דיווח: משלחת ישראלית תגיע לקהיר; "תדרוש שמות חטופים שיוחזרו"

לפי הדיווח באל-אח'באר הלבנוני, המשלחת מגיעה למצרים במטרה לחדש את המו"מ לעסקה, ולמצוא מועד חדש לפגישה בין הצוותים מישראל, ארה"ב, קטר ומצרים, שנדחתה ברקע התקרית בה נהרגו כמאה פלסטינים בצפון הרצועה. המשלחת הישראלית תציג שמות אסירים אותם היא לא מוכנה לשחרר, ותדרוש את שמות החטופים שיחזרו כתנאי להמשך התהליך

הפגנת משפחות החטופים מחוץ לקריה
הפגנת משפחות החטופים מחוץ לקריה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

עיתון אל-אח'באר מדווח הבוקר (שבת) כי לפי שעה הנטייה בין המעורבים במשא ומתן לעסקת חטופים היא לדחות למועד אחר את הפגישה המרובעת בין הצוותים של מצרים, קטר, ארצות הברית וישראל, שאמורה הייתה להתקיים היום או מחר ולהמשיך לדון על מתווה לעסקה. בעיתון הוסיפו כי הפגישה בוטלה ברקע התקרית שבה נהרגו יותר ממאה פלסטינים שלשום בצפון הרצועה.

לפי מקורות מצריים ששוחחו עם אלאח'באר, משלחת ישראלית תגיע לקהיר במהלך השעות הקרובות כדי לנסות ולקבוע מועד חדש לפגישה המרובעת, אשר ככל הנראה לא תתקיים בקרוב. על פי המידע, המשלחת הישראלית תביא עמה שורה של שמות של אסירים פלסטינים שישראל נכון לכתיבת שורות אלה מסרבת להכניס לעסקה המתגבשת. המתווכים צפויים להציג את השמות בפני חמאס בימים הקרובים. בנוסף, המשלחת תדרוש לקבל שמות של חטופים שישוחררו במסגרת עסקה, וזאת כתנאי לקביעה מחדש של הפגישה ארבעת הצוותים.

עוד דווח כי במהלך הפגישה הבכירים המצריים יציגו בפני עמיתיהם מישראל סוגיות הנוגעות לסיוע הומניטרי שייכנס לרצועת עזה דרך מעבר רפיח במידה ותושלם העסקה. העניין נובע מבקשה ישראלית קודמת, לדעת את הכמויות של הסיוע ואת הסוגים שלו.

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה | צילום: עבד ר'חים ח'טיב, פלאש 90

אתמול פורסם בזמן שישי כי גורמים מדיניים בישראל מעריכים כי תשובת חמאס בנוגע לעסקת חטופים צפויה להימסר למתווכות בתחילת השבוע הקרוב. עם קבלת התשובה ניתן יהיה להעריך אם מתאפשרת הגעה להסכמות לפני חודש רמדאן, שיחול בעוד שבוע וחצי.

חרף הלחצים שמפעילים האמריקניים ויתר המתווכות, בישראל מטילים ספק בכך שניתן יהיה להגיע להסכמות לפני החודש הקדוש למוסלמים ומגדירים את יעד זה "שאפתני מאוד". על פי גורמים מדיניים, העיכוב במגעים נובע מכך שחמאס מתמהמה בהעברת שמותיהם של חטופים חיים שישוחררו - דבר שישראל דרשה כתנאי להתקדמות במשא ומתן.

בתוך כך, משלחת ישראלית מקצועית ששהתה בקטר בימים האחרונים חזרה לישראל, לאחר שהושגה התקדמות מסוימת סביב נושאים טכניים, שמטרתם לאפשר הוצאה מהירה לפועל של עסקה במידה ויושגו הסכמות.