ביידן: "ניתן להסיק כי נתניהו מאריך את המלחמה מסיבות פוליטיות"

בריאיון למגזין "טיים" נשאל נשיא ארה"ב האם רה"מ מאריך את הלחימה משיקולים פוליטיים, אך סירב להשיב לכך ישירות ואמר כי יש לאנשים את "כל הסיבות" להגיע למסקנה הזו. ביידן נמנע מלהציג את נתניהו כמכשול המרכזי בדרך לעסקת נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ולטענתו רה"מ פועל להשבת החטופים בעקבות לחץ שמופעל עליו. כשנשאל האם ישראל מבצעת פשעי מלחמה בעזה, ביידן השיב: "העניין אינו ודאי"

זמן צפייה: 01:24

המשבר בין וושינגטון לירושלים מחריף: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס היום (שלישי) להתנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וקבע בריאיון למגזין "טיים": "יש את כל הסיבות להסיק כי הוא מאריך את המלחמה מסיבות פוליטיות". כאשר נשאל על דברי מקורביו הטוענים כי נתניהו מהווה גם מכשול מרכזי בדרך למימוש עסקת נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, הנשיא סירב להשיב.

ברקע הביקורת בארצות הברית על האופן שבו ישראל מנהלת את המלחמה בעזה, הנשיא טען כי לא ניתן לקבוע האם נעשים פשעי מלחמה ברצועה על-ידי צה"ל. "העניין אינו ודאי", אמר.

בהמשך הריאיון ביידן התייחס למאמציו להביא למימושה של עסקת חטופים, והודיע כי הממשל מעריך שנותרו חטופים אמריקנים חיים המוחזקים בעזה. "נפגשתי עם כל המשפחות שלהם, אבל אין לו ראיות המוכיחות מי נותר בחיים", הבהיר.

כרזות חטופים בתל אביב
כרזות חטופים בתל אביב | צילום: חדשות 13

הנשיא תלה מצדו את מלוא האשמה בכך שעסקה טרם יצאה לפועל בחמאס, וטען: "הם יכולים לסיים את זה מחר, במילה אחת". את ההצעה הישראלית לעסקה הגדיר "נדיבה מאוד", ובהתייסות נוספת לראש הממשלה אמר: "נתניהו נמצא תחת לחץ כבד בנושא החטופים - והוא מוכן לעשות כמעט כל דבר כדי לקבל אותם בחזרה".

במסגרת חלק נרחב בריאיון שעסק ביחסי ארצות הברית-סעודיה, ביידן הגדיר שני סוגים של בריתות אמריקניות - כאלו המבוססות על ערכים, וכאלו המבוסות על צרכים מעשיים. לדברי הנשיא, עסקה בין וושינגטון לריאד, אשר תסלול את הדרך לכינון יחסים בין ריאד לירושלים, מהווה אינטרס לאומי של ארצות הברית.

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן מציג את ההצעה הישראלית לעסקת חטופים | צילום: רויטרס

הריאיון הנרחב ל"טיים" מגיע כארבעה ימים לאחר שהנשיא ביידן חשף בנאום דרמטי את ההצעה הישראלית לעסקת חטופים. בתגובה לנאום, נתניהו מיהר לפרסם הודעה בערב שבת - בה הדגיש כי ההצעה מאפשרת לסיים את המלחמה לאחר שיוצגו יעדיה.

אתמול, במהלך דיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ראש הממשלה אמר כי לא יסכים לעצור את המלחמה. "לא אתאר כאן את פרטי העסקה, אבל מה שנשיא ארה"ב תיאר לא מדויק. יש עוד פרטים שלא נחשפו", אמר לחברי הכנסת, בהתייחסות ראשונה לנאומו של ביידן. בעקבות זאת, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הבהיר שמדובר בהצעה ישראלית וכי "הנשיא ביידן הציג אותה באופן מדויק".