המסר האמריקני לישראל: בשביל הסכם עם סעודיה צריך "סביבה שקטה"

לאורך הימים האחרונים העבירו מהממשל האמריקני מסר לפיו "אנחנו מצפים מישראל להוביל ולחתור לסביבה שקטה כדי לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר". הדברים נאמרו לגבי מבצע בשטחים - וגם לגבי החקיקה המשפטית. "כל עוד יש מגעים מתקדמים, אסור שתהיה אצלכם התפרצות פנימית"

זמן צפייה: 05:29

פרסום ראשון: המסר שהעביר הממשל האמריקני לישראל לאורך הימים האחרונים הוא כי "אנחנו מצפים מישראל להוביל ולחתור לסביבה שקטה כדי לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר", כך אמר הערב (חמישי) גורם מדיני בפמליית ראש הממשלה לחדשות 13, ברקע המאמצים להגיע לנורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה.

הגורם המדיני, שמעורב היטב בשיח מול הממשל האמריקני, אמר לחדשות 13 כי האמריקנים אומרים את הדברים הבאים: "עד שנחתום על ההסכם - חשוב שתהיה אצלכם סביבה שקטה. זה נוגע גם לרפורמה המשפטית וגם למבצע גדול בשטחים או במקום אחר. כל עוד יש מגעים מתקדמים, אסור שתהיה אצלכם התפרצות פנימית".

בפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הציגו האמריקנים את העלויות והמחירים של ההסכם המסתמן. כעת הכדור נמצא במגרש של נתניהו, שצריך לספק להם תשובה בנושא. ביידן מעוניין להשיג תמיכה רחבה להסכם בסנאט, ובשביל להשיג את תמיכת הדמוקרטים הוא יצטרך להציג את המחוות שיקבלו הפלסטינים במסגרת ההסכם.

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בפגישה מדינית בניו יורק
הנשיא ביידן ורה''מ נתניהו בפתח פגישתם אמש | צילום: רויטרס

הלילה התייחס יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן  למאמצי הנורמליזציה, ובריאיון לרשת "פוקס" הוא אמר כי "בכל יום שעובר סעודיה וישראל מתקרבות לנורמליזציה". עוד הדגיש: "הסוגיה הפלסטינית חשובה מאוד לנושא של היחסים עם ישראל". הוא נשאל אם יוכל להגיע להסכם עם ממשלת נתניהו, והשיב כי אם אכן ההסכם יקרום עור וגידים, "לא משנה מי יהיה בשלטון בישראל".

בנוגע לסוגיית הגרעין של הממלכה אמר: "אם איראן תשיג נשק גרעיני - גם אנחנו ניאלץ להשיג". עם זאת, הוא סייג את הדברים: "אין שום תועלת בהחזקת נשק גרעיני, משום שלא ניתן להשתמש בו". נשיא איראן איברהים ראיסי אמר כי "נורמליזציה בין ישראל לסעודיה תהיה בבחינת דקירה בגב של הפלסטינים".

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

דבריו הדרמטיים של בן סלמאן הגיעו לאחר פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מוקדם יותר במלון "אינטרקונטיננטל" בניו יורק. במסגרת הפגישה, קיים נתניהו שיחה בארבע עיניים עם ביידן. פגישתם של שני המנהיגים עסקה באופן נרחב במאמצים שנוקט הממשל האמריקני בכדי לקרב את הסכם הנורמליזציה בין ישראל וסעודיה.

לאחר פגישת הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו, אמר גורם מדיני בכיר כי "רוב השיחה התמקדה בסעודיה, ולא ברפורמה המשפטית". בהתייחסות לגרעין הסעודי, אמר הגורם כי "יש תמימות דעים בין ישראל לארה"ב" בכל הקשור להעשרת אורניום בממלכה.

הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו בפגישתם בניו יורק
הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו בפגישתם בניו יורק | צילום: אבי אוחיון / לע''מ

בהתייחסות למגעים לנורמליזציה עם סעודיה, אמר ראש הממשלה: "ברור לי שהפלסטינים יהיו חלק מהסכם". עם זאת, הוא ציין כי "לא תהיה להם זכות וטו בנושא". בפגישה סוכם כי יוקמו צוותי עבודה להשגת הנורמליזציה. שני המנהיגים הביעו אופטימיות בנוגע לסיכוי ההוצאה לפועל של הסכם.