בלינקן שוחח עם נתניהו: "תומכים בפתרון שתי המדינות"

שעות לאחר ריאיונו של השגריר האמריקני בישראל, מזכיר המדינה שוחח עם ראש הממשלה והבהיר כי ארה"ב עודנה תומכת במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים על בסיס פתרון שתי המדינות - ומתנגדת למדיניות ש"מסכנת את היכולת שלו להתקיים"

זמן צפייה: 01:00

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח הלילה (בין שבת לראשון) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך השיחה, כך נמסר ממחלקת המדינה האמריקנית, המזכיר בלינקן הבהיר בפני בן שיחו כי ארצות הברית עודנה תומכת במשא ומתן על פתרון שתי המדינות, ומתנגדת למדיניות ש"מסכנת את היכולת שלו להתקיים".

בהמשך, בלינקן הדגיש את "הצורך הדחוף" לנקוט בצעדים שישיבו רגיעה וינמיכו את הלהבות, הן מצד ישראל והן מצד הפלסטינים. בהקשר זה, בלינקן התייחס להחלטת הקבינט להכשיר 9 מאחזים בלתי-חוקיים ביהודה ושומרון, והביע את הסתייגותו מ"צעדים חד צדדיים" שעשויים להסלים את המתיחות האזורית. עוד צוין בהודעה מטעם מחלקת המדינה כי השניים דנו בנושאים ואתגרים אזוריים מקיפים נוספים, ביניהם, האיומים שמציבה איראן בפני האזור. כמו כן, בלינקן הדגיש את מחויבותו ואת מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל.

פדואל ובית אריה - שתי התנחלויות ישראליות ביהודה ושומרון
שטחי יהודה ושומרון. תמונת ארכיון | צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר, פרסמנו בחדשות 13 כי בכירים ישראלים העבירו מסר לארה"ב לפיו לא יקודמו צעדים דומים של הכשרת מאחזים בתקופה הקרובה. עם זאת, לדברי אותם בכירים, הדבר כפוף למצב הביטחוני ולכך שפיגועים קשים נוספים עשויים לשנות את ההחלטה. יצוין כי מלכתחילה היו אמורים לאשר בהחלטת הקבינט 14 מאחזים, אך אחרי שיח מול האמריקנים הוחלט שיאושרו תשעה בלבד. בארה"ב התעקשו להוריד את מספר המאחזים והן את המיקומים של אותם יישובים, שקיימים שנים רבות והם לא מבודדים.

אמש, השגריר האמריקני בישראל תום ניידס, אמר בריאיון לפודקאסט ברשת "CNN", כי "ממשל ביידן ייעץ לנתניהו ללחוץ על הבלמים" בכל הקשור למהפכה המשפטית. השגריר ניידס הוסיף כי התפיסה הדמוקרטית המשותפת של שתי המדינות היא זו שמאחדת את שתיהן. "לכן אנחנו אנחנו מגנים על ישראל באו"ם", הוסיף.

לדברי ניידס, "מאות אלפי בני אדם מפגינים כל שבוע נגד המהפכה המשפטית. לאזרחי ישראל ממש אכפת מהמקום הזה". בהמשך, השגריר הדגיש כי "לא נכתיב לישראל איך להתייחס לבית המשפט העליון. עם זאת, מה שמחבר בין ישראל לארצות הברית - זו הדמוקרטיה. אנו אומרים לנתניהו להאט ולהגיע להסכמות".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-hamate-hamerkazi-clips-part-1802232032' autoplay='0' credit='' desc='לוין: "נחוש להשלים את החקיקה, יש לי גיבוי מלא"' poster='' kid='1_y2pl6zu1' duration='']

בתוך כך, ובעוד שברחבי הארץ הפגינו עשרות אלפים מצפון עד דרום נגד המהפכה המשפטית, סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין התראיין אמש לאילה חסון ב"מטה המרכזי" שם טען כי הדיווחים על מתח בינו לבין ראש הממשלה נתניהו הם "פייק ניוז מגוחך" וכי "יש לי גיבוי מלא בליכוד, בקואליציה ובציבור להתקדם ברפורמה".

לוין הוסיף: "באדיבותה של היועצת המשפטית לממשלה, ראש הממשלה מנוע מלעסוק בנושא הרפורמה המשפטית, ואנחנו לא דנים בכך. ביחס לפרטי התוכנית - תמיד יהיה מי שיסתכל עליה בצורה אחרת. בדיוק בשביל זה מתקיימים הדיונים בכנסת. לכן, כמו שאמרתי מתחילת הדרך, מה שיסתיים בכנסת הוא לא יהיה אחד לאחד מה שהצעתי.  מתחילת הדרך באתי והלכתי – אני שם הצעה ואני חושב שראוי שתהיה לגביה הידברות. אני מוכן לפגוש הלילה את לפיד וגנץ. אני חושב שהכרחי לשבת לדבר. איזה מין דבר זה להציב תנאים כדי להידבר?".