טיסת בכורה: מטוס רה"מ כנף ציון צפוי להמריא בנובמבר

לאחר ביקורות רבות על תקציב הפרויקט ואחרי שראשי ממשלה קודמים סירבו להכשירו לטיסות, "כנף ציון" יחל לפעול באופן רשמי בנובמבר הקרוב. המטרה בסביבתו של רה"מ היא להשמיש את המטוס עד ועדת האקלים שתתקיים באיחוד האמירויות

מטוס "כנף ציון"
מטוס "כנף ציון" | צילום: יאיר שגיא

לחדשות 13 נודע היום (שני) כי מטוס ראש הממשלה "כנף ציון" יושק לראשונה בנובמבר - והתכנון הוא לטוס איתו לראשונה לוועידת האקלים באיחוד האמירויות. כלל הצוות שיאייש את המטוס נמצא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בקפריסין, על מנת להתחיל בהבנת הסדרי העבודה והדברים הנדרשים בנסיעה מדינית.

בעבר נמתחה ביקורת רבה על עלויות פרויקט המטוס, שעלו בהרבה מעל התכנון המקורי והגיע לסכום כולל של 729 מיליון שקל. בנוסף, נמתחה ביקורת על ראשי הממשלה הקודמים, יאיר לפיד ונפתלי בנט, וכן על נתניהו, שלא השתמשו במטוס למרות שהיה מוכן לשימוש לפני חודשים רבים ולמרות עלות הפרויקט.

עם חזרתו של נתניהו ללשכת ראש הממשלה בינואר האחרון, יצא המטוס לטיסת אימון והוכן לשימוש. ההערכה אז הייתה שבתוך מספר שבועות בלבד הוא יחל בטיסות סדירות.

מטוס ראשי המדינה ''כנף ציון''
מטוס ראשי המדינה ''כנף ציון'' | צילום: התעשייה האווירית

במרץ 2022 פורסם דו"ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שמתח ביקורת על התנהלות הפרויקט והחלטות הממשלה והקבינט סביבו. אנגלמן קבע כי ההוצאות עליו יהיו יקרות יותר ב-108 אחוזים מאשר בהסדר הקיים שבו ראשי המדינה חוכרים מטוסים לטיסות מדיניות לחו"ל.

המבקר גם מתח ביקורת על הדרישות בפרויקט המטוס. למשל, נקבע שבזמן שמטוס כנף ציון מכיל בין 100 ל-120 מקומות, המספר גבוה בהרבה, בשיעור שבין 64 אחוזים ל-97 אחוזים ממספר האנשים בפועל שטסו עם ראש הממשלה לחו"ל ב-2010 ו-2011 שעמד על 61 אנשים, וזאת מבלי שהמועצה לביטחון לאומי הסבירה את הפער הגדול הזה לאנשי המבקר.