בצל המלחמה: סעודיה הקימה ברית בינ"ל לקידום פתרון שתי המדינות

שר החוץ הסעודי הודיע במהלך כינוס עצרת האו"ם כי מדינתו גיבשה קואליציה גלובלית, אליה חברו שורת מדינות ערביות ומספר מדינות אירופאיות, במטרה לקדם פתרון שיביא להקמתה של מדינה פלסטינית. ברקע: הקפאת המגעים לנורמליזציה בין הממלכה לירושלים, בעקבות המלחמה. שר החוץ האירופי הודיע: הפגישות הראשונות של הברית ייערכו בריאד ובבריסל - בקרוב

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

בחלוף קרוב לשנה מאז מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, כשבאופק לא נראה מועד לסיום המלחמה בעזה, סעודיה הודיעה אמש (חמישי) על הקמתה של קואליציה בינלאומית שמטרתה לקדם את פתרון שתי המדינות ולהביא לסיום הסכסוך הישראלי פלסטיני.

שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן אאל סעוד, הכריז על היוזמה של ממלכתו בשולי העצרת הכללית של האו"ם. בתקשורת הסעודית דווח בהמשך כי חברו לברית שורה של מדינות ערביות ומוסלמיות, לצד כמה מדינות אירופאיות.

שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, הנחשב לגורם ביקורתי כלפי ישראל בזירה הבינלאומית מאז החלה המלחמה בעזה, מסר כי הפגישות הראשונות של הברית החדשה יכונסו בקרוב בריאד ובבריסל. "יחד עם שר החוץ הסעודי, הליגה הערבית והארגון לשיתוף פעולה אסלאמי חיברנו מספר גדול של מדינות החברות באו"ם כדי להשיק את הברית הגלובלית ליישום פתרון שתי המדינות", כתב בורל בחשבון הטוויטר שלו.

ז'וזפ בורל, הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל | צילום: רויטרס

"יישום פתרון שתי המדינות הוא הפתרון הטוב ביותר לשבירת מעגל הסכסוך והסבל, ולאכיפת מציאות חדשה שבה מדינות האזור כולו, ובכללה ישראל, נהנות מביטחון ודו-קיום", הוסיף שר החוץ הסעודי בן פרחאן.

דברים אלו מצטרפים לדבריו של נסיך הכתר הסעודי והאיש החזק בממלכה, מוחמד בן סלמאן, שהכריז בשבוע שעבר כי מדינתו לא תכיר בישראל מבלי שתוקם מדינה פלסטינית, וביקר בחריפות את "פשעי הכיבוש הישראלי" נגד העם הפלסטיני.

ראשית תמונה פעילות כוחות צה"ל ברפיח, דרום רצועת עזה
הלחימה ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

כזכור, עם פרוץ המלחמה ברצועת עזה סעודיה הודיעה על הקפאת המגעים להסכם נורמליזציה עם ישראל, שקודמו בחסותו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח בחודש שעבר מפי מקור אמריקני כי בן סלמאן טען כי המגעים לנורמליזציה עם ישראל "מסכנים את חייו". לפי הדיווח, הנסיך הסעודי אמר לחברי קונגרס בוושינגטון כי הוא "מעמיד את חייו בסכנה בכך שהוא מנהל מגעים עם ארה"ב וישראל הכוללים הגעה להסכם נורמליזציה", וכי "כל עסקה כזו חייבת לכלול מסלול אמיתי למדינה פלסטינית".