נמשכים המגעים: בלינקן נפגש עם דרמר - ושוחח עם שר החוץ הסעודי

המגעים להסכם שלום היסטורי בין ישראל לסעודיה נמשכים, כאשר השר לעניינים אסטרטגיים ביקר בוושינגטון ונפגש עם מזכיר המדינה האמריקני. השניים שוחחו על "המאמצים להשתלבות ישראל במזרח התיכון". זמן קצר לאחר מכן שוחח בלינקן עם שר החוץ הסעודי

זמן צפייה: 01:30

השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר נפגש הלילה (שישי) עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בוושינגטון, ארצות הברית. על פי הודעת מחלקת המדינה, השניים דנו "במאמצים הנמשכים להשתלבות ישראל במזרח התיכון", מה שעשוי לרמוז על המגעים להסכם שלום עם סעודיה. זמן קצר לאחר הפגישה, שוחח בלינקן עם שר החוץ הסעודי הנסיך פייסל בן פרחאן אאל סעוד. במקביל, החלו מאמצים להשגת הרוב הנדרש להסכם כזה, אם יגיע להצבעה בסנאט.

דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר פרסם הצהרה לאחר פגישת דרמר ובלינקן ובה נכתב כי בלינקן התייחס לברית הידידות בין המדינות והמחויבות האמריקנית לביטחון ישראל. בהודעה נכתב כי "מזכיר המדינה הדגיש את החשיבות של נקיטת צעדים של ישראל והרשות הפלסטינית כדי להוריד את המתח ולחזק את היציבות בגדה המערבית". עוד נכתב כי השניים דיברו על "האתגרים האזוריים, בהם האיומים מכיוון איראן והשלוחות שלה בלבנון ובמקומות אחרים".

Whatsapp Image 2023 06 07 At 2
בלינקן בביקורו בסעודיה | צילום: רויטרס

זמן קצר בלבד לאחר פגישתם של השניים בלינקן פרסם הודעה נוספת לפיה שוחח עם שר החוץ הסעודי בן פרחאן אך לא התייחס לישראל: "הודיתי לערב הסעודית על כינוס של מעל 40 מדינות בחודש שעבר כדי לדון בשלום באוקראינה. כמו כן, דיברנו על הצורך לסיים את העימות הנורא בסודן והצעדים הבאים לתמיכה בשלום המתמשך בתימן".

Whatsapp Image 2023 07 17 At 1
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בתוך כך, עיתון "הניו יורק טיימס" פרסם הבוקר כי בממשל האמריקני ובסביבתו של הנשיא ג'ו ביידן החלו מגעים בסנאט ובבית הנבחרים להשגת הרוב הדרוש להסכם, כאשר הוא יגיע להבשלה. ביידן יזדקק לשני שלישים מהסנאט כדי לאשר הסכם כזה.

לפי הדיווח, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן מוביל את המאמצים יחד עם בכירים נוספים בבית הלבן. כרגע עיקר המאמץ הוא על חברי המפלגה הדמוקרטית, שחלקם ביקר בעבר בחריפות את ערב הסעודית ואת יורש העצר מוחמד בן סלמאן על המלחמה בתימן ועל רצח עיתונאי ה"וושינגטון פוסט" ג'מאל חשוקג'י.