצים להרוג אותנו".

אבו מאזן בטקס הממלכתי לזכרה של שירין אבו עאקלה
אבו מאזן בטקס הממלכתי לזכרה של שירין אבו עאקלה | צילום: רויטרס

כמו כן, התחקיר של CNN מציע ראיות חדשות - כולל שני סרטונים מזירת הירי, על פיהם לא היה קרב פעיל, ואף לא חמושים פלסטינים לצידה של אבו עאקלה ברגעים שקדמו למותה. הסרטונים שהגיעו לידי CNN, מאומתים לטענת הרשת בעדויות של שמונה עדי ראייה, מנתח זיהוי פלילי ומומחה בליסטיקה, שמעידים על כך שאבו עאקלה נורתה למוות בתקיפה ממוקדת של כוחות ישראליים.

מפגינים פלסטינים מחזיקים תמונות של שירין אבו עאקלה מול ביתה במזרח ירושלים
מפגינים פלסטינים מחזיקים תמונות של שירין אבו עאקלה מול ביתה במזרח ירושלים | צילום: רויטרס

הצילומים מציגים סצנה רגועה לפני הירי את אבו עאקלה בפאתי מחנה הפליטים ג'נין, סמוך לכיכר עודה הראשית. בסרטון אחד, בן 16 דקות, ששותף ברשת האמריקנית, הצלם נראה הולך לעבר המקום שבו התאספו העיתונאים, מתקרב אל המשוריינים הישראלים שחונים רחוק ואומר: "תראו את הצלפים". לאחר מכן, כשנער מציץ בהיסוס במעלה הרחוב, הוא צועק לעברו: "אל תצחק. אתה חושב שזו בדיחה? אנחנו לא רוצים למות. אנחנו רוצים לחיות".

סלים עוואד, תושב מחנה ג'נין בן ה-27 שצילם את הסרטון המדובר, אמר ל-CNN כי לא היו פלסטינים חמושים או מהומות כלשהם באזור, והוא לא ציפה שיהיה ירי, לאור נוכחותם של עיתונאים בקרבת מקום. "לא היו עימותים בכלל. היינו בערך 10 חבר'ה, הסתובבנו, צחקנו והתבדחנו עם העיתונאים", אמר. "לא פחדנו מכלום. לא ציפינו שיקרה משהו, כי כשראינו עיתונאים בסביבה, חשבנו שזה יהיה אזור בטוח".

גורם ביטחוני בכיר שצוטט בתחקיר הכחיש בתוקף כי חיילי צה"ל עומדים מאחורי מות העיתונאית. "לא יכול להיות שצה"ל יסמן אזרח, ודאי לא עיתונאית", הוא אמר ל-CNN. "חייל צה"ל לעולם לא יירה אש אוטומטית מרובה M16". בדובר צה"ל אמרו לרשת האמריקנית כי האירוע עדיין נבדק. "אנו קוראים לרשות הפלסטינית לשתף פעולה בבדיקה פורנזית בנוכחות נציגים אמריקנים כדי לקבוע סופית את מקור הירי שהוביל למוות הטראגי. הערכות לגבי מקור הירי צריכות להיעשות בזהירות ולהיות מגובות בראיות. זה מה שצה"ל מנסה לעשות".

בתוך כך, הסבירה אתמול הפרקליטה הצבאית הראשית, יפעת תומר-ירושלמי, בנאומה בכנס לשכת עורכי הדין באילת, מדוע צה"ל לא פותח בחקירה על מותה העיתונאית. "בנסיבות העניין", אמרה הפצ"רית, "הדרך הטובה ביותר לברר כיצד מצאה העיתונאית את מותה, היא בדיקת הקליע שנמצא בגופה, בבדיקה בליסטית מקצועית. הקליע מוחזק בידי הרשות הפלסטינית, אשר לא הסכימה להעבירו לבדיקה בליסטית כאמור, אף כאשר הוצע לה כי הבדיקה תיערך גם בנוכחות נציגים מטעמה. בהיעדר האפשרות לבחון את הקליע, נותר בעת הזו הספק".