בלינקן: נתניהו התחייב שישראל לא תעודד הגירת פלסטינים מעזה

בצל חיסולו של מפקד כוח רדואן, מזכיר המדינה האמריקני נחת בארץ לביקור נוסף: "יש למנוע את הרחבת המערכה לאזורים נוספים, מנסה להכניס סיוע הומניטרי רב ככל הניתן לאזרחים העזתים". הנשיא ביידן: "עובדים עם ישראל כדי להפחית את ההתקפות בעזה". סמוטריץ' מגיב: "מעריכים את תמיכתכם, אך נפעל לעידוד הגירה מרצון של פלסטינים ולהמשך המלחמה - לטובת האינטרס הישראלי"

זמן צפייה: 01:06

מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, נחת אמש (שני) לביקור נוסף בישראל, בפעם החמישית מאז פרצה המלחמה. מזכיר המדינה נפגש עם הצמרת המדינית בארץ, ביניהם נשיא המדינה, ראש הממשלה ושר הביטחון - במטרה לדון באסטרטגיית "היום שאחרי" וכדי לדחוף להגדלת הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה. הביקור מגיע בצל חיסולו של מפקד 'כוח רדואן' בלבנון, בעת שהחשש בוושינגטון מהרחבת הלחימה גובר.

בהצהרה שנשא הערב אמר: "ארצות הברית מתנגדת ליישוב מחדש של פלסטינים מחוץ לעזה - נתניהו התחייב שזו לא המדיניות הישראלית" בהתייחסו לאמירות בן גביר וסמוטריץ' בנושא. עוד אמר: "דנתי ארוכות עם בכירים ישראלים והבהרתי - יש למנוע את הרחבת המערכה לאזורים נוספים, לאף אחד אין אינטרס להסלמה באיזור". בלינקן התייחס גם למצב האזרחים העזתים: "כ-90% מאזרחי רצועת עזה סובלים ממחסור באוכל, עובדים על הגדלת הסיוע ההומניטרי".

בנושא עתיד רצועת עזה, אמר בלינקן: "היום דנו בשלב בו ישראל צריכה לשנות את מלחמתה ברצועת עזה ולעבור לשלב אחר - אזרחים פלסטינים צריכים לחזור לביתם, לאחר שיישלח צוות מטעם האו"ם שיבדוק אם הדבר אפשרי. אנחנו ומדינות רבות באזור רוצים לראות את המלחמה נגמרת ואת האזור כולו נכנס לתקופה של שלום ושגשוג, אך עדיין חשוב להן שיש היתכנות למדינה פלסטינית ועתיד לעם הפלסטיני. צריך לשים סוף לגלגל האלימות - והדרך לכך היא מענה לזכויות הפוליטיות של העם הפלסטיני".

עוד אמר: "נדאג שאירועי 7 באוקטובר לא יחזרו ונחזיר את כל החטופים לביתם. חמאס יכול לבחור לא להסתתר מאחורי אזרחים, לא לשגר רקטות לישראל, להכנע ולשחרר את החטופים - אך הוא מסרב ובשל כך יש להתייחס לתקיפות הישראליות בפרופורציה". בהתייחסו להסלמה בגבול הצפון, אמר מזכיר המדינה האמריקני: "ארצות הברית עומדת עם ישראל בעימות בגבולה הצפוני, אנחנו עומדים מאחורי המשימה להשיב את תחושת הביטחון לאזרחי הצפון ולהחזיר אותם לביתם. לדעתנו, הדרך הדיפלומטית היא הדרך הטובה ביותר להשגת ביטחון לטווח ארוך".

מזכיר המדינה בלינקן בנתב"ג, אתמול
מזכיר המדינה בלינקן בנתב"ג, אתמול | צילום: רויטרס

בתגובה לביקור בלינקן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבהיר בציוץ בטוויטר כי הוא איתן בעמדתו בנושא ההגירה מרצון: "נפעל כדי לאפשר את פתיחת שערי עזה להגירה מרצון של פליטים כפי שהקהילה הבינלאומית נהגה כלפי הפליטים מסוריה ואוקראינה". הוא הוסיף, בתגובה לדברי מזכיר המדינה: "אנו מעריכים מאד את תמיכתה של ארה״ב בישראל, אך במה שנוגע לקיום שלנו בארצנו נפעל תמיד לפי האינטרס הישראלי. נמשיך להילחם בכל העוצמה כדי להשמיד את החמאס". השר לביטחון פנים איתמר בן גביר הגיב גם הוא לביקור בלינקן בארץ, ופרסם ציוץ בו קרא לו לפעול באגרסיביות כנגד חמאס:

בטרם הגעתו של בלינקן לישראל, דובר צה"ל הודיע כי החל "שלב אינטנסיבי פחות ברצועת עזה". לפני כן, בריאיון לעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל", שר הביטחון יואב גלנט התייחס ל'שלב ג' של המלחמה בחמאס ואמר כי צה"ל יעבור מ"שלב התמרון האינטנסיבי של המלחמה" לסוגים שונים של מבצעים מיוחדים".

בנאום שנשא אתמול בכנסיית עמנואל בצ'רלסטון שבדרום קרוליינה, הנשיא ג'ו ביידן התייחס בעצמו למלחמה בעזה, לאחר שמפגינים שנכחו בקהל קראו לעברו קריאות בעד הפסקת הלחימה ברצועה. "אנחנו עובדים עם ישראל כדי להפחית את ההתקפות בעזה. אני מבין את התשוקה של המפגינים שרוצים הפסקת אש", אמר הנשיא בתגובה.

הנשיא ביידן נואם בצ'רלסטון, דרום קרוליינה
הנשיא ביידן נואם בצ'רלסטון, דרום קרוליינה | צילום: רויטרס

שלשום דווח ב"וושינגטון פוסט" כי גורמים רשמיים בממשל האמריקני הביעו חשש מכך שראש הממשלה בנימין נתניהו רואה בהסלמה בגבול ישראל-לבנון כלי שעשוי להבטיח את הישרדותו הפוליטית, ברקע הביקורת הציבורית עליו ועל ממשלתו מאז אירועי שבעה באוקטובר.