בכירים בישראל: "עסקה? לא בקרוב"; חמאס: "מו"מ - לא תחת אש"

בכירים ישראלים הבהירו כי עסקה צפויה להבשיל רק בינואר, שבמסגרתה, כך נאמר למתווכים, ישראל מעוניינת להביא לשחרור של בין 30 ל-40 חטופים ישראלים: נשים, גברים מבוגרים, פצועים וחולים כרוניים - ללא קשר לגילם. בתמורה, ישראל תהיה מוכנה לשקול ימי הפוגה, בין שבוע לשבועיים - ושחרור מחבלים "משמעותיים"

זמן צפייה: 01:43

למרות האופטימיות, בישראל מעריכים הערב (רביעי) כי עסקת חטופים חדשה אפשרית לא לפני החודש הבא. המתווה המסתמן: הפוגה של עד שבועיים ושחרור מחבלים "כבדים" - תמורת 30 עד 40 חטופים. כמו כן, בישראל מוכנים לשקול שינוי "בהיערכות הצבאית בעזה" - בהתאם לתוכניות המלחמה.

בכירים ישראלים ציינו בפני חדשות 13: "אין לנו בעיה לכרוך את זה בעסקה, לצייר את זה כאילו זה הישג של חמאס - אבל זה גם כך מהלך שישראל מתכוונת לבצע". חמאס נחוש שישראל תסיים את הלחימה תמורת העסקה, כך אומר בכיר ישראלי, ומדגיש - "זה לא יקרה. שינוי בעמדת חמאס יקרה רק בעזרת הקרבות והלחץ הצבאי".

מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר הערב לרשת אל-ג'זירה: "הבהרנו למצרים שאנחנו מוכנים למשא ומתן בתנאי להפסקת אש כוללת. לא מוכנים לנהל מו"מ תחת אש". הוא הוסיף: ההחלטה הסופית היא בידי ישראל. מצרים וקטר מנסות למצוא מוצא למשבר".

מחאת משפחות החטופים בעקבות האסון בשג'אעיה חרבות ברזל
מחאת משפחות החטופים בעקבות האסון בשג'אעיה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ההערכה מגיעה ברקע דבריו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שלפיהם כי אין צפי שעסקה תצא לפועל בקרב. לצד זאת, הנשיא אמר כי ארה"ב "דוחפת" להסכמות שיאפשרו שחרור של ישראלים שנותרו בשבי. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס למו"מ לשחרור חטופים ואמר שהוא "רציני מאוד".

מוקדם יותר היום אמר בכיר בישראל כי ירושלים "הביעה בפני קטר וארה"ב את הרצון שלה להגיע לעסקה בהקדם". הדרישה הישראלית היא לכלול את החולים והפצועים בכל הגילים - בנוסף לגברים מבוגרים ולנשים שנותרו בשבי. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר: "ממשיכים במלחמה עד הסוף. היא תימשך עד לחיסול חמאס, עד לניצחון. מי שחושב שנעצור - לא מחובר למציאות. לא נפסיק את הלחימה עד להשגת כל המטרות שהצבנו - חיסול חמאס, שחרור חטופינו והסרת האיום מעזה".

בהכנת הידיעה השתתף רן מאיר