50 שנה לטבח הי"א במינכן: "עברנו עינוי, חובתנו - להשיג צדק"

בטקס ההנצחה שנערך בגרמניה לזכר החללים באולימפיאדת 1972 אמרה אלמנתו של מרים המשקולות יוסף רומנו כי יש להשמיע את זעקת הנרצחים. שר התרבות והספורט חילי טרופר אמר: "לקח חמישים שנה עד שהצדק נראה, אבל ההתעקשות השתלמה"

זמן צפייה: 02:22

בטקס ההנצחה שהתקיים הבוקר (שני) לזכר י"א חללי אולימפיאדת מינכן שהתקיים במינכן, אילנה רומנו, אלמנתו של מרים המשקולות יוסף רומנו, התייחסה בנאומה לקושי שעבר עלייה ב-50 השנים האחרונות. "עברנו עינוי במשך חמישה עשורים. חובתנו המוסרית הייתה להשיג צדק ולהשמיע את זעקת הנרצחים. בחודשיים האחרונים גייסנו את התקשורת העולמית כשופר להפצת האמת. לצערי בני משפחות רבים נפטרו במהלך השנים ולא זכו להיות פה היום".

גם שר התרבות והספורט חילי טרופר נשא דברים. טרופר טען כי "התיקון לאירועים המזוויעים של ספטמבר 1972, ארך זמן רב מאד. שנים בהן כאבכן – המשפחות השכולות – התקיים בשולי האירועים". טרופר הוסיף: "לקח חמישים שנה עד שהצדק נראה, אבל ההתעקשות השתלמה והצדק, אמנם באיחור, נראה ונוכח".

שר התרבות חילי טרופר בטקס לזכר י''א חללי מינכן
שר התרבות חילי טרופר בטקס לזכר י''א חללי מינכן

לדבריו, "שום תיקון לא יחזיר את 11 חברי המשלחת הישראלית שנרצחו. מדינת ישראל באה חשבון עם המרצחים". טרופר פנה למשפחות הנרצחים: "אתן וידאתן שהרצח של יקיריכן לא יטשטש עם הזמן, ונאבקתן שהצדק ייעשה עימכן. נאבקנו יחד איתכן כדי שאיש לא ישכח את הרשלנות, ההתנערות מאחריות והאטימות". טרופר סיים את דבריו ואמר: "אנחנו כאן כדי לזכור ולהזכיר. האנדרטה הזו חשובה, אבל מדינת ישראל לא צריכה אנדרטה כדי לזכור את הספורטאים. אנחנו זוכרים את החמישה והשישה בספטמבר, 1972, ואנחנו לא נשכח".

נשיאת הוועד האולימפי הישראלי, יעל ארד נאמה גם היא בטקס. "50 שנים חיכו המשפחות שהצדק ייעשה כדי להקל על מעגל הכאב הנורא שהחל ברצח הספורטאים במשחקים האולימפיים במינכן. המסר עובר אל העולם כולו בידיעה שטבח כזה מהדהד ויש מחיר עליו גם 50 שנים אחרי", אמרה.

נשיאת הוועד האולימפי הישראלי, יעל ארד
נשיאת הוועד האולימפי הישראלי, יעל ארד

בטקס לקחו חלק נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר, אישים בכירים ישראליים נוספים ביניהם שרים משתי הממשלות, שר הספורט חילי טרופר, ראשי הוועד האולימפי הבינלאומי בראשות תומאס באך, ראשי הוועד האולימפי הישראלי בראשות יעל ארד וגילי לוסטיג, משפחות הי"א, ניצולים ספורטאים, מדליסטים אולימפיים, שופטים ומאמנים בעבר ובהווה.

מוקדם יותר היום, נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, לו הודה על "מחויבותו ותרומתו האישית לביטחון ישראל ולקידום היחסים בין המדינות ולמאבק באנטשימיות. כמו כן, דנו השניים בנושאים אסטרטגיים, אזוריים וביטחוניים.

נשיא המדינה נפגש עם קנצלר גרמניה
נשיא המדינה נפגש עם קנצלר גרמניה אולף שולץ | צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

כזכור, אתמול המריא נשיא המדינה יצחק הרצוג יחד עם רעייתו מיכל לביקור ממלכתי בגרמניה כדי להשתתף בטקס לציון 50 שנה לטבח 11 הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן לצד משפחות הספורטאים. ברקע, בשבוע שעבר הוסר החרם הישראלי על הטקס לאחר שממשלת גרמניה הגיעה לסיכום עם המשפחות על הפיצוי שיינתן להן בסך כ-28 מיליון אירו ל-11 המשפחות.

הרצוג הוזמן על ידי מקבילו הגרמני פרנק וולטר שטיינמאייר והוא צפוי לבקר גם במחנה הריכוז ברגן בלזן. הוא גם ינאם בפני הבונדסטאג, בית הנבחרים הגרמני, וייפגש עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין. ביקורו של הרצוג יסתיים ביום שלישי בשעות הצהריים.

11 הספורטאים הישראלים שנרצחו באולימפיאדת מינכן
11 הספורטאים הישראלים שנרצחו באולימפיאדת מינכן | צילום: רויטרס

הטבח באולימפיאדת מינכן
אחד החוטפים של הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן 1972 | צילום: רויטרס

מאז אירע הפיגוע, ממשלת גרמניה וכן המשטרה המקומית סירבו להתנצל בפני המשפחות השכולות, כמו כן, הם סירבו להעניק למשפחות גישה מלאה לתיקי החקירה ולממצאיה. יצוין כי משפחות הנספים קיבלו בעבר דמי פיצויים בשנת 1972 ובשנת 2002, אך אלה היו מינוריים והוכרזו על ידי הצד הגרמני כ"סיוע הומניטרי" בכדי למנוע את הודאתם באשמה.

באירוע הטרור שהתרחש ב-5 וב-6 בספטמבר בשנת 1972, אז נרצחו חברי המשלחת האולימפית על-ידי מחבלים פלסטינים מארגון "ספטמבר השחור". שניים מהם נרצחו בכפר האולימפי, במגורי המשלחת הישראלית, ואילו את התשעה האחרים החזיקו המחבלים כבני ערובה במשך כמעט יממה. הם נרצחו בניסיון החילוץ של המשטרה המקומית.