בכיר ישראלי: חמאס מסר תשובה ודחה את המתווה שהציג ביידן

בהודעה רשמית של קטר ומצרים נמסר כי התקבלה תגובת חמאס והפלגים הפלסטיניים בנוגע להצעה לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה, בכיר ישראלי אישר כי ישראל קיבלה את התשובה: "חמאס דחה בתשובתו את מתווה עסקת שחרור החטופים שהוצג על ידי הנשיא ביידן"

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה בעזה | צילום: רויטרס

קטר ומצרים, המתווכות בין ישראל לבין חמאס, הודיעו הערב (שלישי) כי קיבלו את תגובת חמאס והפלגים הפלסטיניים בנוגע להצעה לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה. בהודעה רשמית מטעם קטר ומצרים נמסר: "שני הצדדים מאשרים כי מאמצי התיווך המשותפים שלהם עם ארצות הברית יימשכו עד להשגת הסכם, וכי המתווכות יבחנו את התגובה ויתאמו עם הצדדים הנוגעים בדבר לגבי הצעדים הבאים". כעבור זמן קצר הודיעו גם בבית הלבן כי קיבלו את תגובת חמאס, וכי היא נבחנת. גורם ישראלי אישר כי ישראל קיבלה את תשובת חמאס - והוסיף כי ארגון הטרור דחה את המתווה שהציג נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

אתמול הגיע לישראל מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, ואמר: "אהיה ברור, ישראל קיבלה את העסקה. זאת העמדה הרשמית של הממשלה ושל ראש הממשלה. היחידים שלא השיבו בחיוב הם חמאס - וזה משפיע על הפלסטינים, על הישראלים, על החטופים ועל העולם. כולם ממתינים".

"חמאס צריך להחליט אם לסיים את המלחמה שהוא התחיל", הוסיף בהצהרה, "מטרתי היא לשחרר את החטופים. הדרך הכי בטוחה וטובה לשחרר אותם היא באמצעות העסקה שמונחת על השולחן עכשיו. הדרך הטובה ביותר לוודא שאין נזק לאזרחים היא קבלת העסקה על-ידי חמאס - זה הכי פשוט וברור שיכול להיות. זה יסיים את המלחמה ברצועת עזה, ישחרר את החטופים ויביא לשיקום הרצועה".

לסיום התייחס לתפקידה של קהיר כמתווכת בין ישראל לחמאס, ואמר: "בנוגע למצרים, אנחנו מכירים את המאמץ שלהם כמתווכת בניסיון להביא את חמאס לעסקה ולהסכים. אני לא יכול לשתף מה היה בשיחות הסגורות - אבל המצרים אכן היו בקשר עם חמאס בשעות האחרונות".

תמונות התצפיתניות החטופות בהפגנה למען שחרור החטופים בת"א
תמונות התצפיתניות החטופות בהפגנה למען שחרור החטופים בת"א | צילום: איתי רון, פלאש 90

מוקדם יותר אתמול דווח מפי בכירים אמריקנים כי ארה"ב שוקלת לקיים מגעים חד-צדדיים עם חמאס כדי להביא לשחרורם של חמישה ישראלים בעלי אזרחות אמריקנית שנותרו בשבי בעזה, במקרה של כישלון המשא ומתן בין ישראל לארגון הטרור.

לפי הדיווח, שפורסם ברשת NBC והתבסס על דבריהם של שני בכירים אמריקנים בהווה ושניים בעבר, המגעים האפשריים לא כוללים מעורבות ישראלית, והם יתבססו על קשר ישיר בין ארה"ב לקטר. בדיווח לא צוין מה יינתן לחמאס בתמורה לחטופים, אך הגורמים האמריקנים שצוטטו בדיווח הדגישו כי לארגון הטרור יהיה תמריץ לקיים עסקה שכזו, בתקווה שהדבר יערער עוד יותר את יחסי ממשל ביידן עם נתניהו - ויגביר את הלחץ הפוליטי הפנימי על הממשלה הישראלית.