כשבועיים אחרי הבחירות: עבדאללה מלך ירדן התקשר לברך את נתניהו

ברקע החשש הירדני מהסלמה בהר הבית עם מינויו המסתמן של בן גביר לשר הבט"פ, ובצל המתיחות המשמעותית בין המדינות בשלהי ממשלת נתניהו הקודמת, המלך בירך את ראש הממשלה המיועד על ניצחונו בבחירות

נתניהו ועבדאללה השני, מלך ירדן
נתניהו ועבדאללה השני, מלך ירדן | צילום: רויטרס

מלך ירדן עבדאללה השני התקשר היום (שני) לראש הממשלה המויעד בנימין נתניהו, ובירך אותו על ניצחונו בבחירות, זאת ברקע החשש בממלכה הירדנית מהסלמה בהר הבית, עקב המינוי המסתמן של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לתפקיד שר לביטחון הפנים.

גם שליט סודאן, עבדול פתאח אל-בורהאן, שלח היום אגרת ברכה לנתניהו, וכתב: "אני מברך אותך על ניצחונך בבחירות ומצפה להמשיך את שיתוף הפעולה בינינו כדי לקדם את היחסים בכל התחומים לטובת אזרחי שתי המדינות".

ביבי נתניהו ועבדאללה מלך ירדן
בנימין נתניהו ועבדאללה מלך ירדן (ארכיון)

כזכור, היחסים בין ממשל נתניהו לממלכה הירדנית היו מתוחים בשלהי כהונתו. אתמול נאם המלך בפני הפרלמנט הירדני, לרגל פתיחת מושב הפרלמנט, ואמר: "אין שום דרך לגשר על הסוגיה הפלסטינית אלא בפתרון צודק ומקיף שיחל בסיום הכיבוש הישראלי והקמת מדינה פלסטינית על גבולות 4 ביוני 1967 שבירתה ירושלים המזרחית".

עוד אמר המלך בנאומו: "תפקידה המרכזי של ירדן יהווה מעמד על מנת להגן על הסוגייה הפלסטינית, שכולנו עדיין תומכים בה והיא בראש סדר העדיפויות שלנו. לא ניתן להתעלם מהסוגייה הפלסטיני, אלא באמצעות פיתרון צודק וכולל שיחל בסיום הכיבוש ובהקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67' ובירתה מזרח-ירושלים".

המלך עבדאללה השני הוסיף ואמר: "מתוך מחוייבות לאחריות ההיסטורית שלנו – נמשיך בתפקיד שלנו להגן ולהעניק חסות למקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות בירושלים. היעדר אופק לפיתרון מדיני לא ייפתר אלא באמצעות המשך סיוע כלכלי לפלסטינים במטרה לחזק את עמידתם האיתנה על הקרקע ובאמצעות חיזוק הזכויות הלגיטימיות שלהם. נעבוד בכדי שהפלסטינים יהיו שותפים מרכזיים בפרויקטים האזוריים, לא נקבל דחיקה של הפלסטינים לשוליים ואנחנו מדגישים כי ההעצמה הכלכלית לפלסטינים היא לא תחליף לפיתרון מדיני".