ארה"ב הטילה סנקציות על שני מאחזים ביו"ש ועל 3 מתנחלים

משרד האוצר האמריקני הכריז על עיצומים נגד החווה של משה שבבקעת הירדן ועל החווה של צבי שבמטה בנימין, מאחזים בלתי-חוקיים "מהן יצאו פעולות אלימות נגד פלסטינים". בעליהן, משה שרביט וצבי בר יוסף, ופעיל הימין הקיצוני נריה בן פזי - הואשמו בתקיפת פלסטינים ופעילי זכויות אדם ישראלים, וכן בגירוש רועי צאן ותושבים פלסטינים מאדמותיהם. נכסיהם של השלושה בארה"ב יוקפאו וייאסר עליהם להיכנס לשטחה

זמן צפייה: 00:53

משרד האוצר של ארצות הברית הטיל היום (חמישי) סנקציות על שלושה מתנחלים ועל שני מאחזים ביהודה ושומרון. המאחזים עליהם הוטלו סנקציות הם החווה של משה בבקעת הירדן והחווה של צבי שבמטה בנימין. על בעליהם,  משה שרביט וצבי בר יוסף, הוטלו גם סנקציות אישיות, וכן על פעיל הימין הקיצוני נריה בן פזי מבנימין. נכסיהם של השלושה בארה"ב יוקפאו ויאסר עליהם להיכנס לשטחה.

במשרד החוץ של ארה"ב האשימו את צבי בר יוסף ב"מעשי אלימות חוזרים ונשנים נגד פלסטינים", וטענו כי מהחווה שבבעלותו יצאו פעולות אלימות. משה שרביט הואשם ב"תקיפות, הטרדות ואיומים כלפי פלסטינים ופעילי זכויות אדם ישראלים". בין היתר, ציינו במשרד החוץ של ארה"ב: "באוקטובר 2023, שרביט הורה לפלסטינים מהכפר עין שיבלי לעזוב את בתיהם - בעודו חמוש - וגרם ל-100 תושבים להימלט מהכפר מחשש לחייהם". גם החווה בבעלותו הוגדרה כ"בסיס ממנו יצאו פעולות אלימות". נריה בן פזי הואשם בגירוש רועי צאן פלסטינים מאדמותיהם ובתקיפת פלסטינים סמוך לכפר ואדי א-סיק באוגוסט 2023.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב על ההכרזה ומסר: "זו הוכחה נוספת לכך שהממשל האמריקני לא מבינים מי הוא אויב ומי הוא אוהב. המתיישבים הם טובי בנינו, שבונים, מיישבים ומביאים ביטחון למדינה. מגיעה להם הצדעה, לא סכין בגב".

חיילים מאבטחים מאחז. ארכיון
חיילים מאבטחים מאחז. ארכיון | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

מנכ"ל ארגון "חוננו" שמואל מידד הגיב על הטלת הסנקציות והאשים בכך את הממשלה: "יש אחראים בלעדיים על הטירוף הזה והם נבחרי הציבור שלנו. סבב הסנקציות האנטישמיות הראשון עבר בשתיקה רועמת והתוצאה היא המשך החרפה הזו. אני קורא לממשלת ישראל ובפרט לשר האוצר לממש מדיניות ציונית לאומית בראש מורם, ולהורות לבנקים באופן מידי לשחרר כל הגבלה שהוטלה על הגיבורים האלה. ממשלת ישראל צריכה להגיב בחריפות רבה לחרפה הזו - שיצאה מתחת ידי אלו המגדירים עצמם כידידים שלנו".

בר יוסף ושרביט הם שניים מהמתנחלים עליהם בריטניה הטילה סנקציות בחודש שעבר. במשרד החוץ בלונדון האשימו את בר יוסף באיומים ובאלימות כלפי פלסטינים, וטענו כי "חוות צבי" בהנהגתו כונתה בידי תושבים פלסטינים "מוקד של הפחדה ואלימות שיטתית". שרביט הואשם בתקיפת רועים פלסטיניים ומשפחותיהם בעמק הירדן.

פינוי מאחזים בלתי חוקיים סמוך ליצהר | צילום: חדשות 13

בתחילת חודש פברואר חתם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על צו נשיאותי, שמטיל סנקציות נגד ארבעה אזרחים ישראלים "שפעלו באלימות נגד פלסטינים": ינון לוי, דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל ושלום זיכרמן. בעקבות הצו, חשבונות הבנק של הארבעה נחסמו. לאחר מכן בריטניה הודיעה גם היא על צעד דומה כלפי לוי, ונגד פעילי הימין הקיצוני משה שרביט, צבי בר יוסף ואלי פדרמן. גם צרפת הצטרפה לגל העיצומים ואסרה על 28 מתנחלים להיכנס לשטחה.