אחרי התקרית - ישראל וירדן במסרי הרגעה: "להנמיך את הלהבות"

אחרי שהמשטרה עיכבה את כניסתו של שגריר ירדן לְמתחם אל-אקצא בטענה שהביקור לא תואם מראש, משרד החוץ של ירדן זימן את שגריר ישראל לשיחה בפעם השנייה תוך שבועיים. בכירים ישראלים: "הירדנים הביעו נכונות להנמיך את הלהבות ולא להפוך את האירוע הזה לעימות מתוקשר"

זמן צפייה: 03:29

שעות אחרי התקרית שבה עוכב השגריר הירדני רסאן אלמג'אלי על-ידי שוטרים בכניסה לאל-אקצא - זומן השגריר הישראלי בעמאן לשיחה. בירדן הבהירו כי מדובר ב"אירוע חמור" הירדנים הבהירו היום בשיחתם עם השגריר הישראלי ברבת עמון שהאירוע הזה חמור מבחינתם.  לפי בכירים ישראלים, "ירדן הבהירה את חומרת האירוע היום, שמגיע בתוך צבר של אירועים, כמו עליית בן גביר להר הבית. הירדנים הביעו נכונות להנמיך את הלהבות ולא להפוך את האירוע הזה לעימות מתוקשר".

ככל הידוע, המסרים שהועברו בין ישראל לירדן התנהלו היום בכמה צירים מקבילים, ובירושלים ניסו להבהיר שמדובר באי הבנה. כלומר, אותו שוטר לא זיהה את השגריר ואכן, אחרי שיחת הנזיפה, השגריר הירדני חזר להר הבית וקיים את הביקור כסדרו.

בתוך כך, מחר יגיע לארץ היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, והוא צפוי להבהיר עוד יותר את הקווים האדומים של ארה"ב; אחד מהם הוא כמובן הר הבית, שלגביו האמריקנים היו מאוד ברורים ואמרו כי הם לא יקבלו כל שינוי בסטטוס-קוו. כמו כן, גם הסוגיה הפלסטינית תעמוד בלב הביקור.

 

המשטרה עיכבה היום (שלישי) את כניסתו של השגריר הירדני בישראל, רסאן אלמג'אלי, למתחם אל-אקצא, בטענה כי הביקור היה צריך להיות מתואם מראש. לפי דיווחים פלסטיניים, המשטרה ביקשה מהשגריר אלמג'אלי להציג אישור כניסה למתחם, והוא מצידו - סירב להציג את האישור, ועזב את המקום במחאה. בתגובה, משרד החוץ הירדני זימן את השגריר הישראלי בעמאן, איתן סורקיס, לשיחה.

בהודעת משרד החוץ הירדני נמסר כי הדובר הרשמי של המשרד, השגריר רסאן אלמג'אלי, העביר לשגריר הישראלי "מסר מחאה חריף" כדי שזה - יעביר אותו באופן "מידי" לממשלתו. בתוך כך, כך לפי ההודעה הירדנית, "השגריר הדגיש את גינויה של ממשלת ירדן לכל הצעדים שמטרתם להתערב בצורה שאינה מקובלת בענייני מסגד אל-אקצא. מנהל ההקדשים של ירושלים בענייני מסגד אל-אקצה השייך לירדן הוא הגוף המשפטי בעל הסמכות הבלעדית לנהל את כל ענייני מסגד אל-אקצא ואת הסדרת הכניסה אליו".

תיעוד רגעי ההתקלות שצילם עיתונאי פלסטיני:
شرطة الاحتلال تمنع السفير الأردني لدى الاحتلال الإسرائيلي غسان المجالي من الدخول إلى المسجد الأقصى المبارك pic.twitter.com/L3SjjKiRrs

— Issam (@Issamrimawi) January 17, 2023
מהמשטרה נמסר בתגובה כי "מנהל הווקף הירדני הגיע יחד עם שגריר ישראל בירדן להר הבית ללא כל תיאום מראש עם המשטרה. שוטר שהבחין בהם ולא זיהה את האישיות או הכיר את הביקור הצפוי, עידכן את מפקדו, המתין לקבלת הנחיות, ולצורך כך השהה כניסתם לזמן קצר מאוד לשטח הר הבית".

עוד אמרו במשטרה כי "לא נמנעה כניסתו של השגריר אלא הוא זה שהחליט בשלב מסוים לעזוב את המקום מיוזמתו, בהליך עדכון של השוטר את מפקדו וקבלת הנחיות מתאימות. לו היה ממתין מספר שניות נוספות היה נכנס פנימה לשטח הר הבית. נציין כי הליך תיאום מקדים עם המשטרה כמקובל- היה מונע כל עיכוב בכניסת השגריר להר הבית, וצר לנו על פרסומים כוזבים ביחס למקרה זה".

السفير الأردني في تل ابيب يتجول الان في باحات المسجد الأقصى المبارك #عاجل pic.twitter.com/eRevN9BE5i

— وكالة عمون الاخبارية (@ammonnews) January 17, 2023