חמאס, לקראת ביקור בלינקן: "ללחוץ על ישראל לסיים את המלחמה"

ברקע הגעת מזכיר המדינה האמריקני לישראל, סאמי אבו זוהרי אמר לרויטרס: "חמאס מוכנים להתמודד בחיוב עם כל יוזמה ועסקה שתבטיח את סיום המלחמה". בישראל מעריכים: החילוץ עשוי ללחוץ את חמאס לחזור לשולחן המו"מ

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

ברקע נחיתת מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, היום (שני) בישראל על מנת לקדם עסקת חטופים, בכיר חמאס, סאמי אבו זוהרי, אמר לרויטרס כי על ארצות הברית ללחוץ את ישראל כדי לסיים את הלחימה בעזה, והוסיף כי "חמאס מוכנים להתמודד בחיוב עם כל יוזמה ועסקה שתבטיח את סיום המלחמה".

בתוך כך, לאחר המבצע ההירואי לחילוץ החטופים נועה ארגמני, אלמוג מאיר, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו, בישראל טענו כי עדיין מוקדם להעריך מה יבחר חמאס לעשות בעניין גיבוש עסקת חטופים, וכיצד יבחר לפעול. הפעולה הצבאית מגיעה ברקע לחץ כבד של המתווכות על חמאס, וגם של ארה"ב על ישראל, ללכת לעסקה. למרות חוסר הוודאות, בישראל מעריכים כי האירוע עשוי לשמש מנוף לחץ על חמאס, שככל הנראה מבין שצה"ל מסוגל להגיע למקומות אליהם העריך הארגון כי לא יצליח.

גם הממשל האמריקני ממשיך להבהיר כי הוא עדיין חותר לעסקה, וכי מבצע החילוץ לא מגיע במקום עסקה שכזו. גם בישראל מבינים ששחרור מסיבי של חטופים, אלה שבחיים ואלה שלא, יגיע רק במסגרת עסקה.

יחיא סנוואר מנהיג חמאס
יחיא סינוואר | צילום: רויטרס

במצרים בינתיים מתכוונים לנצל את אירוע החילוץ כדי ללחוץ על חמאס ולהביא אותו לקדם עסקת חטופים. עם זאת, בחמאס לא להוטים לעסקה, ואם יגיעו למשא ומתן בקהיר זה כדי להאט את התמרון של צה"ל ברפיח וכדי לספק את המתווכות. מנהיג ארגון הטרור ברצועת עזה יחיא סינוואר לא להוט לעסקה ולחמאס אין ככל הנראה אינטרס לגבש בשלב זה מתווה.

בבוקר שבת פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" כי קטר ומצרים איימו על בכירי חמאס במעצרים, בסנקציות ובהקפאת נכסיהם - אם לא יסכימו להסכם הפסקת אש ושחרור חטופים. לפי הדיווח, האיומים מגיעים ברקע לחץ אמריקני על המתווכות, מטרה לגרום לחמאס להגיע להסכם עם ישראל.

מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה
מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

בעיתון טענו כי האיומים דווקא עודדו את ארגון הטרור להקשיח עמדות, וציינו כי מיד לאחר העברת המסרים מקהיר ודוחא - ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה הודיע כי הארגון לא יסכים למתווה שלא עומד בתנאים שהציב, בראשם סיום המלחמה ונסיגה ישראלית.