שקד: "אם נסראללה לא היה מאיים - לא היו מגיעים להסכם"

שרת הפנים התעמתה עם ראשי מערכת הביטחון בדיון על הסכם הגבול הימי עם לבנון, ראש המוסד השיב כי "נסראללה תפס טרמפ, ההסכם ממש לא בגללו". הרמטכ"ל כוכבי: "מי שאומר את זה או לא יודע את פרטי ההסכם - או משקר"

זמן צפייה: 05:06

שרת הפנים איילת שקד התעמתה עם ראשי מערכת הביטחון בדיון היום (רביעי) על ההסכם עם לבנון, ואמרה כי "אם נסראללה לא היה מאיים - לא היו מגיעים להסכם". דדי ברנע, ראש המוסד, השיב כי ההסכם "ממש לא בגלל נסראללה", והרמטכ"ל אביב כוכבי טען כי "מי שאומר את זה או לא יודע את פרטי ההסכם - או משקר".

עוד טען ראש המוסד כי "כבר ב-2020 הם הגיעו עם הרעיון לקדם את ההסכם מתוך אינטרס לאומי. רק במאי האחרון נסראללה קפץ על הקרון, כשהוא זיהה שזה קורה. נסראללה תפס טרמפ, ההסכם ממש לא בגללו".

הרמטכ"ל כוכבי הוסיף בדיון: "להגיד שההסכם הזה בזכות נסראללה - זה פשוט לא נכון. ההסכם לא נחתם איתו. ההסכם עם לבנון". מדובר צה"ל נמסר כי הם לא מתייחסים לדיונים סגורים. עם זאת, על אף התמיכה הברורה של גורמי מערכת הביטחון - לא ניתן כמובן להתעלם מהעיתוי של הצעד, הסמוך לבחירות.

ישיבת הממשלה על ההסכם מול לבנון
ישיבת הממשלה על ההסכם מול לבנון | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

כזכור, הממשלה אישרה היום ברוב גדול את עקרונות ההסכם עם לבנון ואת הצעת ראש הממשלה יאיר לפיד להניח את ההסכם בכנסת, כאשר רק שקד התנגדה. ההסכם ודברי ההסבר הונחו הערב בכנסת והובאו לידיעת כל חברי הכנסת, וכן עתידים להיות מוצגים בוועדת חוץ וביטחון. בתום 14 יום, יובא ההסכם לאישור הממשלה, בהתאם לתקנון עבודת הממשלה ובליווי היועצת במשפטית באישור התהליך כולו.

בישיבת הממשלה הציגו גורמי המקצוע את עקרונות ההסכם והשפעותיו בחיזוק הביטחון הלאומי והיציבות האזורית. בתדרוך לכתבים אמר ראש המל"ל איל חולתא כי "לבנון לא קיבלה את כל מה שדרשה", והוסיף כי "יש בהסכם הזה אינטרס ביטחוני מובהק".

"משפטית וציבורית זה נכון להצבעה בכנסת", אמרה שקד בישיבת הממשלה, "היועמ"שית פירטה שעדיף שהכנסת תצביע מאשר שזה ילך להכרעת בג"ץ. אם נתניהו היה עושה את זה, הייתם קוראים לו ארדואן".