בצל המתיחות עם ארה"ב: בישראל מגבשים "קווים אדומים" למו"מ

פרסום ראשון: לאחר פגישת ראש הממשלה אתמול עם ראש ה-CIA, בישראל החלו לחבר מסמך שיכיל קווים לעסקת חטופים חדשה. גורמים מדיניים: "לא מדובר במתווה חטופים חדש". הערכה: למרות תגובת חמאס, משלחת ישראלית תצא לדיונים עם המתווכות בקטר

זמן צפייה: 01:47

פרסום ראשון: בצל המתיחות מול ארצות הברית, בישראל החלו לגבש לבקשת אנשי המקצוע מסמך שיכיל "קווים האדומים" עבור משא ומתן לעסקת שחרור החטופים שנותרו בשבי חמאס - כך פורסם הערב (שישי) ב"זמן שישי". בהתייחסות למסמך, גורמים מדיינים אמרו כי לא מדובר במתווה חדש לעסקה, אלא ב"קווים לעסקה".

בתוך כך, בירושלים מעריכים כי משלחת ישראלית תצא בשבוע הבא לקטר, במטרה לדון על עסקת חטופים חדשה. למשלחת צפוי להינתן מנדט מסוים כדי לגבש תגובה לדרישות חמאס מול המתווכות, בהתאם לנסיבות שיעלו בהמשך המשא ומתן.

מחאת משפחות החטופים, איילון, חסימה
משפחות החטופים חוסמות כבישים בתל אביב | צילום: פלאש 90

אתמול נפגשו נתניהו וראש המוסד דדי ברנע עם ראש ה-CIA ויליאם ברנס, שנשלח לאזור על ידי הנשיא ג'ו ביידן במטרה לקדם עסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. הפגישה נערכה בשעה שבקהיר נמשך המשא ומתן - בלי המשלחת הישראלית, בהתאם להחלטתו של נתניהו.

גורם מדיני אמר לחדשות 13 בנוגע לפגישה: "מדיניות ה'מקסימום לחץ' של ראש הממשלה, לחץ צבאי חזק ולחץ תקיף במו"מ - זאת הדרך היחידה לגרום לארגון הטרור חמאס לרדת מדרישותיו ההזויות ולהביא לשחרור חטופים". עוד הוא אמר כי בפגישה דרש נתניהו לדעת האם החטופים קיבלו את התרופות שארה"ב וקטר העבירו לחמאס.

ראש ה-CIA ויליאם ברנס
ראש ה-CIA ויליאם ברנס | צילום: רויטרס

שלשום פורסם בחדשות 13 כי ראש שב"כ רונן בר אמר לנתניהו שמשלחת ישראלית בקהיר, בהתאם לבקשת האמריקנים, תוכל לרכך את עמדת חמאס - אך נתניהו סירב. בר וגורמי המקצוע סברו שאם תגיע משלחת לקהיר ניתן יהיה להפחית את מספר המחבלים שישראל תיאלץ לשחרר. גנץ, איזנקוט וגלנט מודרו מקבלת ההחלטה שלא לשלוח משלחת מטעם ישראל.

החלטת נתניהו עוררה זעם בקרב משפחות החטופים - שמסרו כי "מסתמן שחלק מחברי הקבינט החליט להקריב את חיי החטופים מבלי להודות בכך". ממשפחות החטופים נמסר עוד כי "מדובר בהחלטה שערורייתית שמשמעותה גזר דין מוות והקרבת מודעת של 134 חטופים הנמקים במנהרות החמאס. משפחות החטופים חוששות שהתקבלה החלטה להקריב את חיי יקיריהן מבלי להודות בכך. לפני שישה ימים דרשנו פגישה מידית עם ראש הממשלה ועם כל חברי קבינט המלחמה, על מנת להבין האם ראש הממשלה וחברי קבינט המלחמה עדיין מחויבים להחזרת החטופים, היום אנו מבינים מדוע לא נענתה בקשתנו ומדוע ראש בממשלה וחברי הקבינט פוחדים להסתכל לנו בעיניים".