יו"ר בית הנבחרים בארה"ב: נתניהו יוזמן לנאום בקונגרס בקרוב

בנאום שנשא בשגרירות ישראל בוושינגטון, הודיע מייק ג'ונסון, חבר המפלגה הרפובליקנית, כי נתניהו יוזמן בקרוב לנאום מול שני בתי הפרלמנט האמריקני - ברקע המתיחות ביחסים מול ממשל ביידן. "מדובר במפגן חזק מאוד של תמיכה בממשלת ישראל", אמר ג'ונסון

זמן צפייה: 01:33

בצל המתיחות ביחסים עם ממשל ביידן, יו"ר בית הנבחרים בארה"ב מייק ג'ונסון הודיע הלילה (שישי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יוזמן לנאום בקונגרס בקרוב. לחדשות 13 אמר ג'ונסון כי הסנאטור צ'אק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, נתן את הסכמתו למהלך. על הנאום של רה"מ אמר: "מדובר במפגן חזק מאוד של תמיכה בממשלת ישראל". בכיר ישראלי מסר: "טרם התקבלה הזמנה רשמית לוושינגטון - מצפים לה בקרוב".

ג'ונסון, חבר המפלגה הרפובליקנית, נשא נאום בשגרירות ישראל בוושינגטון, אליה הוזמן על ידי השגריר מייק הרצוג, לכבוד ציון 76 שנים להקמתה של ישראל, בצל המלחמה. בנאומו אמר: "הערב אנו חוגגים 76 של דמוקרטיה משגשגת, ושל התקדמות יהודית למרות איומים והתנגדות של אלה שביקשו להחזיר את המזרח התיכון לידיהם. למרבה הצער, מאז הטבח ב-7 באוקטובר, ראינו עלייה מדאיגה באנטישמיות ובדיכוי. הרשו לי לומר זאת בצורה ברורה ככל האפשר - אנחנו לא יכולים לתת לחושך לנצח, ולא נעשה את זה".

על האפשרות כי יוצאו צווי מעצר בינלאומיים נגד נתניהו ונגד שר הביטחון יואב גלנט, אמר ג'ונסון: "וושינגטון אוחדה, אני גאה לומר לכם, בצורה דו-מפלגתית - נגד הטירוף הזה - ואנחנו נעמוד יחד". בנוסף, בזמן דברים שנשא, השגריר מייק הרצוג אינו הזכיר את שמו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון | צילום: רויטרס

ג'ונסון מבקש להוציא לפועל את נאומו של נתניהו מאז חודש מרץ, והמתין לתשובתו של צ'אק שומר - שאישורו נדרש בכדי לקיים נאום מול שני בתי הקונגרס. בשיחה עם רשת NBC לפני כיומיים, ג'ונסון, שאיים להזמין את נתניהו לנאום בפני בית הנבחרים בלבד, טען כי הסנאטור שומר צפוי לחתום על ההזמנה, ובכך לסלול את הדרך לנאום של ראש הממשלה מול שני הבתים בגבעת הקפיטול.

כזכור, נתניהו נאם בפעם האחרונה בפני הקונגרס בשנת 2015, לאחר שעורר סערה וטס לוושינגטון זמן קצר אחרי שהוכרזו בחירות בישראל, בניגוד לרצונו של הנשיא דאז ברק אובמה. את נאומו הקדיש למגעים שקיימו וושינגטון וטהרן, במטרה להזהיר מגיבוש הסכם שיאפשר לדבריו פיתוח נשק גרעיני באיראן.