לראשונה מזה שנים: נתניהו שוחח עם ארדואן

רה"מ המיועד שוחח בטלפון עם נשיא טורקיה, ומלשכתו נמסר כי כי הוא הביע את תנחומיו על רצח אזרחי טורקיה בפיגוע שאירע באיסטנבול והציע את עזרתה של ישראל במאבק נגד הטרור. ארדואן הביע תנחומים על רצח הישראלים בפיגוע באריאל

זמן צפייה: 01:51

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שוחח היום (חמישי) עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, בשיחה פומבית ראשונה בין השניים מזה מספר שנים. מלשכת נתניהו נמסר כי הוא הביע את תנחומיו על רצח אזרחי טורקיה בפיגוע שאירע במדינה השבוע והציע את עזרתה של ישראל במאבק נגד הטרור. הנשיא ארדואן הודה לנתניהו, והביע תנחומים על רצח הישראלים בפיגוע הטרור השבוע באריאל.

עוד נמסר מלשכת נתניהו כי הנשיא ארדואן שב ובירך את נתניהו על ניצחונו בבחירות. שני המנהיגים סיכמו לפעול במשותף כדי לכונן עידן חדש ביחסים בין טורקיה וישראל. הנשיא ארדואן וראש הממשלה המיועד נתניהו שוחחו על הדרכים לפעול כדי לחזק משמעותית את היחסים הכלכליים והמדיניים בין שתי המדינות.

מלשכת נשיאות טורקיה פורסם כי נתניהו ציין בשיחה שמאמצי התיווך הטורקיים בין רוסיה לאוקראינה הם חשובים עבור העולם, והוסיפו כי ארדואן איחל שתוצאות הבחירות בישראל יביאו טוב לישראל ולאיזור. עוד נמסר כי ארדואן אמר בשיחת הטלפון כי האינטרס המשותף של שתי המדינות הוא להמשיך ביחסים בין שתי המדינות, וזאת באמצעות כך שכל צד יכבד את מה שנחשב לרגיש בצד השני בהסתמך על האינטרסים ההדדיים.

נתניהו משוחח עם ארדואן
נתניהו משוחח עם ארדואן

לפני שבוע בדיוק, ארדואן שיגר איגרת ברכה לנתניהו ובירך אותו על ניצחונו בבחירות. מלשכת נתניהו נמסר כי באיגרת נכתב: "אני מברך אותך על ניצחונך בבחירות ומאמין שהממשלה החדשה תמשיך את שיתוף הפעולה בין המדינות בכל התחומים, בדרך שתביא שלום ויציבות לאזורנו".

נשיא טורקיה ארדואן | צילום: רויטרס

בתחילת השבוע מלך ירדן עבדאללה השני התקשר לנתניהו, ובירך אותו על ניצחונו בבחירות, זאת ברקע החשש בממלכה הירדנית מהסלמה בהר הבית, עקב המינוי המסתמן של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לתפקיד שר לביטחון הפנים.

גם שליט סודאן, עבדול פתאח אל-בורהאן, שלח השבוע אגרת ברכה לנתניהו, וכתב: "אני מברך אותך על ניצחונך בבחירות ומצפה להמשיך את שיתוף הפעולה בינינו כדי לקדם את היחסים בכל התחומים לטובת אזרחי שתי המדינות".

עבדאללה מלך ירדן
עבדאללה מלך ירדן | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר התקשר גם נשיא איחוד האימרויות, השייח' מוחמד בן זאיד, כדי לברך את נתניהו על ניצחונו. ראש הממשלה המיועד הבטיח לשייח' בן זאיד שהיחסים בין המדינות יפרחו אף יותר לאחר הסכם השלום ההיסטורי שהשניים השיגו יחד. השייח' בן זאיד הזמין את נתניהו לביקור באימרויות, נתניהו נענה להזמנה ואמר: "השגנו הסכם שלום היסטורי בינינו ויש לנו עוד המון מה להשיג יחד לטובת שתי המדינות ולטובת העולם כולו. אשמח לבקר אותך בקרוב ולקדם את היחסים בינינו, חבר יקר".

מוחמד בן זאיד, יורש העצר של איחוד האמירויות
מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי ושליט האמירויות בפועל | צילום: רויטרס

סוכנות הידיעות הרשמית של איחוד האמירויות WAM דיווחה כי במהלך שיחת הטלפון, השניים דנו ביחסי המדינות ובדרך להשיג שלום באזור. עוד צויין כי בן זאיד בירך את נתניהו על ניצחון הקואליציה בראשה עומד והדגיש את דבקותה של איחוד האמירויות בחיזוק השלום, בשיתוף פעולה ובשותפויות חיוביות באיזור לטובת כל העמים. בידיעה לא היה איזכור לכך שבן זאיד הזמין את נתניהו לביקור במדינה, כפי שנטען בהודעה שיצאה מטעם לשכת נתניהו.