אולי עוד השנה: התקדמות משמעותית במגעים להסכם עם סעודיה

ההסכם העתידי לנורמליזציה עם הסעודים קרוב מתמיד - ואף עתיד להיחתם עד סוף שנת 2023. הפלסטינים הציגו את דרישותיבם - והציגו פרגמטיות נדירה. במקביל, האמריקנים דנים באישור העשרת האורניום על אדמת סעודיה

זמן צפייה: 04:46

השיחות סביב הסכם אפשרי של סעודיה, ישראל וארצות הברית ממשיכות והשבוע נעשו צעדים חשובים בדרך לשם ולפי חלק מההערכות שנשמעו היום (שישי) יכול להיות שההסכם ייחתם עד סוף שנת 2023. בשבוע האחרון הושגו ככל הנראה הבנות נרחבות לגבי הסוגיות שיכלול הסכם עתידי והיסטורי זה, ונראה כי הסעודים, האמריקנים והישראלים מתחילים להבין את חלקם בהסכם, על אף שטרם נוסח.

בשבוע שעבר הגיעה לריאד משלחת המורכבת מבכירים מהרשות הפלסטינית, ואלו הציגו את הדרישות שלהם: הקפאת הבנייה בשטחים, פתיחתה של קונוסליה וסיפוח בשטחי C. ההנהגה הפלסטינית מגלה פרגמטיות יוצאת דופן ורוצה להשיג ככל הניתן מהסכם זה, וזאת בניגוד להתנהלותה סביב "הסכמי אברהם".

גורם מדיני בכיר מאוד מסר לחדשות 13 כי הדרישות הללו לא יתקבלו כלשונן, אך ההנהגה הישראלית מבינה כי היא אכן תיאלץ לעשות ויתורים. גורם מדיני בכיר אחר סיפר השבוע לחדשות 13 כי עניין הוויתורים לפלסטינים ייפתר בסופו של דבר, וכי הדבר מוצג ונבחן במערכת הביטחון.

ריאד, סעודיה
ריאד, סעודיה | צילום: רויטרס

כמו כן, גם האמריקנים מבינים כיצד לתחום את סוגיית העשרת האורניום שהציבה סעודיה כתנאי להסכם. ככל הנראה, ארה"ב תאשר לסעודיה להעשיר אורניום בשטחה, אך בפיקוח טוטאלי שלה, ועם טכנולוגיה אמריקנית בלבד. לנשיא ארצות הברית ביידן יש אינטרס גדול בקידום הסכם זה, כי זו דרכו להשאיר את חותמו בדברי הימים של העולם - בייחוד כש-80% מהעם האמריקני חושב שהוא אינו כשיר לעמוד בקדנציה נוספת.

בלילה, היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר כי מנהיגי ארצות הברית, ישראל וסעודיה שמו רבים מהמרכיבים של המסלול לנורמליזציה על השולחן, אך הוסיף כי יש עדיין עבודה רבה לעשות בנושא. "רבים מהמרכיבים של מסלול לנורמליזציה נמצאים כעת על השולחן", אמר סאליבן לעיתונאים, "אין לנו מסגרת ואין לנו את התנאים המוכנים לחתימה, יש עדיין עבודה לעשות".

ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע, לחדשות 13 נודע כי ברט מקגורק, יועצו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ושליח הממשל האמריקני למזרח התיכון, יגיע לסעודיה וידון עם הבכירים על מהלכים עבור הפלסטינים.