הכוננות למתקפה - והמגעים לעסקה: "איראן עלולה להרוס את המגעים"

ראש הממשלה נתניהו צפוי לתדרך ביום רביעי את צוות המו"מ הישראלי לקראת הפסגה בקטר. עם זאת, במערכת הביטחון מעריכים כי במידה והתגובה האיראנית תתרחש בימים הקרובים - היא עלולה לגרום לחמאס לסגת מרצונו להגיע לגיבוש עסקה. במצרים מנמיכים ציפיות: הסיכויים לעסקה נמוכים

זמן צפייה: 03:08

בישראל ממתינים לתגובת איראן וחיזבאללה - אך גם נערכים לפסגה בקטר: ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון לזמן את צוות המו"מ ביום רביעי ולהסביר לחבריו עם איזה מנדט הם ייצאו לפסגה ביום חמישי. בכירי הצוות מתכוונים לבקש מנתניהו לקבל אפשרות להתגמש, וללכת למרתון של דיונים במטרה לגבש מתווה מוסכם לעסקה. עם זאת, גם הערב (שני) מעריכים במערכת הביטחון כי עתיד העסקה עלול להיות מושפע משאר החזיתות.

בכירים מעריכים כי כל הסלמה שתגיע בימים שלפני הפסגה בחזיתות בצפון ובעיקר זו שבאיראן, צפויה להשפיע על המגעים, על הדרישות של חמאס עבור עסקה, וגם על הרצון הכללי שלה להגיע למתווה. בצמרת המדינית מעריכים כי התקיפה האיראנית צפויה לצאת לפועל במהלך הימים הקרובים, כשבינתיים מדי כמה שעות נערכת הערכת מצב ביטחונית בין גופי הביטחון, כדי לבדוק האם יש צורך בריענון ההנחיות בפיקוד העורף לציבור הישראלי.

הפגה למען שחרור החטופים בתל אביב
הפגה למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הכוונה בעורף היא לנסות ולתת התרעה ממוקדת לציבור הישראלי לפני שהתקיפה מתחילה. כמובן שבמערכת הביטחון לא יכולים להתחייב על דבר שכזה, אך לפי ההערכות כן ניתן יהיה לספק התרעה של אולי כמה שעות לפני המתקפה.

בתוך כך, במצרים מנמיכים ציפיות לפני הפסגה, וטוענים כי הסיכויים להצלחתה, אם בכלל תתקיים, פחותים מאוד. מקורות מצריים טוענים כי גם ישראל וגם חמאס לא להוטים לעסקה, כל צד מסיבותיו שלו. לכן, הסיכויים לסיכומים נראים היום רחוקים מתמיד.

יחיא סנוואר מנהיג חמאס
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה | צילום: רויטרס

ברשת CNN דווח אמש מפי גורם ישראלי כי מצרים וקטר העבירו לישראל מסר לפיו מנהיג חמאס יחיא סינוואר מעוניין בעסקה. הודעת המתווכות מגיעה לקראת פסגה נוספת שתיערך בקהיר או בדוחא ביום חמישי, לאחר שהופעל לחץ אמריקני כבד במטרה לחדש את השיחות.

בדיווח הודגש כי כעת העיניים נשואות לכיוונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שטרם הבהיר באופן חד-משמעי האם הוא מעוניין להוציא עסקה לפועל. גורמים ישראלים ששוחחו עם הרשת האמריקנית טענו כי בימים האחרונים מקורבים לנתניהו אמרו לגורמים המעורבים במשא ומתן כי הוא מוכן לקדם עסקת חטופים גם במחיר נפילת ממשלתו. "אף אחד לא יודע מה ביבי רוצה", טען אחד הגורמים הישראלים.