"צריך לתקוף את איראן": הבכיר שהתנגד בקבינט לתקיפה בתימן

זמן קצר לפני התקיפה בנמל אל-חודיידה בתימן, הפעולה זכתה לרוב בקבינט ואושרה. עם זאת, בכיר שנכח בישיבה התנגד לתקיפה, וטען: "החות'ים לא עומדים בפני עצמם, צריך ללכת נגד איראן ולא לפתוח חזית נוספת". בנוסף, לשכת רה"מ הודיעה כי המשלחת הישראלית למו"מ תצא ביום חמישי

זמן צפייה: 02:03

טרם התקיפה הישראלית אתמול בנמל באל-חודיידה שבתימן, התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לאשר את התקיפה. למרות שההחלטה התקבלה ברוב גדול, אחד הבכירים שנכח בישיבה הביע התנגדות נחרצת לתקיפה הישראלית בתימן, כך פורסם הערב (ראשון) במהדורה המרכזית.

לדבריו של אותו גורם בכיר, ישראל צריכה הייתה לתקוף את איראן. "החות'ים לא עומדים בפני עצמם, זו איראן. צריך ללכת נגד איראן ולא לפתוח חזית נוספת". הבביר השמיע את עמדתו תוך הדיונים המצומצמים אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקבע שהוא יוכל להציגה גם בקבינט הרחב - וכך היה. העמדה של הבכיר לא התקבלה בקבינט, והיא נדחתה.

אל-ח'ודידה בתימן לאחר התקיפה הישראלית
אל-ח'ודידה לאחר התקיפה הישראלית | צילום: רויטרס

במקביל, מלשכת ראש הממשלה נמסר היום כי "רה"מ נתניהו קיים היום דיון מעמיק בנושא החטופים יחד עם צוות המשא ומתן ובכירי מערכת הביטחון, בו הנחה להוציא משלחת מו"מ ביום חמישי הקרוב".

ראש הממשלה יכול היה להביא את העסקה לדיון בישיבת הקבינט הרחב, אך למרות שבדרך כלל יש לו שם רוב, בנושא העסקה לא מדובר על רוב אוטומטי, ונתניהו ככל הנראה כלל לא מעוניין להביא את העסקה לדיון לפי שעה.

רה"מ בנימין נתניהו בכנסת
רה"מ בנימין נתניהו בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביממה שאחרי התקיפה הראשונה אי פעם של חיל האוויר הישראלי בתימן, בצה"ל חשפו הערב פרטים חדשים מאחורי הקלעים של המבצע - בו השתתפו מטוסי חפ"ק ומטוסי תדלוק גדולים, שביצעו סבבי תדלוק למטוסי הקרב לאורך המרחק הרב שבין ישראל לתימן, במטרה שאם יהיה אירוע שיעצור את המשימה יהיה לכל מטוס מספיק דלק לחזור לישראל ללא תדלוק אווירי.

ההכנות למבצע נמשכו 36 שעות, לאחר שאושר על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. בצהריי יום שבת התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לאשר את המבצע, ולאחר מכן המריאו המטוסים הראשונים לכיוון תימן.

יעד התקיפה העיקרי היו שני העגורנים המרכזיים של נמל אל-חודיידה, שהיוו את ציר האספקה הראשי של החות'ים. הטייסים הישראלים השתמשו בחימושים מדוייקים כדי להבטיח פגיעה מדוייקת, שאמורה להשבית את פעילות הנמל למשך מספר חודשים. בעקבות התקיפה בתימן, חיל האוויר העלה לשיא את רמת הכוננות והדריכות בכל הזירות.