גורמים בארה"ב: חשש שנתניהו ינצל הסלמה בלבנון להישרדותו הפוליטית

על פי דיווח ב"וושינגטון פוסט", גורמים בממשל ביידן הביעו חשש מכך שראש הממשלה הישראלי רואה בהרחבת הלחימה בגבול הצפון כלי להישרדות פוליטית, ברקע הביקורת הציבורית הגוברת עליו ועל ממשלתו בעקבות אירועי שבעה באוקטובר

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

על פי דיווח שפורסם היום (ראשון) בעיתון האמריקני "וושינגטון פוסט", גורמים רשמיים בממשל האמריקני הביעו חשש מכך שראש הממשלה בנימין נתניהו רואה בהסלמה בגבול ישראל-לבנון כלי שעשוי להבטיח את הישרדותו הפוליטית, ברקע הביקורת הציבורית עליו ועל ממשלתו מאז אירועי שבעה באוקטובר. הדיווח מתבסס על עדויות שמסרו 12 מקורות דיפלומטיים ועובדי ממשל ששוחחו עם העיתון.

לדבריהם של חלק מהגורמים שמצוטטים בכתבה, "הקריירה הפוליטית של נתניהו תסתיים" במידה והלחימה בעזה תסתיים - ולכן "ההיגיון הפוליטי של ראש הממשלה אומר לו להתאושש מכישלונו ההיסטורי ב-7 באוקטובר באמצעות פעולה צבאית מוצלחת שתוצג בפני הציבור הישראלי". לצד זאת, הגורמים סייגו: "לא בטוח שלרדוף אחרי חיזבאללה זו הדרך הנכונה לעשות זאת, מכיוון שמערכה כזו תהיה הרבה יותר מאתגרת מהפעולה בעזה".

ארצות הברית כבר הזהירה את ישראל מפני הרחבת הלחימה מול לבנון, מתוך הנחה שצה"ל יתקשה להתמודד עם חזית נוספת במקביל לפעולה הצבאית בעזה. על פי גורם מהמועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, וושינגטון הבהירה לישראל באופן "ישיר וקשוח" כי התקפות נגד אזרחים לבנונים הן "בלתי מקובלות לחלוטין".

חילופי אש בגבול הצפון
חילופי אש בגבול הצפון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

בטרם המריא אתמול לביקור במזרח התיכון, במסגרתו יבקר גם בישראל, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס בעצמו למתיחות בצפון ואמר שמדינתו פועלת כדי למנוע הסלמה. "זה משהו שאנחנו עובדים עליו בצורה מאוד אקטיבית", הבהיר מזכיר המדינה.

בתגובה מרומזת לדיווח, השר בני גנץ כתב בהודעה שפרסם ברשתות החברתיות שלו כי השיקול היחיד של ההנהגה הוא "ביטחון ישראל". עוד הוסיף: "המצב שבו תושבי גבול הצפון לא יכולים לשוב לבתיהם - מצריך פתרון דחוף. העולם צריך לזכור, מי שהחל בהסלמה הוא ארגון הטרור חיזבאללה. ישראל מעוניינת בפתרון מדיני. אם זה לא יקרה, מדינת ישראל וצה"ל יסירו את האיום".

Whatsapp Image 2023 07 05 At 0
הבית הלבן | צילום: רויטרס

אמש דווח בחדשות 13 כי בכירים ישראלים "לא חושבים שיש בסיס לאופטימיות האמריקנית" בנוגע להיתכנות של הסדר מדיני שימנע לחימה בלבנון. על פי הגורמים, הסיכויים למהלך שכזה קלושים. לפי ההערכות, מלחמה עם חיזבאללה היא "בלתי נמנעת".

בכירים במערכת הביטחון ובצמרת המדינית מעריכים כי עם המעבר לשלב הבא בלחימה ברצועה, שלב ג', ישראל תוכל להיערך ללחימה בצפון, בשלל היבטים - גם מבחינת כוחות והיבטים נוספים.