מסמך המתווכות: 40 חטופים ו-404 אסירים ביטחוניים ישוחררו תחילה

פרסום ראשון: בצל המגעים לעסקת חטופים, מתפרסם מסמך המתווכות מפסגת פריז, בו מפורט השלב הראשון בעסקה האפשרית. לפי המסמך, אמורות להשתחרר שבע נשים ש"צריכות היו להשתחרר בחודש דצמבר". מנגד, ישוחררו 15 אסירים המרצים תקופות מאסר ארוכות, ו-47 אסירים ששוחררו בעסקת שליט ונכלאו שוב

זמן צפייה: 02:30

פרסום ראשון: בצל המשך המגעים לגיבוש עסקת חטופים מול חמאס, הערב (שלישי) מתפרסם במהדורה המרכזית מסמך שמועבר על ידי גורם מערבי, שבעיקרו נותן את פירוט השלב הראשון בעסקה המתגבשת, שבו ישראל מעוניינת ומסכימה. לפי המסמך, בשלב הראשון ישוחררו 40 חטופים, בהם 15 מבוגרים (בני יותר מ-50), 13 חולים ושבע נשים "שהיו אמורות להשתחרר בדצמבר 2023". עוד בפעימה הראשונה ישוחררו חמש חיילות.

במסמך מפורט כי מהצד הפלסטינים ישוחררו 404 אסירים פלסטיניים בטחוניים. כלומר, יחס של חטוף אחד אל מול עשרה מחבלים. לכל קטגוריה יש מפתח נפרד. עושה רושם שחמאס לא ממש בעניין של גיבוש עסקה, והמסמך שפורסם אינו מחייב התקדמות משמעותית במגעים. בשל שחרור החיילות בשלב הראשון, ישוחררו גם 15 אסירים כבדים, שנשפטו לתקופות מאסר ארוכות, ו-47 משוחררים של עסקת שליט, שנכלאו שוב בישראל.

המסמך מאשש את הטענה שהוכחשה בידי גורמים ישראליים, כי לישראל הוצע לפני שהתפוצצה העסקה הקודמת, שחרור של שבע נשים נוספות, אך בישראל התעקשו על 10 נשים או כלום. גורמים בכירים כאמור הכחישו אז את הדיווח, וטענו כי הוא פוגע במשפחות החטופים.

מסמך המתווכות במשא ומתן בפריז מלחמת חרבות ברזל
מסמך המתווכות במשא ומתן | צילום: חדשות 13
מסמך המתווכות במשא ומתן בפריז מלחמת חרבות ברזל
מסמך המתווכות במשא ומתן | צילום: חדשות 13

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הביע הלילה אופטימיות בנוגע להתקדמות המגעים לעסקת חטופים בין ישראל וחמאס, ואמר כי הוא מקווה שהפסקת אש ברצועת עזה תחל כבר ביום שני הקרוב. "אני מקווה שזה יקרה כבר בסיומו של סוף השבוע הזה, היועצים הביטחוניים שלי סיפרו לי שאנחנו קרובים, אפילו שזה לא נגמר", אמר הנשיא בתשובה לשאלת כתבים, כשהוא מחזיק גלידה בידו, "אני מקווה שעד יום שני נשיג הפסקת אש".

בניגוד לדברים אלו, במשרד החוץ הקטרי הבהירו כי "אין פריצת דרך במגעים לעסקת חטופים", אלא "אופטימיות בלבד". לדברי הקטרים, "אין הסכמות בין חמאס לישראל בנוגע לסעיפים העיקריים". בכיר בחמאס הסתייג גם הוא מהדברים של ביידן, ואמר:"עדיין קיימים פערים גדולים בדרך לעסקה".