בלינקן בסיום ביקורו בארץ: "פעולה ברפיח תבודד את ישראל בעולם"

מזכיר המדינה האמריקני סיים ביקור בזק בישראל, במהלכו נפגש עם ראש הממשלה נתניהו וקבינט המלחמה - והזהיר: "אתם מסתכנים בכך שתתקעו בעזה". ברקע המראת המשלחת הישראלית להמשך השיחות בקטר, בלינקן יצא למשפחות חטופים שהפגינו ברחוב - והביע אופטימיות: "ישנה התקדמות במגעים"

זמן צפייה: 02:12

בצל המשבר המחריף בין הממשלה בירושלים לממשל בוושינגטון: מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן סיים הערב (שישי) ביקור בזק בן יום בישראל, במהלכו נפגש בתל אביב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי קבינט המלחמה, ערב פעולה אפשרית של צה"ל ברפיח וברקע המשך המגעים לעסקת שחרור חטופים.

בטרם המריא מנתב"ג, מזכיר המדינה בלינקן התייחס לכניסה ישראלית נרחבת לרפיח, והזהיר: "פעולה שכזו עשויה לבודד את ישראל בעולם". בנוסף, במקביל ליציאתה של המשלחת הישראלית בהובלת ראש המוסד דדי ברנע וראש שב"כ רונן בר להמשך שיחות המו"מ בקטר, מזכיר המדינה האמריקני הביע אופטימיות: "ישנה התקדמות במגעים והפערים מצטמצמים בשבועות האחרונים".

בתום פגישתם של בלינקן ונתניהו בארבע עיניים, מחלקת המדינה של ארה"ב עדכנה כי מזכיר המדינה אמר לראש הממשל שישראל צריכה "לעשות יותר" כדי לשמור על חיי האזרחים ברצועת עזה, ולשמור על מסדרונות אספקה של סיוע הומניטרי.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403221250' autoplay='0' credit='איתי בית-אוןלע"צ' desc='פגישת בלינקן ונתניהו ' poster='' kid='1_u672vpg6' duration='18']

מזכיר המדינה בלינקן משוחח עם משפחות החטופים בתל אביב
מזכיר המדינה בלינקן משוחח עם משפחות החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס
בלינקן בנתב"ג בסיום ביקורו
בלינקן בנתב"ג בסיום ביקורו | צילום: רויטרס

בנוסף, ראש הממשלה פרסם סרטון בו התייחס למסרים שביקש להעביר למזכיר המדינה במהלך פגישתם. "נפגשתי היום עם מזכיר המדינה בלינקן. אמרתי לו שאני מאוד מעריך את העובדה שיותר מחמישה חודשים אנחנו עומדים יחד במלחמה נגד החמאס", עדכן נתניהו, "אמרתי לו גם שאנחנו מכירים בצורך לפנות את האוכלוסייה האזרחית מאזורי המלחמה וכמובן לדאוג גם לצרכים ההומניטריים ואנחנו פועלים לשם כך".

עם זאת, ראש הממשלה הציג את הפערים שנותרו בין ישראל לארצות הברית, והבהיר: "אמרתי למזכיר המדינה שאין לנו דרך לנצח את החמאס בלי להיכנס לרפיח ולחסל את שארית הגדודים שם. ואמרתי לו שאני מקווה שנעשה זאת בתמיכה של ארה״ב, אבל אם נצטרך - נעשה זאת לבד".

זמן קצר לאחר מכן, בלינקן קיים פגישה גם עם השר בני גנץ. "נפגשתי היום עם מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן. הודיתי לו על התמיכה בישראל ועל המחויבות העמוקה של ארה״ב לביטחונה", כתב גנץ בתום הפגישה, "הדגשתי את המחויבות של ישראל להמשיך במשימה המבצעית ולפרק את התשתית הצבאית של ארגון חמאס, כולל ברפיח, וציינתי כי ישראל תמשיך לאפשר פתרונות הומניטריים לסיוע לאוכלוסייה האזרחית בעזה, תוך הבטחה שהסיוע לא יגיע לידיים של החמאס".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403221648' autoplay='0' credit='' desc='בלינקן יוצא למשפחות החטופים' poster='' kid='1_y8soohl1' duration='18']

במהלך ביקורו, בלינקן יצא למשפחות חטופים ומפגינים שמחו ברחובות תל אביב במקביל לפגישת הקבינט. המפגינים אחזו בדגלי ישראל וארצות הברית וקראו קריאות "USA SOS", "בלינקן סומכים עליך" ו-"תציל אותם". מזכיר המדינה לחץ ידיים לחלק מבני משפחות החטופים והביע את תמיכתו.