בלב סעודיה: ביקור נדיר במדינה הערבית החשובה בעולם

מסמך תיעודי נדיר: שבוע לפני ביקור ביידן, שאמור להביא איתו בשורה על התחממות היסטורית ביחסים שבין ישראל לסעודיה, פרשננו לענייני צבא אלון בן דוד חזר מביקור חשאי בבירה ריאד. איך נראים המסגדים העצומים במדינה הכי קדושה לאיסלאם? מה מוכרים בשווקים וכיצד הגיבו שם כשגילו שהוא ישראלי? פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 11:00

שבוע לפני שהנשיא האמריקני ג'ו ביידן ינחת בסעודיה, בתקווה להביא בשורה לנירמול היחסים עם ישראל, כתבנו אלון בן דוד הגיע לביקור בבירה ריאד. עדיין לא ניתן להכניס למדינה עם דרכונים ישראליים, אך הסעודים מודעים לכך שלעתים ישראלים נכנסים עם דרכון זר והכתובת הישראלית שנמסרה להם לא גורמת להם ליצור בעיות בכניסה.

בשעה 10:00 הטמפרטורה בעיר עומדת כבר על 44 מעלות צלזיוס. העיר ריאד, על שמונה מיליון התושבים שלה, נמצאת בלב המדבר הסעודי. העיר משלבת מודרנה והיסטוריה ונאבקת באופן מתמיד וחסר סיכוי בכמויות האבק, שמכסה כל פינה.

בקניון, שנראה כמו כל קניון באמירויות השכנות, מושמעת ברמקולים ללא הרף תפילה, וכמו ברוב הערים במפרץ יש בריאד מרכז נוצץ ועשיר, אך מסביב לו ישנה עיר ענקית שחיים בה מיליוני אנשים שחייהם רחוקים מלהיות נוצצים. על פי ההערכות כ-70 אחוזים מתושבי הממלכה העשירה עניים, אך אין לכך נתונים מדויקים. התוצר הלאומי עומד על כ-20 אלף דולר לנפש, אך לא ברור כיצד העושר מתחלק.

עם זאת, האנשים בריאד מסבירי פנים וידידותיים מאוד. גם כשמזדהים כישראלים, ניתן לראות את תחושת אי הנוחות על פניהם של הסעודים, שבהמהרה הופכת לקבלת פנים אדיבה. אף על פי כן, לא ניתן לצפות לנורמליזציה כמו שהכרנו עם האמירויות ובחריין. הנורמליזציה עם סעודיה, אם תקרה, תהיה איטית מאוד.