שגרירות ישראל בוושינגטון: "רוטמן הוזמן לאירוע לאחר שביקש"

ברקע הדיווחים כי יו"ר ועדת החוקה הגיע לאירוע של שגרירות ישראל בוושינגטון מבלי שהוזמן, השגרירות בארה"ב עדכנה כי רוטמן קיבל הזמנה לאחר נחיתתו, ומסרה: "שגרירות ישראל איננה גורם פוליטי ומבקשת שלא לגרור אותה לדיון פוליטי"

זמן צפייה: 04:04

לאחר הדיווחים על כך שיו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הגיע לאירוע לרגל יום העצמאות ה-75 של ישראל בוושינגטון מבלי שהוזמן, שגרירות ישראל בארה"ב הבהירה היום (רביעי) כי רוטמן הוזמן לאירוע לאחר שהודיע למטה משרד החוץ כי "בכוונתו להגיע לוושינגטון וביקש להיות מוזמן לאירוע של השגרירות".

"אתמול התקיים בוושינגטון מפגן תמיכה ענק וחסר תקדים בישראל. כ-2000 אורחים השתתפו, ביניהם עשרות חברי קונגרס, סנטורים ובכירי הממשל האמריקאי ובראשם סגנית הנשיא שנאמה באירוע נאום חם בתמיכתו בישראל. זוהי פעם ראשונה שמתקיים אירוע בסדר גודל כזה בוושינגטון. היקף ההשתתפות והעובדה שסגנית הנשיא בחרה לכבד אותנו בנוכחותה לאורך כל האירוע מעידים על עוצמת היחסים בין ישראל לארהב", נמסר.

עוד נטען בשגרירות כי "צר לנו שהעיסוק הפומבי באירוע זה, שהביא הרבה כבוד למדינת ישראל, מתמקד בשאלת נוכחותו של חבר הכנסת רוטמן. שגרירות ישראל איננה גורם פוליטי ומבקשת שלא לגרור אותה לדיון פוליטי. היא מייצגת את מדינת ישראל בממלכתיות ומתייחסת בהתאם לנבחרי הציבור של מדינת ישראל".

דובר משרד החוץ האמריקני התייחס: "כפי שאמרנו בעקביות, גם הדמוקרטיה האמריקאית וגם הישראלית בנויות על מוסדות חזקים, בלמים ואיזונים ומערכת משפט עצמאית. ארצות הברית ממשיכה לעבוד עם ישראל לקידום האינטרסים והערכים הדמוקרטיים שעומדים בלב מערכת היחסים בינינו במשך עשרות שנים".

שר החוץ אלי כהן וסגנית נשיא ארה''ב, קמלה האריס
שר החוץ אלי כהן וסגנית נשיא ארה''ב, קמלה האריס | צילום: סיוון שחור / לע''מ

נזכיר כי באירוע נשאה דברים סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס בנאום מיוחד, ובין היתר התייחסה למחלוקת סביב ניסיונות ההפיכה המשפטית בישראל. האריס אמרה: "הדמוקרטיה הישראלית צריכה מערכת משפט עצמאית". האריס נאמה כשבקהל נכח יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן. היא הוסיפה כי "אמריקה תמשיך לפעול למען הערכים שמהווים את בסיס היחסים בין ארצות הברית לישראל, שכוללים את המשך חיזוק הדמוקרטיות שלנו".

ח"כ רוטמן נצפה כשהוא מתעלם מנאום סגנית הנשיא ומהמסרים שנאמרו בו, מפנה גב לבמה ואף מצלם סלפי בהפגנתיות. בקטע שתועד הוא נראה אומר לאדם מסוים: "באה אליי איזו מישהי, אומרת לי - 'אף אחד לא הזמין אותך לפה, אמרו לך לא לבוא'. תגידי לי, את דפוקה? מי את? היא בטוחה שהמדינה שלה".

בתוך כך, שעות לאחר מכן הגיב שר החוץ אלי כהן על דבריה בריאיון לרשת ב': "אם תשאל אותה מה מפריע לה ברפורמה המשפטית, היא לא תדע למנות אפילו סעיף אחד שמפריע לה. אני מעריך שהיא לא קראה את החוק".

כמו כן, כהן שוחח בעקבות דבריו עם שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס, הסביר לו את כוונת דבריו והודיע כי יוציא הבהרה בנושא.