לפיד: "הישג כביר למדינת ישראל, ביטחון ישראל וכלכלת ישראל"

לאחר שהממשלה אישרה ברוב גדול את עקרונות ההסכם עם לבנון ואת הצעת לפיד להניח את ההסכם בכנסת, רה"מ הציג את פרטי ההסכם יחד עם שר הביטחון גנץ ושרת האנרגיה אלהרר. לשאלת חדשות 13 ענה לפיד: "לאור ההתנהגות המופקרת של האופוזיציה - החלטנו לא להביא את ההסכם להצבעה בכנסת"

זמן צפייה: 17:46

לאחר שהממשלה אישרה ברוב גדול את עקרונות ההסכם עם לבנון ואת ההצעה להניח את ההסכם בכנסת, ראש הממשלה יאיר לפיד כינס הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים יחד עם שר הביטחון בני גנץ ושרת האנרגיה קארין אלהרר בנושא ההסכם על הגבול הימי מול לבנון, ואמר: "זהו הישג כביר למדינת ישראל, לביטחון ישראל, ולכלכלת ישראל".

"סירבנו לדרישות האחרונות של ממשלת לבנון שהועלו בשבוע שעבר, והן הוסרו מן הנוסח הסופי", אמר ראש הממשלה בהצהרתו, "ההסכם הוצג היום בפני הקבינט ובפני הממשלה, ושניהם אישרו ברוב גדול את המשך התהליך. אני מודה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ולנשיא צרפת עמנואל מקרון על התמיכה, על הגיבוי ועל הסיוע".

עוד אמר לפיד: "ההסכם משמר את ביטחון יישובי הצפון, את חופש הפעולה של צה"ל ואת השליטה של חיל הים באיזור הקרוב לחוף, במה שקרוי "קו המצופים". מערכת הביטחון הבהירה לקבינט ולממשלה שההסכם נותן מענה מיטבי לצרכי הביטחון שלנו. כפי שאמר הרמטכ"ל לממשלה, הוא לא משמר את הביטחון, הוא משפר את הביטחון".

"ההסכם הזה מרחיק את האפשרות של התלקחות צבאית מול החיזבאללה. ישראל אינה חוששת מחיזבאללה. צה"ל חזק יותר מכל ארגון טרור, ואם היינו יוצאים למערכה, היינו מכים אותם מכה קשה. יחד עם זאת, אם אפשר למנוע מלחמה, תפקידה של ממשלה אחראית הוא למנוע מלחמה".

"כשההסכם יונח בפני הציבור, כל אחד ואחת יוכלו לראות בעצמם איזה הישג היסטורי יש פה לישראל, ועד כמה התעמולה השיקרית והרעילה שהופצה לגבי ההסכם הזה מנותקת לגמרי מהמציאות, נועדה רק לצרכים פוליטיים, ובעיקר נעשתה בידי אנשים שלא ראו את ההסכם ולא היה להם מושג מה יש בו ומה אין בו".

שר הביטחון בני גנץ בהצהרה הערב
שר הביטחון בני גנץ בהצהרה הערב

אחרי רה"מ לפיד גם שר הביטחון גנץ נשא דברים: "מדינת ישראל עומדת מול מגוון אתגרים ביטחוניים: האיום האיראני ושלוחותיו, דרך המאבק בטרור והמציאות בצפון ובדרום. אנחנו נידרש להמשיך להתמודד איתם גם בתקופה הקרובה. אסור לשכוח: על גבולנו הצפוני ניצב ארגון טרור רצחני שנתמך על ידי איראן ומחזיק בעשרות אלפי טילים. צה"ל וכחות הביטחון ימשיכו לעמוד על המשמר. לא נאפשר העברת אמל"ח לסוריה וללבנון".

"אני מכיר היטב את המציאות הביטחונית, מחיר המלחמה והעם הלבנוני", הוסיף שר הביטחון, "ההסכם שאנו דנים בו היום, גם אם לא בעל מימד היסטורי כפי שאני רואה אותו, משרת את האינטרסים העמוקים ביותר של ישראל. ההסכם מאפשר את המשך חופש הפעולה על קו החוף ובכל מקום שיידרש. הוא מקבע משוואה ביטחונית חדשה בכל הנוגע לים ולנכסים האסטרטגיים, ויש לו פוטנציאל להקטין את השפעת איראן על לבנון. לא ויתרנו על מילימטר אחד של ביטחון".

"ההסכם מבטא הסכמה כלכלית חשובה ונותן מענה לשני הצדדים", סיכם גנץ, "הוא טוב גם לאזרחי לבנון ומסייע לחיזוק היציבות באזור כולו. מועד הבשלת ההסכם לפני הבחירות אינו רצוי, אבל אנחנו בחלון הזדמנויות שעשוי להיסגר. לצערי, אנחנו נתקלים בביקורת פוליטית ולא עניינית מצד יו"ר האופוזיציה נתניהו שעושה זאת עבור נזיד עדשים פוליטי. טוב היה עושה אם היה נוהג באחריות, לומד ומשפיע על ההסכם ומסייע להביאו בקונצנזוס פוליטי בדיוק כפי שאני עשיתי בהסכמי אברהם".

רה''מ יאיר לפיד ושרת האנרגיה קארין אלהרר בהצהרה הערב
רה''מ יאיר לפיד ושרת האנרגיה קארין אלהרר בהצהרה הערב

שרת האנרגיה אלהרר אמרה: "מדובר בהסכם שכולל הישגים אסטרטגיים, ביטחוניים וכלכליים. ההסכם מייצר פתרון לא רק לקו המצופים אלא גם לרווחים כלכליים. בימים אלה העולם נמצא בעיצומו של משבר אנרגיה משמעותי ביותר. יש חשיבות לפיתוח מאגרים נוספים לאספקת גז לעולם כולו".

"התעקשנו ועמדנו על כך שהזכויות שלנו יישמרו ונקבל את התמורה הכלכלית המלאה בחלקנו במאגר", הוסיפה אלהרר, "אין בעולם דוגמאות של פיתוח מאגרים בין מדינות ללא יחסים דיפלומטיים. ללא ההסכם, הסיכוי לפיתוח המאגר הזה הוא אפסי. חברות בינלאומיות נוספות יגיעו לחפש גז במים הכלכליים. זה הסכם של WIN WIN".

ראש הממשלה יאיר לפיד בהצהרה הערב
ראש הממשלה יאיר לפיד בהצהרה הערב

לשאלת חדשות 13 על הביקורת מצד האופוזיציה על כך שההסכם לא מובא לאישור בכנסת ענה רה"מ לפיד: "לאור ההתנהגות המופקרת באופוזיציה, החלטנו לא להביא את ההסכם לאישור הכנסת". לפיד הוסיף כי " מי שאחראי על פי החוק על הסכמים בינלאומיים זו הממשלה. מי שאחראי על ביטחון ישראל זה שר הביטחון ואני. לא נתחמק מאחריות שלנו. אנחנו אחראים לתוצאות. כולנו לפני בחירות".

"זה לא שהבאנו הסכם לפני הבחירות", הוסיף לפיד, "עבדנו על ההסכם ונכנסו בחירות בהפתעה. לוחות הזמנים התנגשו. לא ננהל את הביטחון של ישראל משיקולים פוליטיים. אנחנו פרוסים ועושים כל מאמץ. מאז קום המדינה אנחנו נאבקים בטרור".

רה''מ יאיר לפיד ויו''ר האופוזיציה בנימין נתניהו
יאיר לפיד, בנימין נתניהו | צילום: אבשלום ששוני ותומר נויברג, פלאש 90

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מסר בתגובה: "ההסכם שפורסם היום מוכיח ששגריר ארה"ב לשעבר צדק. מדובר בהסכם כניעה מביש של לפיד וגנץ לנסראללה. לבנון קיבלה 100%, ישראל קיבלה 0. זה לא הסכם היסטורי, זאת כניעה היסטורית. לפיד וגנץ נתנו לחיזבאללה את המים הטריטוריאליים שלנו, שטח ריבוני שלנו, גז שלנו, ובסוף עוד נכנעו לעוד תביעה של חיזבאללה לאפשר לאיראן לקדוח גז ליד חופי ישראל".

"הם מביאים את איראן צמוד לגבולנו הצפוני", הוסיף נתניהו, "זה הסכם כניעה של ראש ממשלת מעבר חלש וחובבני שנכנע לכל הדרישות של חיזבאללה. הדבר החמור ביותר הוא שלפיד וגנץ יצרו תקדים מסוכן מאוד - הטרור מאיים וישראל מתקפלת. זאת פגיעה קשה מאוד בכוח ההרתעה שלנו. לא בכדי ארגון ״הביטחוניסטים״ שמאגד בתוכו 6000 קצינים בכירים ומפקדים הגדיר את ההסכם הזה כסיכון ביטחוני עצום למדינת ישראל".

"איך בכלל מאפשרים להסכם כזה להיחתם על ידי ממשלת מעבר כמה ימים לפני הבחירות?", שואל נתניהו, "אני מזכיר לכם שלממשלת המעבר בראשותנו לא נתנו לתת תוספת מענקים לאזרחים ועסקים שנאנקו תחת הקורונה, ופה נותנים לגנץ ולפיד לתת מענק ענק לחיזבאללה. שלא יהיו שום טעויות - הכסף הזה עובר מלבנון ישר לידיים של נסראללה".

ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט
ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מוקדם יותר היום עדכן רה"מ לפיד את חברי הממשלה כי הוא יזמין את נתניהו לתדרוך בנושא ההסכם.  לפיד הציע גם לרה"מ החליפי נפתלי בנט להצטרף למסיבת העיתונאים - אך בנט סירב. ההסכם ודברי ההסבר הונחו הערב בכנסת ועתידים להיות מוצגים בוועדת חוץ וביטחון. בתום 14 יום יובא ההסכם לאישור הממשלה, בהתאם לתקנון עבודת הממשלה ובליווי היועצת במשפטית באישור התהליך כולו.