בצל המגעים: סעודיה שוקלת הצעה סינית להקמת תחנת כוח גרעינית

ברקע הניסיונות להגיע להסכם משותף בין ישראל, ארה"ב וסעודיה, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי הסעודים שוקלים הצעה מצד סין להקמת תחנת כוח גרעינית בשטחם. זאת לאחר שעל פי הדיווחים האמריקנים הסתייגו מהדרישה הסעודית לתחנת כוח

Whatsapp Image 2023 08 25 At 0
נשיא סין שי ג'ינפינג ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

ברקע המשא ומתן מול ארצות הברית סביב הסכם אפשרי עם ישראל, ה"וול סטריט ג'ורנל" פרסם היום (שישי) כי ערב הסעודית שוקלת הצעה סינית להקמת תחנת כוח גרעינית. על פי הדיווח, בסעודיה מאוכזבים מההסתייגות האמריקנית מהאפשרות לבנות תחנת כוח גרעינית.

התאגיד הגרעיני של סין, חברה ממשלתית סינית, הציע לבנות את תחנת הכוח בסמוך לגבול עם קטאר ואיחוד האמירויות - כך לפי גורמים סעודיים שדיברו עם ה"וול סטריט ג'ורנל". הגורמים אמרו כי הם מקווים שההצעה הסינית תדחוף את ממשל ביידן להסכים לבקשת הסעודים.

סין ככל הנראה לא תדרוש מסעודיה התחייבויות כמו לא להעשיר או לכרות אורניום - שנועדו למנוע בנייה של פצצת אטום. לאמריקנים יש את האפשרות לסייע לסעודיה בתמורה להתחייבויות אלו. בריאיון לתקשורת הזרה השבוע אמר השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר כי "צריך לראות מה האלטרנטיבות האחרות של הסעודים - הם יכולים, למשל לפנות לסינים בשביל גרעין אזרחי".

Whatsapp Image 2023 06 07 At 2
בלינקן בביקורו בסעודיה | צילום: רויטרס

כזכור, השר דרמר ביקר השבוע בוושינגטון ונפגש עם בכירים בממשל ביידן. המסר שהועבר הוא שישראל לא שוללת "אור ירוק" מבחינתה לדרישות הסעודיות לגרעין אזרחי וכן להעשרת אורניום. בכיר ישראלי אמר בתחילת השבוע לחדשות 13 כי "ישראל לא שוללת - אבל רוצה תחילה לדעת מהי רמת הבקרה האמריקנית על תהליך כזה, מה רמת המעורבות ומהי תעודות הביטוח הישראליות - ולפי זה להתאים את העמדה הברורה".

עוד הוסיף הבכיר בסביבתו של ראש הממשלה: "היו כמה דיוני עומק בשבועות האחרונים עם מספר גורמים במערכת הביטחון הישראלית, לרבות בוועדה לאנרגיה אטומית". גורם בממשל ביידן התייחס למידת ההשפעה של ישראל באירוע הזה - כמה "האור הירוק" הישראלי הוא בכלל מהותי וכמה השפעה יש לירושלים, ואמר כי "לישראל יהיה קול חשוב ומשמעותי גם בעניין הגרעין. חברי הקונגרס ירצו לדעת מה העמדה הישראלית. זה לא שיהיה פה וטו אבל ישראל לא תופתע, יש לה קול חשוב".

Screenshot 2023 08 18 081145
מזכיר המדינה בלינקן והשר רון דרמר | צילום: מחלקת המדינה האמריקנית
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: סוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה

השאלה בנוגע להעשרת האורניום בסעודיה מובילה גם לביקורת פוליטית על נתניהו. כפי שפרסמנו בשבוע שעבר, ראש האופוזיציה יאיר לפיד החל לתדרך גורמים אמריקנים שהוא לא ייתן יד ולא יתמוך בהסכם שכולל העשרת אורניום.

גם בתחילת השבוע הוא תקף את דבריו של דרמר ואמר: "אפשר להגיע להסכם שמחזק את הביטחון הלאומי שלנו בלי שישראל תהיה חתומה על העשרת אורניום במזרח התיכון". עוד הוא הוסיף: "אמירתו של השר דרמר אינה נכונה עובדתית ומסכנת את בטחון ישראל. המדינה היחידה במזרח התיכון שמעשירה אורניום כחלק מתוכנית גרעין היא איראן".