שגריר ארה"ב: מייעצים לנתניהו "ללחוץ על הבלמים" בנוגע למהפכה המשפטית

בריאיון לפודקאסט ברשת CNN אמר טום ניידס כי בוושינגטון ייעצו לראש הממשלה "להאט" את הליך החקיקה במהפכה המשפטית ו"ללחוץ על הבלחמים". לדבריו, "בסופו של יום, לא נכתיב לישראל איך להתייחס לבית המשפט העליון. עם זאת, מה שמחבר בין ישראל לארצות הברית - זו הדמוקרטיה"

זמן צפייה: 00:21

תום ניידס, השגריר האמריקני בישראל, אמר בריאיון לפודקאסט The Axe Files ברשת CNN עם דיוויד אקסלרוד, שהיה יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, כי "ממשל ביידן ייעץ לנתניהו ללחוץ על הבלמים" בכל הקשור למהפכה המשפטית.

השגריר ניידס הוסיף כי התפיסה הדמוקרטית המשותפת של שתי המדינות היא זו שמאחדת את שתיהן. "לכן אנחנו אנחנו מגנים על ישראל באו"ם", הוסיף. לדברי ניידס, "מאות אלפי בני אדם מפגינים כל שבוע נגד המהפכה המשפטית. לאזרחי ישראל ממש אכפת מהמקום הזה".

"בסופו של יום, לא נכתיב לישראל איך להתייחס לבית המשפט העליון", הוסיף ניידס, "עם זאת, מה שמחבר בין ישראל לארצות הברית - זו הדמוקרטיה. אנו אומרים לנתניהו להאט ולהגיע להסכמות".

שגריר ארה''ב בישראל תום ניידס
שגריר ארה''ב בישראל תום ניידס | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בעוד שברחבי הארץ הפגינו עשרות אלפים מצפון עד דרום נגד המהפכה המשפטית, אמר סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין בריאיון לאילה חסון ב"המטה המרכזי" כי הדיווחים על מתח בינו לבין ראש הממשלה נתניהו הם "פייק ניוז מגוחך; יש לי גיבוי מלא בליכוד, בקואליציה ובציבור להתקדם ברפורמה".

לוין הוסיף: "באדיבותה של היועצת המשפטית לממשלה, ראש הממשלה מנוע מלעסוק בנושא הרפורמה המשפטית, ואנחנו לא דנים בכך. ביחס לפרטי התוכנית - תמיד יהיה מי שיסתכל עליה בצורה אחרת. בדיוק בשביל זה מתקיימים הדיונים בכנסת. לכן, כמו שאמרתי מתחילת הדרך, מה שיסתיים בכנסת הוא לא יהיה אחד לאחד מה שהצעתי.  מתחילת הדרך באתי והלכתי – אני שם הצעה ואני חושב שראוי שתהיה לגביה הידברות. אני מוכן לפגוש הלילה את לפיד וגנץ. אני חושב שהכרחי לשבת לדבר. איזה מין דבר זה להציב תנאים כדי להידבר?".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-hamate-hamerkazi-clips-part-1802232032' autoplay='0' credit='' desc='לוין: "נחוש להשלים את החקיקה, יש לי גיבוי מלא"' poster='' kid='1_y2pl6zu1' duration='']

"לא נחזור למצב שבו לשופטים יש זכות וטו בוועדה לבחירת שופטים", המשיך לוין, "הוועדה לבחירת שופטים עובדת בשיטת שיבוט השופטים שממנים את הדומים להם. מה שהיה - לא יהיה. בית המשפט יהיה בית המשפט של כולם. אני חושב שזה חיזוק הדמוקרטיה".

לדבריו, "אנחנו נשלים את החקיקה הזאת. אם בהידברות, מה טוב. לא ננהל את המדינה על-פי תכתיבים של הרחוב. כולם יראו שלא כצעקתה. זה ייצר מציאות של ודאות עסקית כאן. שלא יהיה ספק: הידברות אמיתית – כן. הידברות כמו שמציעים לפיד וגנץ – לא תקרה. זה לא המנדט שקיבלתי מהציבור".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב על דברי לוין: "יריב, מי שרוצה לדבר - לא דוהר. לא נהיה ועדת הקישוט שלך או של ח"כ רוטמן כדי לסמן וי על הידברות ולדכא את המחאה. תעצור, נדבר. לא תעצור - אות הקלון של ההפיכה המשטרית יהיה חרוט על מצחך".

הפגנת הענק בתל אביב
הפגנת הענק בתל אביב | צילום: רויטרס

מפגינים חוסמים את איילון לדרום
מפגינים חוסמים את איילון לדרום | צילום: איתי מידן

עשרות אלפים בתל אביב
עשרות אלפים בתל אביב | צילום: רויטרס

אלפים מפגינים בתל אביב
אלפים מפגינים בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בתוך כך, כלל הצדדים המעורבים בתהליכי החקיקה וכן המתנגדים להמהפכה המשפטית מבינים כי החוקים צפויים לעבור בקריאה ראשונה בכנסת כבר ביום שני הקרוב, אלא אם כן תתרחש פריצת דרך מפתיעה של הרגע האחרון. אך מה יקרה בטווח הזמנים שבין הקריאה הראשונה לשנייה והשלישית, שביניהן מפריד כחודש וחצי - אז ייפתח הצוהר לשינויים והידברות. באופוזיציה טוענים כי אם לא יעצרו את תהליכי החקיקה - הם לא יגיעו להידברות.

כמו כן, מחר צפוי המשך הדיונים בוועדת החוקה על התערבותו של בג"ץ, לאחר שאושר השינוי בוועדה לבחירת שופטים. ביום שני צפויה הצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת על חוקי המהפכה המשפטית ובמקביל אליה הפגנת ענק נוספת נגדה מחוץ למשכן.

בהכנת הידיעה השתתפו ליאור קינן, ברוך קרא ואביעד גליקמן