ביידן הזהיר מפעולה ברפיח, נתניהו השיב: נפעל על פי הדין הבינלאומי

נשיא ארה"ב ביידן שוחח עם ראש הממשלה, והביע באוזניו חשש מפעולה אפשרית ברפיח. נתניהו השיב כי הפעולה הכרחית, אך תעשה תוך פגיעה מינימלית באזרחים ולפני הדין הבינלאומי. עוד ביקש ביידן להגדיל את הסיוע ההומניטרי לרצועה

זמן צפייה: 01:12

בחלוף שלושה שבועות מהשיחה האחרונה, ובצל האיום של ישראל לתמרן ברפיח במידה ולא תתקדם עסקת חטופים מול חמאס, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח הערב (ראשון) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. ביידן הביע חשש באוזניו של נתניהו מפני פעולה אפשרית ברפיח, כששוחחו בטלפון, כך מסרו מקורות ישראלים לחדשות 13.

נתניהו אמר לנשיא האמריקני כי הפעולה ברפיח הכרחית, אך הבטיח שישראל תבצע אותה תוך פגיעה מינימלית באזרחים ולפי הקריטריונים המחמירים של הדין הבינלאומי. הנשיא ביידן ביקש מראש הממשלה להגדיל עוד את הסיוע ההומניטרי לתוך עזה.

מוקדם יותר היום, משרד החוץ המצרי פרסם הודעה תחת הכותרת: "מצרים דוחה את התכניות של ישראל לפעול צבאית ברפיח - ומזהירה מפני ההשלכות הרות האסון". בהודעה, הדגיש משרד החוץ כי מצרים מתנגדת נחרצות ל"הצהרות המתפרסמות מפי בכירים בממשלה ישראלית" - במיוחד לאור הסכנות להחרפת האסון ההומניטרי ברצועת עזה. כמו כן, נכתב כי מצרים קוראת להגברת המאמצים הבינלאומיים והאזוריים למניעת פעולה צבאית ברפיח, בה דרים כ-1.4 מיליון פלסטינים.

הריסות ברפיח
הריסות ברפיח | צילום: רויטרס

כמו כן, העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" דיווח מצרים הזהירה את חמאס כי אם הארגון לא יגיע לעסקת חטופים עם ישראל תוך שבועיים - צה"ל יתמרן ברפיח. על פי הדיווח, בכירים בקהיר מסרו לעמיתיהם בירושלים כי פעולה קרקעית בעיר שבדרום הרצועה תסכן את הסכם השלום בין המדינות. עם זאת, מצרים מתכוננת לאפשרות שצה"ל אכן יתמרן ברפיח, ועד כה חיזקה את גדר הגבול עם עזה, התקינה בה חיישנים ותגברה את כוחות השמירה במקום, זאת מחשש לנהירה של פליטים פלסטינים לשטחה. לפי הדיווחים, ארצות הברית תתקשה לתמוך בישראל בפעולה צבאית ברפיח.

יחד עם זאת - בכיר חמאס שצוטט בערוץ הטלוויזיה של ארגון הטרור חמאס, "אקצא", אמר היום: "כל מתקפה קרקעית ישראלית ברפיח 'תפוצץ' את שיחות המשא ומתן על עסקת חטופים".

רה"מ נתניהו אמר בריאיון לרשת ABC ברקע ההכנות לפעולה ברפיח כי "הניצחון נמצא בהישג יד", וכי הוא מסכים עם החששות שארה"ב העלתה לגבי המבצע באשר לאוכלוסייה האזרחית בעיר, והדגיש: "אנחנו הולכים לעשות את זה תוך מתן מעבר בטוח לאוכלוסייה ברפיח כדי שיוכלו לעזוב את האזור".