ביידן תוקף את ישראל: "לא עושה מספיק כדי להגן על אזרחים"

התקיפה הישראלית שהביאה למותם של שבעה עובדי סיוע מארגון WCK ברצועת עזה ממשיכה לעורר גינויים מסביב לעולם. נשיא ארה"ב אמר כי התקרית "לא אמורה הייתה לקרות", ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הוסיף: "בלתי מתקבל על הדעת". הרמטכ"ל הלוי: "מדובר בטעות חמורה, נשתף את הממצאים בשקיפות מלאה"

זמן צפייה: 01:40

התקיפה הישראלית בדיר אל-בלח ברצועת עזה אתמול, בעקבותיה נהרגו שבעה מעובדי ארגון הסיוע הבינלאומי "World Central Kitchen" - ממשיכה להכות גלים מסביב לעולם. הלילה (רביעי) התייחס למקרה באופן רשמי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ובהתבטאות חריפה אמר כי "ישראל לא עושה מספיק כדי להגן על אזרחים".

"זו הסיבה העיקרית לכך שחלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה הייתה קשה כל כך - מכיוון שישראל לא עשתה מספיק כדי להגן על עובדי הסיוע, שניסו לספק עזרה לאזרחים", תקף ביידן. "תקריות כמו של אתמול פשוט לא אמורות לקרות", הוסיף, ואמר כי "ארה"ב קראה לישראל פעם אחר פעם למקד את הפעולות הצבאיות שלה נגד חמאס, תוך פעולות הומניטריות, כדי למנוע פגיעה באזרחים".

סגניתו של ביידן, קמלה האריס, התייחסה גם היא בחשבון הטוויטר שלה: "טרגדיה נוראית. החקירה חייבת להיות מהירה ויש לנקוט בצעדים כדי להבטיח שזה לא ייקרה שוב. ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגן על עובדי הסיוע הפועלים באומץ כדי להקל על הסבל בעזה".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס

גם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התייחס למקרה, ואמר כי "התקיפות האוויריות ההרסניות של ישראל, שהביאו למותם של אנשי ארגון WCK, מעלות את מספר עובדי הסיוע שנהרגו בלחימה הזו ל-196, כולל יותר מ-175 אנשי צוות האו"ם. זה בלתי מתקבל על הדעת, אבל זו התוצאה הבלתי נמנעת של האופן בו מתנהלת המלחמה". גוטרש חזר על קריאתו להפסקת אש הומניטרית מיידית: "הדבר מדגים שוב את הצרכים בהפסקת אש, בשחרור ללא תנאי של כל החטופים והרחבת הסיוע בעזה, כפי שדרשה מועצת הביטחון של האו"ם בשבוע שעבר. יש ליישם את ההחלטה ללא דיחוי".

בהצהרה משותפת של שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל ושל הנציב האירופי לניהול משברים ג׳נז לנארצ'יץ', השניים מסרו כי: "ההרג על ידי צה"ל של שבעה מחברי הצוות של WCK הוא מזעזע. אנו קוראים ליישום מהיר של ההתחייבות שהוכרזה על ידי ישראל לערוך חקירה יסודית. אנו מזכירים את מחויבות ישראל על פי המשפט הבינלאומי. החלטה 2728 של מועצת הביטחון של האו"ם דורשת הפסקת אש מיידית שתוביל להפסקת אש מתמשכת".

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס גם הוא לראשונה לאירוע החריג, ואמר כי התרחש בעקבות "זיהוי שגוי בתנאים מורכבים, בלילה, במהלך מלחמה. זה לא היה צריך לקרות, אנחנו נשלים את התחקיר בימים הקרובים, נלמד מהמסקנות וניישם אותן באופן מיידי". הלוי הוסיף: "אני רוצה לומר בבירור - לא הייתה תקיפה מכוונת כנגד עובדי סיוע של ארגון ה-WCK".

"התקיפה הזו היא טעות חמורה", הוסיף הרמטכ"ל, והסביר כי "ישראל נמצאת במלחמה עם חמאס, לא עם תושבי עזה". עוד אמר: "אנו מצטערים על הפגיעה שלא באופן מכוון בעובדי WCK. אנו משתתפים בצערם של משפחותיהם, כמו גם בצערם של ארגון המטבח המרכזי העולמי כולו, מעומק ליבנו. מנגנון התחקור המטכ"לי יתחקר את האירוע ביסודיות. אנחנו נשלים את התחקיר בימים הקרובים, נלמד מהמסקנות וניישם אותן באופן מיידי.
נשתף, בשקיפות מלאה, את ממצאי התחקיר עם המטבח המרכזי העולמי וגופים בינלאומיים נוספים. אנו רואים חשיבות רבה בהמשך מתן הסיוע ההומניטרי ונמשיך לפעול כדי לסייע במאמץ חיוני זה".

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

כבר אתמול החלו לתחקר בצה"ל את התקרית, בפיקוד הדרום, במטרה לגבש תשובות ראשוניות לכמה מהשאלות שנותרו פתוחות עד עתה - ולהציג אותן למדינות שאזרחיהן נהרגו. בתוך כך, ביידן שוחח עם ראש ארגון הסיוע ואמר כי "יבהיר לישראל שעליה לשמור על חיי אדם". הנשיא יצחק הרצוג שוחח עם מייסד הארגון, השף חוסה אנדרס, והתנצל על האירוע הקשה. הוא הוסיף: "ישראל מחויבת לחקור ביסודיות את הטרגדיה, שהתרחשה כחלק מהמלחמה המתמשכת נגד חמאס".

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

על פי תמונה ראשונית, לוחמי חטיבה הפועלת מתוך הרצועה זיהו לטענתם מחבל חמוש שעלה על אחת המשאיות שעליהן הועמס ציוד הומניטרי מכלי שיט - ובעקבות זאת ביקשו אישור לפתוח בתקיפה. לאחר מכן המשאית נכנסה עם רכבי הסיוע של ארגון "World Central Kitchen" למחסה - ונעלמה.

לאחר זמן קצר יצאו שלושת רכבי הסיוע בשיירה מהמחסה והמשיכו בנסיעה, בעוד שבחטיבה חשבו שהמחבלים נמצאים בה. הלוחמים ביקשו לקבל מודיעין נוסף כדי לקבוע האם יש מחבלים בשיירה ולבסוף, לטענתם, הגיעו למסקנה כי הרכבים מהווים מטרה ראויה. בעקבות זאת הותקפו כל שלושת הרכבים ונעשה וידוא הריגה בשבעת עובדי ארגון הסיוע הבינלאומי ששהו בהם.