הדרישה הקטרית: תנאים שווים לישראלים ולפלסטינים בטיסות למונדיאל

ההודעה על ההסכמה של משרד החוץ ומשרד הספורט עם נציגי פיפ"א ומארגני גביע העולם הגיעה לאחר שהקטרים דרשו מישראל שהטיסות הישירות מנתב"ג לדוחה תהיינה משותפות לישראלים ולפלסטינים. במשרד החוץ ניסו להצניע את זה - ובקטר מסגרו את זה כהחלטה שנועדה להיטיב עם הפלסטינים

זמן צפייה: 02:47

לראשונה בהיסטוריית המדינות, יתקיימו טיסות ישירות בין ישראל וקטר במהלך תקופת המונדיאל. כך פרסמו היום (חמישי) בהודעה רשמית משרד החוץ ומשרד התרבות והספורט, נציגי פיפ"א ומארגני גביע העולם באמירות הקטנה. לחדשות 13 נודע כי הקטרים הציבו תנאים לישראל, וזאת, על מנת שהמהלך יצא אל הפועל.

בתוך כך, הקטרים דרשו מישראל שהטיסות הישירות מנמה"ת בן גוריון לבירת קטר דוחה תהיינה גם משותפות לישראלים ולפלסטינים. זו הייתה דרישה קטרית שהציבה משוואה ברורה – אם אתם, ישראל, רוצים טיסות ישירות למונדיאל, גם הפלסטינים יקבלו את אותם התנאים. דרישה קטרית נוספת הייתה שהטיסות יבוצעו על ידי חברות זרות ולא ישראליות.

אמיר קטאר תמים בן חמד
בקטר דרשו: אם אתם, ישראל, רוצים טיסות ישירות למונדיאל, גם הפלסטינים יקבלו את אותם התנאים. אמיר קטאר תמים בן חמד | צילום: רויטרס

טרם נענו בישראל לבקשת הקטרים, התקיימו בנושא לא מעט דיונים, רובם ביטחוניים. זה לקח לא מעט זמן. תחילה, חשבו שהפלסטינים יטוסו מרמון, אבל הקטארים התעקשו והטיסות הללו יהיו משותפות. בהודעה שיצאה מטעם משרד החוץ הישראלי אין שום אזכור לכך שגם הפלסטינים יכולים לטוס דרך ישראל. במשרד החוץ ניסו להצניע את זה – אבל זה הסיכום בין המדינות.

קצת יותר משבוע למשחק הראשון, ואפשר להעריך שמרבית אלו שרצו לקנות כרטיסים למשחקים השונים, ישראלים ופלסטינים כאחד, כבר עשו את זה. כך שיש פה בעיקר אמירה דיפלומטית מדינית בין ישראל לקטר, מדינות שאין להן יחסים רשמיים, אם כי הרבה בין המדינות מתרחש מאחורי הקלעים. כ-3,800 אזרחים ישראלים ו-8,000 פלסטינים הגישו בקשה לקבלת כרטיס "הייא", שהוא ויזת כניסה לקטר לטורניר הכדורגל.

המונדיאל בקטאר
לראשונה בהיסטוריית המדינות - טיסה ישירה בין ישראל וקטאר בזמן המונדיאל | צילום: רויטרס

כאמור, מוקדם יותר היום, במשרד החוץ ובמשרד התרבות והספורט הודיעו כי הגיעו להסכמה יחד עם נציגי פיפ"א (הפדרציה הבינלאומית לכדורגל - מא"ו) ומארגני גביע העולם בקטר על קיום טיסות צ'רטר ישירות בין ישראל לקטר במהלך המונדיאל. בהודעת פיפ"א נמסר: "הטיסות יאפשרו לישראלים ולפלסטינים לקחת חלק במשחקי המונדיאל".

ראש הממשלה יאיר לפיד בירך על הסדרת הטיסות ועל הקמת הצוות הקונסולורי: "בשורה משמחת לאוהדי הכדורגל ולכל אזרחי ישראל. אחרי עבודה מאומצת שנמשכה חודשים רבים, הסדרנו לאזרחים ישראלים את האפשרות לטוס למונדיאל בקטר בטיסות ישירות וייפתח משרד ישראלי בקטר לטיפול באוהדים שיגיעו למונדיאל. אני מודה לכל מי שלקח חלק במלאכה: לפיפ"א, משרד החוץ, משרד התרבות והספורט, משרד התחבורה, למל"ל, ולמנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז שריכז את המאמצים".

המונדיאל בקטאר
הטיסות יאפשרו לישראלים להגיע ישירות ללא צורך בעצירות ביניים | צילום: רויטרס

הטיסות מנמל התעופה בן גוריון לנמה"ת "חמאד" שבדוחה יאפשרו לישראלים להגיע ישירות לאמירות הקטנה ללא צורך בעצירות ביניים וקונקשיין. בנוסף, הצדדים הסכימו על הענקת שירותים קונסולרים לאזרחים הישראלים באמצעות צוות קונסולרי ישראלי שיפעל בסיועה של חברת נסיעות בינלאומית שבסיסה בקטר. לפלסטינים תהיה גישה לשירותים קונסולריים בשגרירות הפלסטינית בדוחה.

דובר גביע העולם 2022, גורם רשמי שמונה מטעם ממשלת קטר מסגר את הדברים קצת אחרת ממה שנעשה כבמשרד החוץ, והתעלם מכך שההסכם נחתם גם עם ישראל. בתוך כך, הדובר אמר: ההודעה ממחישה את מחויבותינו לכבד את מדיניות ודרישות האירוח של פיפ"א". לדבריו, בזכות ההחלטה, הפלסטינים כמו גם כלי התקשורת יוכלו להגיע לאמירות בטיסות ישירות, "שכן יש להם זכות שווה ליהנות מהטורניר".

לא זו בלבד, בקטר איימו והודיעו כי "כל הסלמה בירושלים, בעזה או בגדה המערבית במהלך תקופה זו תסתכן בביטול ההסכם - כולל הטיסות הישירות", שם הדגישו כי "עמדתנו לגבי הנורמליזציה לא השתנתה".

מטוס של אלעל בנתב''ג - ארכיון
חברות התעופה הישראליות מחמיצות פנים על ההחלטה. מטוס של אלעל בנתב''ג | צילום: Shutterstock

בחברות התעופה הישראליות פחות התלהבו מההסדר הדיפלומטי הזה, שלא לומר החמיצו פנים בעקבות ההחלטה הישראלית להיענות לדרישה הקטרית שהטיסות יבוצעו על ידי חברות זרות ולא ישראליות. בחברות התעופה הישראליות לא מבינים על מה המאמץ הגדול של משרד החוץ להיענות לדבר שלא יעזור לכלל הציבור הישראלי, ויכניס כסף לחברות תעופה זרות.

גם חברת התעופה הקטרית, "קטר איירוויז", הנחשבת לשם דבר בתחום, אינה צפויה לשלוח רכבת אווירית לישראל על מנת להטיס את הישראלים והפלסטינים למשחקים, מאחר וגם המטוסים שלהם תפוסים.

בהכנת הכתבה השתתפה גם נגה ניר נאמן